handdator

Visa fullständig version : Handmålade broderimönster

Tingeling
2007-12-17, 21:24
När man städar ur bokhyllorna så hittar man allt möjligt, bland annat de här. Tänk att någon stackare har suttit och fyllt i varje pytteruta! Har ingen aning om ålder men sent 1800tal iallafall. Står Berlin på de flesta.

Peter S
2007-12-17, 21:47
TÄNK PÅ MIG!
Letar febrilt efter min inköpsannons under kategorin "Köp och Sälj" men inser att allt troligen rensats där när "Precis en såld" infördes.
Det är precis såna här jag letat efter, så om du vill ge dom ett ömt hem så vet du var det finns!

Tingeling
2007-12-17, 22:58
Nja. just de här ingår nog i kategori antikt som inte slängs! Hade de varit vanligare så chansen att komma över fler hade du gärna fått dem men har inte sett några mer.Det är väl kanske inte lika kul med kopior? Vad vet du om dem?

Peter S
2007-12-17, 23:16
De flesta är gjorda i Tyskland, som sagt, men tillverkning har skett på flera håll i Europa och Amerika. De började göras från ca 1800 men det här utseendet får de runt 1850. De tre i gruppbildens mitt (tofflan, det blå bottenmönstret och klocksträngen med geometrisk bakgrund är nog lite senare än de andra). De med småmotiv kan vara äldst.

Jodå, om du kan scanna in dem så är det nästan lika bra som äkta vara. Kanske funkar foton också, men det är mycket pyssligare eftersom bilderna blir förvrängda. Rätt färg är en viktig faktor. Här ser man nämligen hur kulörta broderierna varit ursprungligen. Idag är broderierna blekta och alla nya mönster "romantiskt" nedtonade i färgerna.

PS! All info, även texten utanför rutan är värdefull för mig!

Tingeling
2007-12-18, 00:31
Har ingen skanner tror jag, det står en ny maskin brevid mig men jag har för mig att de manliga här hemma sa att det är en skrivare. Det finns en kopieringsmaskin här hemma modell Ä men den har inte varit använd på flera år.

Peter S
2007-12-18, 01:16
Vi byter till PM, va?