handdator

Visa fullständig version : Hönster = Mässingsljusstake

Halebopp
2008-02-01, 17:37
Jag köpte nyligen på Tradera ljusstakarna nedan. Formspråket säger mig att det är borde vara 1960 tal, och minns att jag sett liknade i trä av något slag.
Som man ser på stämpeln under så är de tillverkade av BCA i Eskilstuna (företaget finns fortfarande men ingen verkar veta något om detta där)och de kallas "Hönsters" som man ser på texten i botten. Det finns också en signatur på metallplattan i mitten.
Varför kallas det hönster???
Någon som vet något om BCA:s produktion av mässingsljusstakar???
Vem är signaturen??

/ Janne

Ulferic
2008-02-01, 17:45
Hej Halebopp.
Innan jag försöker hitta lite om firmen så är det kanske så att det står mönsters. Vilket då skulle vara en förkortning av mönsterskyddad. Om firman återkommer jag eller någon annan när något hittats.
Tittade lite mer noga på bilden. Visst ser det ut som ett H men det kan ju vara dåligt gjutet.

Peter S
2008-02-01, 19:05
Jag vill också få det till mönsterskyddsnummer...

Ulferic
2008-02-01, 19:11
Har sökt och tittat på firmanamnet. Har säkert inte funnit mer än dig. Firman finns tydligen kvar. Maila eller ringa är nog enda sättet att få svar.
Naturligtvis skall Peter briljera med den helt korrekta lydelsen.;)

Halebopp
2008-02-02, 11:19
Hej och tack för era svar. Även jag var inne på mönsterskydd men det går inte att få första bokstaven till ett M, men kan ju ha varit något i gjutningen. Den enda tråden jag får på hönster är i Sv Ak ordlista som säger att "hönsa" har att göra med dop på sjön t.ex vid passage av ekvatorn.
Någon som har något att säga om stilen?
TREVLIG HELG på alla.
Janne

Peter S
2008-02-02, 11:29
Ja, det är ju en populär stil, ca mitten av 50-talet... Det är också anledningen till att man kan se liknande i trä också. Troligen fanns det slöjduppgifter som gick ut på att göra såna, liksom det också fanns för att tillverka de lika vanliga tranorna till TV:n.
Jag tror inte du behöver leta efter hönsters längre...

Halebopp
2008-02-19, 20:53
Hej Igen!
I helgen var jag på mässan i Sollentuna och dröm om min förvåning att jag hittade dessa ljusstakar till försäljning i 3 montrar. Ett av paren jag hittade hade en tydligare märkning i botten och där såg man tydligt att det stog "mönsters", dvs mönsterskydd.
Så var det mysteriet slutgiltigt bekräftat.

HgF
2008-02-19, 21:28
Jag har ett par likadana och har sett åtskilliga passera på andrahandsmarknaden under de senaste decenniet. Försökta för ett tiotal år sedan komma deras historia på spåret men kom fram till ungefär det som sägs här ovan. Tiden är sannolikt 1960-talet

Liknande formspråg finns i trä och jag har haft många varianter och har fortfarande flera par och tretal kvar, där jag i synnerhet har satsat på att spara de som är daterade och eller upphovsmärkta.
Skolslöjd har jag däremot aldrig sett, men rätt mycket hemslöjd, någon enskild möbelaffär, ett svenskt snickeri och flertal diverse danska fabrikat. Dateringarna är från 1959 till 1964, kanske någon från senare datum.

attigrib
2013-09-22, 12:18
Jag köpte nyligen på Tradera ljusstakarna nedan. Formspråket säger mig att det är borde vara 1960 tal, och minns att jag sett liknade i trä av något slag.
Som man ser på stämpeln under så är de tillverkade av BCA i Eskilstuna (företaget finns fortfarande men ingen verkar veta något om detta där)och de kallas "Hönsters" som man ser på texten i botten. Det finns också en signatur på metallplattan i mitten.
Varför kallas det hönster???
Någon som vet något om BCA:s produktion av mässingsljusstakar???
Vem är signaturen??

/ Janne

Hej. Längesen frågan va ställd men jag ger den info som jag har om dessa mässingljustakar/vaser
som egentligen från början va designade som orkidévas. Designad av K-E Ytterborg Eskilstuna = KEY som det står på "plattan"