Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Steninge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Gissla Visa inlägg

    Om det verkligen är Gudrun Sletengren vore det kul. Hon försvann ju mer eller mindre för oss efter Steninge. Hennes signatur var Dy Dy. Är det någon som sett den? På Steninge finns inga kända signaturer av henne.
    Jag tvivlar på att dosan är från Steninge av följande skäl:
    1, den finns inte i vår dokumentation.
    2, lockets undersida är inte glaserat, så som Steninge brukar vara.
    3, dosan har tre prickar i botten, efter trefoten som många keramiker använder vid glasering. Det har vi aldrig sett på någon annan Steningepryl.

    /Gissla
    Hej Gissla !

    Tack för att Du tittade in på PES. Lockskålen känns väldigt mycket Steninge för mig men Gudrun Slettengren var mest en hint. Första gången jag försökte tyda signeringen tyckte jag att det stod "FIRMA SVENSKT TENN", sedan tyckte jag att det kanske stod "SLETTENGREN" istället för svenskt tenn. Hela tiden har jag varit HELT säker på SWEDEN i versaler på den undre raden, även om det är svårt att fånga på bild. Exakt som på många Steningeföremål.
    Nå, nu lutar jag ändå åt att det står Steninge och något på fyra bokstäver framför, kanske "FROM" "STENINGE" och under "SWEDEN".
    PS Har Du tittat på lockskålen i länken, locket är mycket mindre än skålen, samma sak på min, det kan ju vara en liten indikation på att det ändå skulle kunna vara Steninge.
    DS En liten jämförelse av lerskärven med Nallens medföljer.
    Tyvärr lyckas jag inte med att göra texten synlig.
    Bifogade filer

    Comment


    • Tack för svaret om steningelera, Gissla!



      Jag har ett gäng Steninge-krukor i min lilla samling blomkrukor.

      Den bruna till höger springer man på på var och varannan loppis, tycker jag. Ofta har de skänkt bort dem och ibland har man fått betala "så mycket som 20:-". Den gula till vänster har jag bara sett en gång och den fick följa med hem, då jag är förtjust i mönstret. Färgen var jag mindre glad i Jag har de bruna krukorna i två olika storlekar. På bilden är den gula en liten och den bruna är en större. Hur många storlekar förekommer de i?


      Här är ett par till. Den till vänster är väl Rörstrands gamla modell? Det är den enda av mina Steninge-krukor som har hål i botten. Den högra har samma form och storlek som den gula på bilden ovan. Jag har inte sett fler av den högra.


      Jag har även en uppsättning svarta krukor, i två olika storlekar. Samma form på dem som de övriga krukorna jag visat.


      Är det någon som vet mer om mina krukor? Tycker inte att jag hittar så mycket om Steninge på nätet. Finns de i fler storlekar, färger o.s.v.?

      Comment


      • Ursprungligen postat av Gissla Visa inlägg
        Grattis Simco till ditt fina likörsett! Prylsnubben har läst sin STENINGELERA väl! Det är mycket riktigt Ingrid Abenius (Triller) som har formgivit både likörbägarna och den lilla kannan. De finns i vår dokumentation och kostade 55 öre per bägare. Kannan kostade 2,75 respektive 3,25 med kork. Ursprungligen var de utvecklade var för sig. Kanske var det kundkretsen som kopplade ihop dem till en servis. Vi är lite avundsjuka på Ditt fynd!
        Tack så mycket Gissla!

        Verkligen kul att få veta så mycket om likörsetet! Prylsnubben har nog studerat er bok från pärm till pärm mer än en gång. Jag blev verkligen paff när jag hittade det på Myrorna, otroligt att de små bägarna hade fått hänga med och stod bredvid kannan, och att de inte separerats vid uppackningen. Kul även att få veta priserna för dessa ting det låter onekligen väldigt billigt för handdrejade saker. Det roliga är att bägarna skiljer sig åt någon mm i höjd, pilligt att dreja, men de har samma glasyr som kannan.
        Om jag bestämmer mig för att låta dem gå vidare till förmån för något "jugendkeramiskt" hör jag av mig.

        Mvh Simco

        Comment


        • Modell 92- Rista

          Hej PeppigaPia, Du uppmärksammar en av Steninges vanligaste ytterkrukor. Den finns med i sortimentet redan 1965 och (grund)modellen lär ha följt med i flytten från Märsta till Uppsala 1980. Paula von Freymann är formgivaren.

          Bilden jag lägger in visar disponent Merinder i Steninges lilla atelje, med en del av de tidiga produkterna, när man började bredda sig från enbart planteringskrukor. I handen har Merinder en Rista i sin speciell förpackning framtagen så att krukorna kunde exponeras i alla Domus varuhus runt om i landet. Förpackningen bidrog till spridningen av denna fina kruka.

          Modellen/grundformen känner vi i 3 storlekar: 92-1 = 110 mm hög, 92-2 = 130 och 92-3 = 150 mm. Under den långa tid den har producerats har krukan fått flera olika märkningar i botten. Märkningschemat i STENINGELERA kan ge ledning vid åldersbebömningen.

