handdator

Visa fullständig version : Damhatt(ar)

Liljerik
2007-12-27, 18:09
Visar en damhatt som jag köpte på auktion häromdagen. Lite synd att floret är trasigt och så är jag lite osäker på hur floret ska hänga där fram.
Tror att hatten är från 10-20-tal, vad tror ni? Känns som om det är äkta fjädrar.
Det finns väl fortfarande sådana som gör hattar.....man kanske skulle lämna in den på lagning/utbyte av flor.

Nå, vad tycker ni...och speciellt LasseC om min hatt? :D
Och om det finns fler damhattar ute i stugorna så vore det kul att få se bild på dem :rolleyes: i den här tråden eller i en egen :)

(Sambon vill passa på att visa sitt Rörstrand-äpple, hon har läst i A&A att den är från 1890-tal)

LasseC
2007-12-27, 18:28
Den var väl tjusig Liljerik Men jag trodde att Du skulle ha den på huvudet.
Tyvärr så finns det inga damhattar i det här huset Frugan har aldrig gillat hatt. Jag skulle gissa att jag kan hitta hattar hos min mor om jag finge riva i hennes gömmor:p
Hur Din hatt skall sitta vet jag inte då jag aldrig sysslat med sådant.

Det vackra äpplet är det bara i bakgrunden kan inte det få en egen bild.
DG/ Lasse

LasseC
2007-12-27, 18:29
A nu ramlade 10:öringen ner och jag begrep hur bilden var.:p
Lasse

Ulferic
2007-12-27, 18:33
Finns säkert en eller annan modist som kan hjälpa dig med hatten. Hirvi får väl svara på vilken fågel som bidragit till hattens fullfjädrade resultat. Själv gissar jag på svan. Har några hattar, men var?

Hirvi
2007-12-27, 18:39
Hönan Agdas fjädrar!
Det kan nog vara svanfjädrar,
på den tiden sköts det allt möjligt!
Hirvi

LasseC
2007-12-27, 18:48
Hirvi det är väl så att svanen inplanterades i Ekolsundsviken för att bli ett jaktbyte. Har läst detta i en gammal bok som jag inte riktigt kan påminna mig vad den heter just nu.
DG

Liljerik
2007-12-27, 18:51
Lägger in en bild till så att Lasse ska se var ögonen ska vara placerade :D

Peter S
2007-12-27, 18:54
Det vackra äpplet är det bara i bakgrunden kan inte det få en egen bild.
DG/ Lasse

Är det inte ett sparäpple som det ramlar ner tioöringar i?

A nu ramlade 10:öringen ner och jag begrep hur bilden var.:p
Lasse
Jag har fortfarande inte fattat vad du har gjort? Har du vickat eller vridit på hatten? Finns det en vit boll vid varje öra? Ett så här kort flor ska inte dras ner. Det ska rynka sig lite vackert precis under kanten.

Själv gissar jag på svan.

Det är nog en äkta leghorn som fått släppa till. Rätt storlek och struktur och framför allt en rak framkant. Sjöfågelfjäder i all ära, men till hattar ska det vara landfågel, så det blir lite volym.

LasseC
2007-12-27, 18:57
Lägger in en bild till så att Lasse ska se var ögonen ska vara placerade :D

Du är rolig Du Liljerik. Men det vackra ansiktet/konstverket löste ju en del problem
DG

Liljerik
2007-12-27, 19:05
Är det inte ett sparäpple som det ramlar ner tioöringar i?

Ja just det, det är en sparbössa säger sambon :)

Jag har fortfarande inte fattat vad du har gjort? Har du vickat eller vridit på hatten? Finns det en vit boll vid varje öra? Ett så här kort flor ska inte dras ner.

Vad jag gjort :eek:
Nää, jag har inte gjort mer än att placerat hatten på lampkupan och fotat från olika vinklar :)
Ok, möjligt att jag drog er det lite vid pannan.....ska det alltså inte vara under hattkanten alls?

