handdator

Visa fullständig version : Försilvrade ljusstakar

E.B.
2007-12-06, 19:01
Äntligen något trevligt från stamstället. Hittade ett par ljusstakar stämplade SB + krona och N49 ( med omvänt N), vilket borde tyda på ett par ljusstakar från Skultuna ca 1825-40. Det som är trevligt med dessa är att de är försilvrade. Någon som vet hur vanligt det är? Hur gjordes detta?, jag antar att stakarna fixades till och sedan lade man på något sätt på försilvringen. Ovansidan är ju väldigt blankpolerad medans undersidan är mycket mattare, det är nästan som man skulle tro att den var gjord i något annat material, men så är väl inte fallet. Får försöka lägga in bilder när ljuset finns och kameran är laddad.

Ulferic
2007-12-07, 09:19
Morron E.B. Blaäddrade lite i en av Sigurd Erixons mässingsböcker. Står endast ett par rader om förnicklade mässingsstakar. Text: Från och med 1880-talet utbjudas de också i förnicklat skick. Stämmer lite illa med den stämpel du har men Erixon skriver på annat ställe om möbelstakar stämplade S.B. som enligt hans text är tillverkade på 1870-talet. Har själv en skopa stämplad S:B som är försilvrad. Erixon skriver även att på 1820-talet gjordes bl.a. försilvrade eller förgyllda brudkronor. De ljusstakar som är förnicklade är ganska lätta att känna igen. Lägg in en bild så får vi titta på dom.

E.B.
2007-12-07, 20:05
Lite halvknackiga bilder med blixt:confused:

Ulferic
2007-12-08, 14:08
Verkar vara bra kvalitet på ytan. Har du konstaterat att det är mässing i undermetallen? Har för mig att AF jobbar med ytbehandling. Han kanske kan förklara det tekniska vad gäller hur man gör.

LasseC
2007-12-08, 15:34
Tror ni inte att ytan som skulle försilvras/förnicklas var polerad innan man gjorde en påläggning , förmodligen via elektrolys. Under staken hade nog inte metallen polerats varför den grövre ytan.
DG

E.B.
2007-12-09, 19:42
Verkar vara bra kvalitet på ytan. Har du konstaterat att det är mässing i undermetallen? Har för mig att AF jobbar med ytbehandling. Han kanske kan förklara det tekniska vad gäller hur man gör.

Jo visst är det mässing under. Det finns lite släpp vid mynningen under manschetten. Tycker också kvalieten på ytan är bra, den verkar tålig.

A.F
2007-12-10, 12:42
Stämmer bra att jag jobbar på en ytbehandlingsfirma
Ulferic.

Ytan på stakarna är så pass bra att slutet av 1800-talet
är nog korrekt vad gäller ytbehandlingen.
Förvisso kan stakarna vara äldre och ytbehandlade av
en ägare vid senare tillfälle.

När man förnicklar en yta electrolytiskt så måste man
putsa den riktigt blank innan för att få en fin yta, repor,
svarvspår och porer m.m. syns annars även efter att
ytskicktet kommit dit.

Är ytan någorlunda fin innan räcker det med att köra
biten i lut för att få bort färg och fett, sedan svavelsyra
för att få bort rost, glödskal och andra hårdare föro-
reningar.

Sedan kör man i biten i ett bad där strömen slår på den
metall man vill ha på biten ifråga.
Lägger man zink i anoderna läggs ett zinklager på biten,
man kan även lägga på ett ytskickt med silver, guld och
tenn m.m.

Jag har en tennsak ifrån 1700-talet som någon runt
sekelskiftet lagt ett nysilverlager över, har nu gjort rent
den på jobbet så den serut som den ska.
Så ytbehandligen behöver inte vara samtida med sakerna
i fråga.

Ulferic
2007-12-10, 15:36
Tackar för lektionen A. F.

E.B.
2007-12-10, 18:44
Bra med lektioner!! Så det är med andra ord omöjligt att dessa var försilvrade från första början?