handdator

Visa fullständig version : Vävd matta?

infected
2008-03-11, 22:04
Har en Matta efter min pappa som jag inte vet så mycket om kanske inte finns så mycket att få reda på heller men man kan ju alltid höra sig för:)
Tänkte sälja den först för jag tycker den är så gräsligt ful men man kanske lär sig älska den med tiden :)

Mattan är i olka färger men grundfärgerna verkar vara grön och orange aktig,,det finns lila och gula inslag i den med...

Peter S
2008-03-11, 23:51
Det verkar vara någon slags Kelim. Är färgerna rätt på bilden? Jag saknar de gula och oranga färgerna som du skriver om. Har du någon aning om hur gammal den är? Den ser inte så avancerad ut, så jag tror den kan vara relativt nytillverkad. Därmed också ganska begränsat värde.

Ursus
2008-03-26, 00:40
Din vävnad kommer högst sannolikt från Balkan (Jugoslavien/Bulgarien). Mönsterbilden är enkel och bär inga spår av den turkiska symboltraditionen. Det är en slätvävnad vilken saknar de slitsar (hål) som kelimtekniken ger. Färgerna är svårbedömda, men färgskalan pekar även på Balkan som ursprung. Åldern är omöjlig att uttala sig om. Den verkar ha legat hopvikt. Blekningar kan ge viss ledning om såväl ålder som färger (kemiska alternativt växtfärgat). Denna vävnad ser ut att ha kemiska färger. Vävnaden kan vara en bra bruksmatta men inte något samlarobjekt så finn en lämplig plats och använd den

infected
2008-03-26, 20:57
Tack för informationen.alltid kul att veta lite om prylarna man har hemma,,,:)