handdator

Visa fullständig version : Ljusstake i mässing

Samlartrollet
2008-02-22, 12:36
Har en ljusstake i mässing stämplad N24. Tolkar det som Nyköpings Mässingbruk. Hittar dålig information på nätet men fattar det som att bruket upphörde i mitten på 1800-talet, så då kan man utgå från att min ljusstake är senast från den tiden?

Ulferic
2008-02-22, 16:20
Är inte Nyköping. Nyköping stämplade NMB.
Finns många stakar i mässing som bara har ett N och efterföljande nummer. Bokstaven N står enkelt sagt för artikelnummer. Oftast har föremålen av mässing tillverkarens namn: Skultuna, Gusum, Grillby m.m. och ett nummer. Att veta var mässingen med bara nummer kommer ifrån är inte lätt. Visa gärna en bild. Exempelvis har Skultuna priskuranter med samtliga sina produkter presenterade med nummer. Inte allt men nästan.

lejjzon
2008-03-21, 17:20
Hej Dom siffrorna du har i botten på ljusstaken är ljusstakens modelnr för att man skulle
kunna beställa denna ljusstake i priskuranten.Alla ljusstakar från första delen av 1800 talet har dessa siffror och framåt. N står för nr.
Det finns inga 1700 tals ljusstakar med stämplar bara bomärken som ägaren har
ristat in.
Lejjzon

Rosa
2010-01-26, 23:15
Här är en bild på en som jag har. I helgen hittade jag en nästan likadan, fast utan den lilla manchetten och med något annorlunda profilering.

Vad kallas denna typ av lägre stakar?

Gissar att den är gjord i början av 1800-talet, men säg gärna emot mig! :)

Kaptenen
2010-01-26, 23:34
Sigurd Erixon kallar dem mycket upplysande för "Små ljusstakar" och säger att gruppen små ljusstakar är en mycket oenhetlig grupp. De flesta har en skålformad fot som kontors- och de tyska stakarna. Ljuspipan kan ha växlande utseende, men den totala höjden överstiger sällan 10 cm. De gjordes ofta av röd mässing och de var vanliga under slutet av 1800-talet. Spelstakarna var också små men hade vanligtvis klockformad fot. Ref: Sigurd Erixon (1964), Gammal Mässing, sid 52-53).

Jag tror att din stake är från 1800-talets första hälft, modellen som sådan bör ha kommit under 1800-talets första fjärdedel.

Rosa
2010-01-26, 23:57
Tack för svaret, då var jag inte "fel ute". Denna är då en ovanligt stor liten stake, ca 11,5 cm. Jag gillar modellen, den är behändig.

Sigurds bok har jag men den är ju ganska översiktlig. Spelstakar är också små ljusstakar, vad är skillnaden? Finns det någon fördjupningsbok, gärna på svenska?

Kaptenen
2010-01-27, 00:59
Erixon verkar mest trycka på att spelstakarna ofta har en klockformad fot, medan de "små ljusstakarna" har en skålformad.

Det stora verket om mässing av samma författare är:
Mässing : svenska manufakturer och konsthantverksprodukter under 400 år

Rosa
2010-01-27, 08:18
OK, tack igen!