handdator

Visa fullständig version : Förtenning av gammal koppar

franckeboy
2008-01-22, 22:19
Har en uppsättning kastruller, serveringsfat mm i koppar som behöver ny tenn.
Har någon gjort det själv eller vem gör det ?

Hellen
2008-01-23, 10:14
Kittelflickare kallas de som förtennar, vet inte om de existerar som yrkesgrupp fortfarande, någon annan kanske vet!

Ulferic
2008-01-23, 11:49
Finns företag som sysslar med förtenning. Men om dom är villiga att ta emot ett antal kopparsaker vet jag inte. Mässings-Mäster i stockholm vet jag gör denna typ av arbete. Går säkert att söka på nätet efter företag där du bor som kanske kan hjälpa dig.
Förr fanns det ambulerande zigenare, om man får säga så som åkte omkring och förtennade åt mejerier och andra. Men det är en svunnen tid.

franckeboy
2008-01-24, 20:09
Tack för tipsen, mässingsmäster blir nog lite dyrt men jag hittade någon site på internet där man gjort det själv. Tydligen inte så svårt, slippa först, rengör sen värm utav bara den och dit med tennstavar. Smeta ut med blött stålull. MEN var hittar man tennstavar utan bly eller antimonlegering. Sug på den ?

nilow
2008-10-27, 01:44
Ska man inte vara observant på vilket slags tenn man använder? Har hört att det finns tennlegeringar som kan vara giftiga och absolut inte passar till kastruller och pannor man ska laga mat i. Rätta mig om jag har fel.