handdator

Visa fullständig version : Fotogenlampa Skultuna.

Ulferic
2007-10-05, 19:58
Dagens auktion blev tämligen lyckad. Bl.a köpte jag denna lilla fotogenlampa märkt Skultuna no 150 1611. Höjden på själva lampan är bara 15 cm. Kupan tillkommer. No 150 står för Skultunas gallerserie. Har aldrig sett denna storlek på fotogenlampa från Skultuna tidigare. Övriga Gallerserien är ganska basanta saker varför jag tror att det är en minimodell som tillverkats. Har inte hunnit söka på nätet utan hoppas någon vet mer om denna lampa. Ena fästet är löst varför min fru fick hålla kupan på plats. Om kupan är orginal vet jag inte.
Återkommer på andra trådar med saker som dyker upp i fyndlådor. Denna lampa låg också nedslängd i en fyndlåda.

Hektor
2007-10-05, 20:46
Jag hade gissat på Gusum men Skultuna gjorde väl efter. Ser ut som om Gusum har lite mer klass på det genombrutna.

Ulferic
2007-10-06, 13:41
Rätt och riktigt Hektor. Gusum är tycker även jag är snäppet bättre än Skultuna i alla avseenden. Har nu sökt på nätet men inte funnit något om denna fotogenlampa.

Ulferic
2007-10-11, 15:50
Mailade Skutuna Bruk om lampan. Fick svar idag. Den som svarade från Skultuna kallade lampan för modell och att Skultuna gjort några sådan. Inte vanlig och slutklämmen var att jag skulle ta väl hand om lampan då den är sällsynt. Vad han menar med modell tolkar jag som så att det gjordes lampor i mindre storlek som visade hur de mer normalstora såg ut.