handdator

Visa fullständig version : Söt ask

Jiiz
2008-02-07, 10:48
Har en jätte söt ask eller vad man nu kan kalla den.
Var typ svart tills för någon dag sen när jag provade att doppa ner den i ett hett bad med salt o bakpulver... då vart den i princip silver färgad.

Finns inga stämplar förutom den som syns på bilden. Fast de är ingen stämpel.

Tror att om det är silver är de bara ett överdrag av nått slag, ser att de nötts bort under fötterna och på ställen utvid gångjärnen.

Har ingen aning om va den är gjord av, tror att den kan vara av gjurtjärn, efter som att den har skarvar. vart kan den vara tillverkad? Vad kan det vara för årgån på den?

Är 6 cm hög

LasseC
2008-02-07, 11:40
Jag tror knappt det är gjutjärn, men ett annat gjutgods som försilvrats.
En trelig sak tycker jag.
DG

Ulferic
2008-02-07, 12:18
Är som Lasse skriver någon legerad metall. Kan det vara ett bläckhorn som ingått i en uppsats för skrivbordet. Då har det funnits en insats av glas eller porslin. Kanske ringgömma eller till förvaring av smått och gott. Märkningen Made in Sweden säger tyvärr inte så mycket.

Jiiz
2008-02-07, 12:23
Finns den en chans att få veta ungefär hur gammal den är ?

LasseC
2008-02-07, 12:38
Jag gissar bara början av 1900-talet. Mycket grov gissning Det kommer säkert någon som kan stilar och rättar mig:D
Lasse

Peter S
2008-02-07, 13:53
Framåt 20-30-tal kan man också tänka sig. Men det går inte att säga säkert. Jag inriktade mig mest på den allmänna formen, vissa dekorelement och stilen på texten i botten.