handdator

Visa fullständig version : Supkopp

E.B.
2008-02-07, 19:40
Har letat ett tag efter en sådan här trevlighet, det passar bra in med övriga saker i samlingen såsom äldre flaskor och glas. Vad gissar vi för ålder, runt 1800 kanske, vad tror ni? 3,5 cm hög och ca 6 cm i diameter. Mycket koppar i legeringen och fin pärlstavskant.

Samlartrollet
2008-02-07, 19:48
Supkopp, litet dryckeskärl av glas eller metall som användes fram till slutet av 1700-talet då brännvinskalken blev modern. Utdrag ur Wikipedia. Torde stämma med din gissning.

E.B.
2008-02-08, 09:24
Formen är väl det man kan läsa ut av Wikipedia, supkoppar har tillverkats efter det att de allmänt slutats att användas. Wikipedia kanske inte är den bästa av källor för att klargöra när antikviteter och prylar tillverkats.

Ulferic
2008-02-08, 11:00
Kul att se att du gör fynd som är helt i min smak. Får försöka få lite fart på kroppen och ägna mig åt lite köp. Tidsmässigt är tiden runt 1800 eller däromkring som du skriver riktigt. Dessa tumlare/supkoppar var vanliga fram till mitten av 1800-talet. Skultuna tillverkade ett stort antal av dessa. Båda gjutna och plåtiga.

E.B.
2008-02-08, 11:44
Och framför allt är det roligt att hitta fynd i MIN smak;) Skämt och sido så tycker jag detta var ett fynd för 125:-. Jag måste nog investera i Sigurd Erikssons bok, börjar få lite mässing. Det bästa är att det inte kostar så mycket med mässing som jag tycker är undervärderat.

Ulferic
2008-02-08, 12:14
Visst är det köpläge både för mässing och koppar. Passar faktiskt på att köpa framförallt koppar. Att ha mage att betala så mycket som 125 kronor för en dylik tingest går över mitt förstånd;)

Sladden
2008-02-08, 13:20
Vacker fyndsak.
På bilderna ser den kopparfärgad ut, jag saknade förtenningen, men nu vet jag bättre.
Grattis till ett trevligt föremål.
Jag använder själv gärna ett par moderna supkoppar från Skultuna. De kyler drycken bra utan is.

E.B.
2008-02-08, 13:57
Det är en väldigt trevlig färg på den, jag håller med. Dessutom så passar den riktigt fint ihop med dessa stakar. Samma färgton och dekor, nästan som man skulle tro att de är från samma bruk. allt är omärkt. Tror att jag betalade 60:- för detta paret förra året.

gello
2008-02-08, 15:37
Ulferic, accepterar Ditt förstånd att man har mage att betala 20:- för denna supkopp, visserligen betydligt enklare än E.B.s men likafullt en supkopp?

Ulferic
2008-02-08, 15:45
Får försöka klargöra mitt inlägg. Om sanningen skall fram och det skall den naturligtvis så är det så att jag själv gladeligen skulle vända E.B:s pris 125 bakvänt och betala 521 kronor. Minst.
Satt lite och undrade över ditt inlägg gello.Sen dök bilderna upp och förklarade allt. Nu blir jag avundsjuk och får ge mig ut på jakt efter en supkopp. Har faktiskt ingen i mässing. Priset 20 har inget med förstånd att göra,snarare missförstånd.;)

Surmasen
2009-02-13, 16:34
Här kommer en gammal barock supkopp, blev störtkär vid första ögonkastet.
Vad ska man tro om härkomst ?
6 x 4 cm

Surmasen
2009-02-18, 10:55
Kan den vara norsk ?