          Rista finns bara som ytterkruka. Grundutförandet var i schamotte, med eller utan olika ristningar och med olika glsyrer. Senare har formen använts till nya skapelser med reliefer, som Pia visar.
          Bifogade filer

          Comment


          • Steninge Kaktus

            Först ett tack till Gissla för svar och utförlig information som vanligt.
            Sedan en bild för dokumentation: Steninge Kaktus som är 7 cm hög och 9 cm i diam.
            Jag förmodar ytterligare en produkt ifrån slutepoken av företaget.
            Bifogade filer

            Comment


            • Tack för utförligt svar

              Jag gissade nästan på Paula von Freymann då jag fann en vas, signerad henne, i lördags. Den påminde väldigt mycket om krukorna. Kan lägga in en bild så småningom. På samma ställe hittade jag hur många vita krukor som helst med hål runtom i dekoren, samma grundmodell som jag visade ovan. Två små och två lite större följde med hem till samlingen. En av dem hade en klisterlapp "Interflora".
              Jag tycker att det är väldigt trevliga ytterkrukor då de alla har samma form, men ändå ser så olika ut

              Comment


              • Här kommer bilderna

                Click image for larger version

Name:	DSC_0628.JPG
Views:	1
Size:	48,1 KB
ID:	530641

                Click image for larger version

Name:	DSC_0629.JPG
Views:	1
Size:	31,5 KB
ID:	530640

                Click image for larger version

Name:	DSC_0624.JPG
Views:	1
Size:	109,8 KB
ID:	530642

                Click image for larger version

Name:	DSC_0622.JPG
Views:	1
Size:	73,2 KB
ID:	530643

                Det finns just nu en annan, mindre vas ute på Tradera.

                Comment


                • Här en viking - 11 cm hög - som jag förmodar är från uppsalatiden och i det här fallet 1986. En transparent etikett med Steninge Sweden utan inramning. Etiketten undertill är väl från något 700-års jubileum i Östra Aros!
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Min mamma har ett gäng blomkrukor, präglade "Steninge Pagod".

                    Click image for larger version

Name:	IMAG0352.jpg
Views:	1
Size:	70,0 KB
ID:	535093

                    Click image for larger version

Name:	IMAG0353.jpg
Views:	1
Size:	77,7 KB
ID:	535094

                    När jag såg den här avlånga krukan, med samma mönster, så kunde jag inte riktigt låta bli den. Den är dock bara märkt "Steninge" på ett klistermärke undertill, men stämplad "Alcobaca Made in Portugal". Själva mönstret ser inte lika rent och "strikt" ut som på min mammas Pagod-krukor.
                    Är detta några krukor som Steninge köpt hem från Portugal och sedan märkt Steninge för att de skall matcha Pagod-krukorna?

                    Click image for larger version

Name:	IMAG0354.jpg
Views:	1
Size:	38,6 KB
ID:	535092

                    Click image for larger version

Name:	IMAG0356.jpg
Views:	1
Size:	31,6 KB
ID:	535091

                    Comment


                    • Vit skärv på legotillverkat i Portugal

                      Det är en riktig iakttagelse. Steninge lät legotillverka en del gjutna artilkar i Portugal. De flesta har vit skärv och vit glasering. Det började i slutet av 1970-talet, efter det att Ekeby hade köpt Steninge. Jag tycker att dessa saker har en ganska livlös yta, ingen riktig STENINGRLERA!

                      Comment


                      • Trist att de gjorde så Det är ju stor skillnad i glasyrens utseende på de båda krukorna, även om mönstret är detsamma...

                        Comment


                        • Grön och bullig med en glasyr som får mig att tänka på vattenmelon (16,5 cm hög).

                          Prylsnubbens vas har likadana hänklar, så Ebeling som formgivare är väl troligt.


                          Click image for larger version

Name:	Steninge.jpg
Views:	1
Size:	64,6 KB
ID:	535227Click image for larger version

Name:	Steninge 2.jpg
Views:	1
Size:	63,0 KB
ID:	535228Click image for larger version

Name:	Steninge 3.jpg
Views:	1
Size:	63,8 KB
ID:	535226Click image for larger version

Name:	Steninge 4.jpg
Views:	1
Size:	63,7 KB
ID:	535225

                          Comment


                          • Låter väl mycket troligt med Allan Ebeling på den, glasyren har Du väl här också för övrigt (inlägg 89).
                            Dom med denna glasyr är kända för att ha etiketten kvar http://precisensan.com/antikforum/sh...Steninge/page9

                            Våra balkongkrukor har varit med i PES tidigare vill jag minnas, men nu läggar jag in dom på rätt tråd eftersom det är Steninge. PS Klacken som ger stöd att hänga dom direkt på väggen är smart.

                            DS Dessa "äkta" Steninge Pagodkrukor är mycket tyngre och tjockare i godset, helt enkelt gedignare och av mycket bättre kvalitét än de legotillverkade.
                            Bifogade filer
                            Last edited by prylsnubben; 2012-05-25, 16:28.

                            Comment


                            • Smakfull uppsättning tycker Andres!!

                              Comment


                              • Tack prylsnubben och mina komplimanger till blom- och blomkruksarrangemanget.

                                Comment

                                Working...
                                X