handdator

Visa fullständig version : Vad är detta för nyfikendosa?

AnitaL
2008-03-14, 22:02
Har en liten dosa efter morfar - som var lika nyfiken som jag. Ett lyckligt minne, men jag undrar vad det egentigen är. Den är i tenn. Stämpeln var svår att fota, men det står något i stil med Widerholm & Dahlberg E-tuna Sv. Tenn. Dosan är ca 6 cm i diameter. Någon som vet mer?

Tingeling
2008-03-15, 00:07
Det är en kragknappsdosa! En humoristisk grej,många män svor ve och förbannelse över den lilla kragknappen som for in under byrån, därför en man som ligger på knä.

AnitaL
2008-03-15, 09:29
Aha - en "letare" alltså och inte Nicke Nyfiken :) Tack för det. Vet du något om när dessa var vanliga?

TinaSand
2008-03-15, 18:18
I senaste numret av Antikvärlden finns en bild på just en sådan dosa som din AnitaL.
Om den står att läsa;
"Tenndosa med knäböjande man som kikar ner i ett hål. Kul dosa för manschettknappar och andra små, manliga attiraljer, märkt Widerholm & Dahlberg, sannolikt 1930-tal. Pris 350 kr hos Yann Antik-Kuriosa".

AnitaL
2008-03-21, 09:59
Tack för den! Nu blir det en tur till tidningskiosken!! :)

FBQ
2008-03-21, 10:27
Har sett dem i Antik och Auktion m.m. - hade med någon i Otroligt Antikt på TV också. Där sades de också vara för manschettknappar, och visst de går säkert att använda för både ock eller andra saker; men eftersom jag har brukat använda löskragar en del (inte så ofta längre :-)) så vet jag att det är kragknappar man letar när man skall iväg - spelar ingen roll hur många man har. Och de trillar faktiskt alltid under möblerna när man skall få fast dem i kragen :-)

gello
2008-03-21, 11:41
Markurell kröp också på knä och letade efter sin kragknapp,

mochen
2008-04-06, 10:09
Jag har en likadan "letare" dock inte i tenn utan i förnicklad plåt (tro jag). Den är märkt "Lagskyddad W&D". Har sett en snarlig figur monterad på en platta där han letar under en byrå.

GiselaSE
2010-04-17, 18:08
Jag har en likadan "letare" dock inte i tenn utan i förnicklad plåt (tro jag). Den är märkt "Lagskyddad W&D". Har sett en snarlig figur monterad på en platta där han letar under en byrå.
hej
Min bror fick på 1950-talet en liknande ask i glänsande metall som gåva av en vän i Hässlehom. vi undrade mycket över motivet!!!!! jag skall meddelar min bror förklaringen. Hoppas han har asken kvar. Tack för allas information
GiselaSE