handdator

Visa fullständig version : Ljusstakar i mässing N52

Annna
2008-03-14, 13:00
Har ett par ljusstakar i mässing stämplade "N 52". Kan man ta reda på när de är tillverkade och var? Bifogar några bilder. Cirka 19 cm höga.

Ulferic
2008-03-14, 17:30
Har genom åren sett ett antal mässingsstakar med enbart nummer. Skulle vara mycket lättare om tillverkarna även stämplade med namn. Skultuna ligger bra till men om detär så vet jag inte. Fanns på 1800-talet ett antal mässingsgjuterier av olika storlek. N52 är enkelt uttryckt tillverkarens katalognummer eller artikelnummer. 1800-talets senare hälft. Tittade lite i de kuranter jag har men numret passar inte på varken Skultuna eller Gusum. Men som sagt det finns ett antal andra tillverkare att välja på.
Glömde skriva att stakarna saknar ljusmanschetter.

hose
2008-03-14, 20:26
balustren er barok. Men formen er langt senere - ny barok, stilblanding slut på 1800årene.
Men ulferic har skrevet det som er at skrive bortset fra balustren

Annna
2008-03-15, 01:24
Tack så mycket för er hjälp. Snokade lite på Tradera och hittade där ett par Skultuna ljusstakar märkt N 52, 19 cm höga och snarlika mina. Hur kommer det sig att mina ljusstakar "saknar ljusmanschetter"? Var de lösa delar alltså?

http://www.tradera.com/SKULTUNA_LJUSSTAKAR-auktion-60436700

Annna
2008-03-15, 12:22
Fler bilder på samma ljusstakar.

hose
2008-03-15, 20:16
profileringen på dine stager er anderledes end på tradera sættet.
De behøver ikke være fra samme fabrik.
Løse lysmanchetter bliver ofte væk under flytning etc - måske man bruger stagerne uden - lægger lysmanchetter hvor man kan finde dem igen - og vips så er de blevet væk.

Annna
2008-03-16, 10:45
Hej!

Men visst finns det väldigt många likheter med ljusstakarna på Tradera? Jag visste inte att det fanns lösa ljusmanschetter till mässingljusstakar, alltid lär man sig något nytt! Tack!

hose
2008-03-16, 10:55
Hej!

Men visst finns det väldigt många likheter med ljusstakarna på Tradera?

Enten så er de magen til eller også er de ikke.

enten er en dansk 10 øre fra 1959 - eller også er den fra et andet årstal (katalogværdi 175krtil 800kr for 1959 - eller også er katalogværdi omkring 1 til 2 kr alle andre årstal i samme serie) de ligner også hinanden ufattelig meget. Kun årstal er forskelligt, men de er altså ikke ens.

Annna
2008-03-16, 10:57
Enten så er de magen til eller også er de ikke.

enten er en dansk 10 øre fra 1959 - eller også er den fra et andet årstal (katalogværdi 175krtil 800kr for 1959 - eller også er katalogværdi omkring 1 til 2 kr alle andre årstal i samme serie) de ligner også hinanden ufattelig meget. Kun årstal er forskelligt, men de er altså ikke ens.

Jag hänger nog inte med längre.

hose
2008-03-16, 10:58
Jag hänger nog inte med längre.

mange ting ligner andre ting - det gør dem ikke ens.

hose
2008-03-16, 11:05
Det betyder ikke, at dine lysestager på nogen måde er hverken bedre eller dårligere end det par som er på tradera.
Vi taler bare om to forskellige fabrikater af en populær model.
Om tradera lysestagen er skultuna ? ja det ved jeg ikke, vi ser ikke mærket. Sælger kan ligesåvel have gættet på skultuna - skultuna kræver et SB stempel. Så simpelt er det.

Annna
2008-03-16, 11:06
mange ting ligner andre ting - det gør dem ikke ens.

Många ting liknar andra ting, det gör dem inte till mina? Är det korrekt uppfattat? Ok. Jag tyckte bara att det var märkligt att mina N52 och Tradera ljusstakarna (N52) har likadana nummer och så många likheter i formgivningen. Jag ser hellre att mina inte är ett par Skultunaljusstakar men kunde som sagt inte bortse från likheten.

Jag är bara intresserad av
1. Hur gamla kan de tänkas vara?
2. Var ifrån kommer de? (Sverige, Norden, Hässleholm)

hose
2008-03-16, 11:19
Det var ikke uanmindeligt at man brugte samme modelnr fra forskellige fabrikker - om "samme stage"

"Många ting liknar andra ting, det gör dem inte till mina" -
nej Många ting liknar andra ting, det gör dem inte till samme ting.

Jeg har masser af barokstager som ligner hinanden - det betyder ikke at jeg har et par. Det betyder, at jeg har 2 som ligner hinanden.

hose
2008-03-16, 11:22
Jag är bara intresserad av
1. Hur gamla kan de tänkas vara?
2. Var ifrån kommer de? (Sverige, Norden, Hässleholm)

1. 150 år eller lidt ældre/måske lidt yngre
2. givetvis sverige - fabrik ingen anelse, for der er intet stempel. De som siger, at de ved hvor de er fra - de ved ikke hvad de taler om.

FBQ
2008-03-16, 11:33
Svar på din fråga om manschetterna - äldre svenska ljusstakare - ungefär fram till 1850 och ett tag efter har nästan alltid lösa manschetter.

Annna
2008-03-16, 13:13
1. 150 år eller lidt ældre/måske lidt yngre
2. givetvis sverige - fabrik ingen anelse, for der er intet stempel. De som siger, at de ved hvor de er fra - de ved ikke hvad de taler om.

Tack så mycket för svaren! :)

Annna
2008-03-16, 13:14
Svar på din fråga om manschetterna - äldre svenska ljusstakare - ungefär fram till 1850 och ett tag efter har nästan alltid lösa manschetter.

Aha, då är jag med i matchen! Tack!

Halebopp
2008-03-19, 20:28
Hej!
I Skultunas pris "courant" från 1830 så finns en ljusstake med nr 52 som är till 99% liknande den du har fotograferat. Att det står bara N52 kan betyda flera saker... dels att man "glömt" sätta dit bruks stämpeln ( som jag sett flera exempel på), eller att den är till verkad före det att man runt 1820 lagstiftade om att mässingsföremål skulle vara ursprungmärkta, men man ändå ville ha en referens till en prislista, eller att någon helt enkelt tagit en Skultuna stake, gjort en gjutform av den, och kallat den samma sak. Utan att vara expert tror jag det kan vara en Skultuna från tidigt 1800 tal, då "typsnittet" på texten flitigt användes av Skultuna under 1825-1850.
GLAD PÅSK!