handdator

Visa fullständig version : Bonad (gammal?)

Signe
2006-02-02, 11:07
Här en bild av en stor väggbonad med okänt ursprung och värde. Bilden är ihopfogad av 2 st bilder och stämmer därför inte exakt i mitten. Någon, som vill göra ett uttalande ang ålder o värde?

Mvh Signe

Jung_Kee
2006-02-02, 12:35
Nu kan jag inget om textilier som sådana, men den instinktiva känslan säger att den är sentida. För mycket som känns udda. Mannen till vänster i bild verkar ha på sig något som liknar renässansdräkt medan damerna bär rokokoklänningar, nu kanske det var modet i Italien vad vet jag, och färgerna känns väldigt "romantiska" och jag får en bild av att det är en turistsouvenir från 1800-talets tredje kvart och framåt. Med tanke på fållen runt om så borde den ha lite ålder i alla fall tycker jag, så jag drämmer till med att säga att jag tror den är runt 100 år gammal, gjord i Italien eller Tyskland som souvenir och att den på en veckoauktion skulle gå för några hundralappar. Är den riktigt stor, från två meter och uppåt, så kan det vara fråga om lite mera pengar.

Detta är dock skrivet med en brasklapp stor som en ladugård!

Precisera gärna lite mer exakt hur stor den är, om den är vävd, broderad (är det korsstygnsbroderi i stort format så är det nästan garanterat sent 1800-tal) eller om den ser tryckt ut etc.

Välkommen förresten, Signe! Tror inte att jag har hälsat dig ännu så jag gör det nu! :)

766
2006-02-02, 12:47
Eftersom jag inte är så hemma i dylika alster så får jag hålla mig till vad jag med säkerhet kan säga och det är att den inte är från Kvartär perioden.

När man granskar den så kan man i sitt inre höra ljuder av bondens "klinkande" på ett Ariston, pekar nog på 1930-40. Ser ut som motivet är hämtat från en sjöstad, kanske Hamburg eller Paris.

Blondinen här bredvid tycket det liknar Venedig, den ungdomen!

766
2006-02-02, 12:56
Får gratulera Juna Kee till hennes utomordentilga utläggningar, tänk om man varit så duktig.

Kecke
2006-02-03, 23:16
Signe.
En trevlig bonad.
Är den motivet vävt eller tryckt?

Signe
2006-02-04, 17:45
Tack för välkomnandet Jung_Kee! Detta är en väldigt trevlig sida med kunniga och lite småkluriga kommentarer! Det är roligt, att bli så trevligt bemött av er alla, som med intresse tar del av min frågor med svar o funderingar!

Bonaden är vävd. Den är 1.42 lång och 49 cm bred.

766
2006-02-04, 19:42
Det skall du veta Signe att det är svårt .... men för din skull får det gå. Du kommer nog att bli mitt "eldprov", vi får hålla tummarna att jag klarar mig.

Jung_Kee
2006-02-04, 21:47
Hm, formatet pekar åt 30-40-tal, brukar sitta i pråligt bronserade nyrokokoramar, men är den vävd i så många olika färger så är det ingen billighetsproduktion. Skulle du kunna ta en bra närbild på en bit av både fram och baksidan tror du?

Hoppas att Peter S tittar på tråden snart och vill komma med ett utlåtande, då han kan väldigt mycket om textilier och jag väldigt lite.

Signe
2006-02-04, 23:43
Här har jag i alla fall en närbild på framsidan till att börja med!

Signe

Peter S
2006-02-05, 14:04
Nej, nej! Jag kan ingenting om vävda bonader. De ingår inte i min intressesfär. På det hela taget är de allra allra flesta av senare datum med lågt antikvärde, men hur det är med just denna vet jag inte. Vågar inte komma med ett uttalande heller.

Signe
2006-02-09, 15:09
Bonadens andra sida.

Mvh Signe

Signe
2006-02-09, 15:13
ny bit av baksidan

Signe
2006-02-09, 15:19
Det blev inga stora bilder. Hoppas det går att tyda ut nåt ändå. Jag är nog inte så bra på det här med bilder....

Mvh Signe

Peter S
2006-02-09, 17:11
Ja, baksidan ser precis ut som den ska för en maskinvävd bonad i flera färger. Man låter alla färger gå med och plockar upp dem på framsidan när de ska synas i motivet. De partier som är blå/gröna på framsidan är ofta rödaktiga bak eftersom de färgerna inte används i det blågröna.
Tyvärr ger inte baksidan någon ytterligare information för mig iallafall.

Överhuvudtaget är jag dåligt insatt i marknaden för denna typ av maskinvävd bonad producerad under 1900-talet (för min del kan den ha tillverkats alldeles nyligen också). Den har inte någon framgångsrik designer som upphovsman, den har inte knåpats med under mörka kvällar hemma hos någon. Den har inte uppnått antik ålder. Eftersom alla dessa egenskaper saknas för detta objekt återstår bara "bruksvärdet" eller "affektionsvärdet". Och det är oerhört svårt att sätta ett pris på.

Jung_Kee
2006-02-09, 18:38
För att vara en som inget kan om bonader så har du givit ett alldeles utomordentligt svar, Peter S! :D

Har inget att tillägga förutom att 766:s gissning om 30-40-tal är rimlig och att det eknomiska värdet är obetydligt.

hose
2006-04-20, 10:36
766 det er Venedig kan kende gondolen.

766
2006-04-20, 12:05
Och jag som trodde att bilden var en förvanskning av tivoli i Köbenhavn.