handdator

Visa fullständig version : Tung sak.

Annna
2008-01-28, 19:38
Har funderat över det här ytterfodrets bakgrund ett tag. Det är väldigt tung, kan den vara av järn? Ingen märkning vad jag kan sen. Två olika motiv upprepas på utsidan. Verkar som om någon blaskat på svart färg på utsidan...

Cobe
2008-01-29, 06:41
Med tanke på kanten som finns på burken så tror jag att du saknar ett lock till den .

Ulferic
2008-01-29, 09:47
Tittade på burken redan igår men hade en sån där dag man bara har en gång per år.
Finns som jag ser det två möjligheter. Nummer ett är som du själv tror, ett ytterfoder. Kanten kan då ha varit till för en imsats av zink som fanns för att skydda den yttre krukan. Mycket gjutjärn har under åren svartmålats. Oftast uppträder dessa krukor i en silvergrå färg.
Nummer två är att det är en tobaksburk. Då fattas inte bara ett lock utan två. Ett yttre som täckte öppningen och ett inre som lades ovanför tobaken i burken. Skulle bevara aromen och fuktigheten i tobaken. Motiven kan ge lite ledning till vad det är. Ser på min gamla skärm inte vad det föreställer. Detaljbild på motiven. Tobaksburkarna har oftast lite manliga motiv. Rökande och krökande och höll jag på att skriva j..... Får bli kortspel istället. Finns måmga mer eller mindre nytillverkade tobaksburkar men din ser bra ut. England har alltid varit duktiga på järn men Sverige är inte uteslutet. Kolla noga om någon märkning finns.

LasseC
2008-01-29, 11:16
Jag undrar om det verkligen är gjutjärn Hörnen ser ju invikta ut. Det är ju glipor i den övre delen av hörnen (tycker jag)
DG

Annna
2008-01-29, 11:58
Tack så hemskt mycket för era svar! Tobaksburk hade jag aldrig gissat på - trots att jag nu ser att ett motiv på burken är en pirökande herre. Den väger ca 1,8 kg. Hur gammal kan den vara? Letar fortfarande efter märkning...

Ulferic
2008-01-29, 12:05
Lasse har både bättre syn och skärm än vad jag har. Visst ser det ut som skarvar. Anna kom precis med en uppgift om vilkten. Talar för gjutet. Kanske bättre bilder ger svaret. Burken har säkert 80-100 år på nacken. Lite långsökt men kan burkens insida vara klädd med plåt.

Annna
2008-01-29, 12:16
Tack igen!

Jag är ingen materialkännare men insidan på burken är inte klädd med något. Skarvar finns det och bottens utsida är av något annat material. Försökte ta nya bilder lite snabbt men de blev ganska dåliga.

Ulferic
2008-01-29, 12:24
Nu blev det klarare. Det är en "byggsats" som består av fyra väggar och botten. Synd att inte bilden finns med när man skriver. Botten är av gjutjärn. Återkommer med sidorna när jag titta på bilderna.Går naturligtvis att "dutta" ned bilden. Tänkte inte på det.
Hur stor är den. Mått. Fick en annan sak i huvudet som har med spara att göra. Då kan måtten vara av intresse.

Annna
2008-01-29, 12:40
Höjden är 12,5 cm. Längden och bredden är 13 cm. Den är perfekt som blomkruka alltså ;) Faktum är att den stod på "blomkrukehyllan" på min lokala loppis och jag har aldrig ifrågasatt den som blomkruka. Fram tills nu alltså :)

Ulferic
2008-01-29, 12:52
Då kan vi glömma sparbössa. Har en sparbössa i gjutjärn med samma konstruktion. Faller ihop som ett korthus när toppen tas av.
Din har förutom piprökaren lite blommor och blad i dekoren. Tror dock på tobaksburk.

Annna
2008-01-29, 19:34
Tobaksburk låter helt självklart nu när du säger det :) Tack så mycket för all hjälp!