handdator

Visa fullständig version : Spishund

Äjth
2007-10-06, 16:27
Har googlat på spishund men får väldigt konstiga hänvisningar. Med spishund menar jag den figur man har inne i spisen och lägger upp veden på inför tändningen av brasan. Vad heter detta egentligen. Har sett en spishund idag i form av en djävul, mkt charmig. Sambon blev överförtjust men jag backade på priset. Undrar vad en äldre gjutjärns sådan kan tänkas betinga till ett bra inköpspris? Ska kika på den imorgon igen och studera den närmare.
Det är visst eldhund det heter. Googlade även där men fann inte så mkt mer än nyare produktion.

Ulferic
2007-10-06, 16:35
Lättare är att söka på eldhund. Priset beror på ålder och utförande. Googla på eldhund och välj bilder så får du fram ett antal olika.

Äjth
2007-10-06, 16:37
Min ändring i frågan var att jag kom på eldhund och att jag googlat men mest fann nyare. "min" eldhund tros ligga runt förra sekelskiftet. Djävulen är rikt utförd i solitt järn, den ligger ner med armarna framåt, huvudet uppåt med öppen mun och horn, benen ligger åtskilda så han ser ut att vara i anfallsställning. Inga platta metalldelar här inte.

Ulferic
2007-10-06, 16:42
Nu såg jag ändringen. Eldhundar som är cirka hundra år gamla ligger i pris från någon tusenlapp och uppåt. En del modeller skall vara i par och vissa är det bara en av.

Äjth
2007-10-06, 16:47
Den här modellen är ca 30-35 cm lång och ser ut att vara en ensam "hund".
Finns det märkningar på dessa, eller ska de vara omärkta, vilka tillverkare finns de på dessa? är de worlwide och fanns det svenska tillverkare då.

Ulferic
2007-10-06, 16:47
Jag skall nog läsa allt innan jag skriver. Din beskrivning får mig att tänka på en klädhängare som är utformad exakt som du beskriver.

Äjth
2007-10-06, 16:48
Hupp, kldhängare? knappast med den tyngden, den vägde väl ca 2-3 kg. Tilläggas skall väl att den var i gjutjärn.

Ulferic
2007-10-06, 16:58
Det finns en klädhängare i gjutjärn utformad som djävulen själv. Den djävul som är klädhängare har i händerna en stång med krokar på. Skall hängas på väggen och krokarna är avsedda att hänga kläder på. Din är säkert en eldhund men jag tyckte beskrivningen stämde in på hängaren.

Äjth
2007-10-06, 17:00
Jag återkommer imorgon med bild (det kostar ju inget :D )

Äjth
2007-10-06, 17:03
Du har ingen bild på klädhängaren ulferic?

Samlartrollet
2007-10-08, 10:07
Om man läser denna länken http://www.gysinge.nu/Products/ProductDetail.aspx?sectionId=899&itemId=2803 så finner man att det är ovanligt med svenska bevarade hundar. Sök på andiron, firedog, dogiron så kanske du hittar något

Äjth
2007-10-08, 17:09
Tack S-trollet! för länken. Det blev ingen bild igår, ska försöka fixa ett nu i veckan. Bilden på den svenska eld-hunden överensstämmer inte på en punkt med den jag sett, så kanske är den utländsk då. Återkommer under veckan som sagt.

lovegirl
2010-02-06, 06:44
Det finns en klädhängare i gjutjärn utformad som djävulen själv. Den djävul som är klädhängare har i händerna en stång med krokar på. Skall hängas på väggen och krokarna är avsedda att hänga kläder på. Din är säkert en eldhund men jag tyckte beskrivningen stämde in på hängaren.
hej blev så glad när jag läste ditt inlägg har letat å letat efter en sån som du beskriver, vet att de e ett gammalt inlägg men vet du mer om en sån el vad man kan söka på för att hitta en sån?