Kecke
2007-12-27, 20:27
Trevlig hatt Liljerik.
I väntan på flera gamla hattar så bidrar jag med en lite nyare som trivs bra i sin hattask.

FBQ
2007-12-28, 18:02
Jag tror dina hattar är yngre Liljerik. I mitt tycke ser det mest ut som 40-tal - fast jag är lite dålig på så pass nya hattar.
Har inga själv dåligt med gamla damhattar, fast jag hittade den här käringhatten från Gagnef i alla fall. Har inte så mycket jämförelsematerial, men jag tror den är från runt sekelskiftet åtminstone.

Ulferic
2007-12-28, 18:17
Damers hattar hade jag inte så många. Herrhattar däremot.
Fyra hattar som inte är speciellt gamla. Är nog promenadbara även idag.

LasseC
2007-12-28, 18:38
De vita får mig att tänka på bussutflykter.:D
DG

Liljerik
2007-12-28, 18:39
Jag tror dina hattar är yngre Liljerik. I mitt tycke ser det mest ut som 40-tal - fast jag är lite dålig på så pass nya hattar.

Är det en ren gissning FBQ? Eller finns det någon kunskap bakom ditt bud om att det är 40-tal.....eftersom du skriver att du är dålig på nya hattar?
Jag är tacksam även för gissningar men ändå gladare om du kan säga säkert att den är från 40-tal :rolleyes:

Nej, jag är inte expert på dammode, varken äldre eller nyare, men jag ser nog framför mig en dam på 20-talet som dansar charleston iförd denna hatt och en rak kort klänning med fransar nertill :D
Ni som vet, berätta hur det ligger till!

Ulferic, är dina hattar verkligen herrhattar :eek:

Ulferic
2007-12-28, 18:53
Kanske vissa herrar bär dessa, vad vet jag. Nej det är damhattar, vad jag menade var att jag har ett antal herrhattar som naturligtvis inte visas i denna tråd då den handlar om damers huvudbonader.

FBQ
2007-12-28, 19:29
Jag har sett dessa små hattar med flor och fjädrar dels på bilder, men också en hel del iv verkligheten och jag har en bekant som hade en ärvd liknande från just 40-talet. Damen hade för övrigt använt den hatten långt in på 50-talet.
Sedan vet jag att det fanns liknande hattar på 20-talet och t.o.m. i slutet på 10-talet, men de flesta i den vägen jag har sett har sett lite annorlunda ut - oftast mer som huvor, och dom ser man väldigt sällan på bilder här i Sverige.
Fast jag kan ju som sagt ha fel - just din hatt kan ju faktiskt vara från 10- 20-talet.

Liljerik
2007-12-28, 20:15
Ok FBQ, jag har bläddrat igenom en 650-sidig "Mode Designernas århundrade 1900-1999" och hittar inte hatten :( Kan nog ta bort 10-tal ändå......
Tyvärr så visar de mer klänningar än hattar.

nisse 8
2007-12-28, 21:31
Här får ni en modernare Tantsmula

fer_g_i
2007-12-28, 23:20
En förtjusande hatt med plymotopp, Liljerik. Vanligt var plymer i olika storlekar och varianter. På Bondstreet i början 1900-tal var det vanligt att damerna bar hattar med fjädrar i på den tiden. Till liknande hattar bar kvinnor t ex korta sidenchemisseklänningar och över dessa hade de kappa av mullvadskinn. Eller sidenfransade klänningar med svart sidenkappa. Men det här var i början av 1900-tal.

Peter S
2007-12-29, 10:57
Jag tror nog att FBQ's datering kan stämma. Glest flor med muscher var rätt inne då... Men jag tror också att den svarta kanten ska vara bak och att fjädrarna går ända fram i luggen. Stämmer också bra med att floret är uppvikt under kanten.

LasseC
2007-12-29, 21:31
Den här bilden är taget från en annons i en kokbok från 1927. Annonsen är för kokkärl från Skultuna Bruk.:D
Fjädrarna saknas:p
DG