handdator

Visa fullständig version : Tennljusstake

brodertuck
2008-02-03, 18:47
Vad gör man med misshandlat tenn? Hitta de en ljusstake för en billig peng, trodde nog faktiskt att den var något äldre, typ 20-30 år äldre, än det visade sig vara. Tyvärr har någon varit lite vårdslös med den. Jag tänkte att jag skulle försöka göra något åt den, iaf ljuspipan så den går att använda. Någon som har erfarenhet av att rikta tenn? Måste man värma? I så fall hur mycket?
Skulle också vara kul om nån kunde tyda stämpeln.

Tingeling
2008-02-03, 18:53
För mig har det gått bra att ta hett vatten som tennet får ligga lite i och sedan rätat upp och ut mindre bucklor.Vet inte om det är vanligt men det var en gammal man som hade jobbat med tenn som lärde mig och det har funkat.

Ulferic
2008-02-03, 19:01
Tenn är ett relativt mjukt material. Går säkert att rätta till ljuspipan. Men hur det törs jag inte säga. Förmodligen saknas manschett men jag tycker den är lika vacker utan. Staken är av god kvalitet och gjuten av Schreuder & Ohlsson i Stockholm. En mycket välrenommerad firma. Att den är tillverkad 1952 vet nog redan.

brodertuck
2008-02-03, 20:15
Tackar för svaren. Jag var lite inne på att värma den i ugnen till 150-200 grader och sen försiktigt knacka i en hylsa från en hylsnyckelsats. Det är nog bara att testa lite och se hur det blir.