handdator

Visa fullständig version : Gammal såg – handsmidd???

TinaSand
2008-01-29, 19:05
Kanske skulle inlägget hört hemma under rubriken ”Allmoge”? Admin får flytta i så fall.
Men det är en metallfråga jag har.
Jag har i min ägo denna gamla såg, som jag tycker är riktigt vacker (om man nu kan säga så om ett dylikt föremål). Särskilt handtaget är verkligen fint enligt mitt förmenande. :p Det är fastsatt med små stift som omges av metall”brickor” eller vad man ska säga. Ja, ni kan se vad jag menar.
Har två frågor angående sågen;

1.Är den handsmidd? Då avser jag den del där vingmuttern sitter samt den andra änden där klingan är fästad. Ja, förresten – kan hela bågen vara handsmidd, månne? (Det är vad jag tror i min okunskap).

2.Vad är det för sorts såg? Vilken benämning, menar jag. Att det inte är en fogsvans vet jag absolut och inte heller en bågsåg. Vore kul att få veta.
Skickar med detaljbilder samt en helhetsbild. Gubben med geväret är präglat på själva bågen och sågen är ganska tung.

Ulferic
2008-01-29, 20:05
Visst är sågen mysig Tina. Är en kombination av hantverk och mer industriell tillverkning. Tillverkaren har gjort ett antal till sågen hörande delar och monterat ihop. Svår mening blev det. Säg att han smidde 50 delar av varje och monterade ihop dessa så att det blev 50 sågar. Jag skulle kalla det för en bågsåg. Men det finns kanske något speciellt namn för just denna typ av såg. Vad vet jag inte.