handdator

Visa fullständig version : Låda med skräp?

E.B.
2007-11-08, 19:46
Stamstället hade köpt på sig en låda med lite metallföremål. Jag fick ta de smulor som blev över och funderar lite på vad det är jag fått med. Tydligen hade det varit ett antal mortlar med hyfsad ålder osv. Jag får be om ursäkt för bilderna men det är ju så svårt att ta nu i mörkrets tidevarv. Den första tingesten undrar jag vad det är för legering egentligen, den är nästan kopparröd men i strukturen mer som mässing, den ger mig ålderskänsla, fin kantbård ( tyder på ca 1800?), slitage och lagning, ytan är lite apelsinskalsstruktur på.

Den andra är en tallrik/fat som jag gjorde ren med ketchup på framsidan, mycket putsrester fanns det. Baksidan ser trevlig ut så den vill jag inte röra. Nu är ju frågan om detta är turistkrafs från östern/nordafrika. Riktigt tjock mässingsplåt.

E.B.
2007-11-11, 19:38
Lite bätte bilder då solen kikade fram. Någon som vill tro något?

Ulferic
2007-11-15, 11:41
Såg din undran först nu E.B. Det första fatet är ett tvätt-handfat. Har haft ett likadant med samma yta. Såg nästan gjutet ut. Gick inte att bergsäkert säga att det var ren koppar i fatet. Finns ju ett antal legeringar där koppar ingår. Mängden koppar ger mer eller mindre kopparliknande färg om du förstår vad jag menar. Säkerligen 1800-tal som du skriver. Fat nummer två ser lite ut som en snibbskål i formen. Synd att man inte ser bilderna samtidigt man skriver. Ser inte svenskt ut. Det med motiv ser lite bibliskt ut. Vet inte om det finns något bibliskt som motsvarar motivet.
Inte mycket matnyttigt men förhoppningsvis kanske fler tittar in och kommer med synpunkter.

E.B.
2007-11-15, 13:17
Tack för synpunkter Ulferic, vi får hoppas att det är fler som hoppar in i diskussionen. Det som är roligt är att de är från samma ställe/hem alla delar och frågan är om det första 1800-tals (numera tvättfatet) var en flax i samlingen och resten är nyare. Jag tycker att det är väldigt svårt att avgöra vad som är nytt och vad som är gammalt när det gäller metaller.

Äjth
2007-11-15, 14:02
Här kommer några synpunkter bara: Det första fatet förefaller litet för att vara ett tvätthandfat och alldeles för grunt, däremot var det ju bra att det var i koppar i så fall, med tanke på värmeledningsförmågan. Min första tanke när jag såg bild 1 var mattallrikar på äldre tiders fängelser. Arbetade på Jönköpings gamla fängelse och fick tillfälle att besöka vindslokalerna där drivor av leknande fat skjöt upp som vågor mot väggarna, samt bestick m.m. Nu var dessa i en tunn plåt och en del i tenn men likheten med din tallrik är slående. Hur det är med arméns utsensilier från förr vet jag tyvärr inte men kan tro att de var i någorlunda samma utförande.
Gällande fatet med motiv tycker jag oxå att det ser utländskt ut, mellanöstern möjligen.
Håller även med ulferic när det gäller seende och skrivande, man får hoppa fram o tillbaka för att återge vad man tror och ser.

E.B.
2007-11-22, 19:40
Ingen mer som vill ge sig in i tyckanden,vetanden och allmäna gissningar?