handdator

Visa fullständig version : Where R U?

brodertuck
2007-09-24, 22:29
878 medlemar:confused: Var då? Här är de inte iaf:(

T.N
2007-09-25, 10:48
878 medlemmar och kanske bara 150 st som visar intresse, mitt försvann för länge sedan men skriver ibland när klådan kommer an. Visar själv ingenting längre tack vare att det är så få som uppskattar tingen och att det sällan blir något nyttigt av det. Tycker också att det moderna har tagit över det mesta eller så är det jag som är totalt ointresserad eller inte förstår skönheten:confused:sen har dom som en gång i tiden hade en massa skönheter på detta forumet tydligen givit upp också,men det kanske är tidens gång.

brodertuck
2007-09-25, 12:22
Synd at du känner så T.N. Jag tycker snarare att det skulle bli lite mer drag med fler medlemmar, det borde ju i så fall bli några fler innom ens eget intresseområde.

Liljerik
2007-09-25, 17:38
Jag undrar varför vi inte skulle kunna få plats på PES allihopa? Både de som gillar antikt och de som föredrar nyare design.
T.N, varför inte vara med och tala om hur du skulle vilja att PES såg ut, kanske förslag på nya rubriker så att du lätt hittar just äldre grejer och de som vill undvika dem kan göra det?
Jag tror ju att det mycket är upp till besökarna vad det blir för sorts forum.

Tingeling
2007-09-25, 18:08
Visar gärna det lilla jag har om du har något specifikt önskemål! Och under förutsättning att det finns i mina gömmor. Och även om jag inte kommenterade dina bilder pga noll kunskap så tyckte jag om dem. Går ofta tillbaka och tittar just på de äldre trådarna, synd att tex järntråden dog ut.

Äjth
2007-09-25, 18:12
Jag får hålla med Liljerik; medlemmarna formar Forumet. Det är ju inte alltid man får respons på sina inlägg eller kommentarer på sina bilder, det visar i så fall att det inte är tillräckligt intressant för besökarna och/eller ibland får man uppdatera sina inlägg för de som kanske missat det eller kanske ngt "hunnit ikapp" och har ngt värdefullt att tillägga.
Personligen läser jag inte de inlägg som inte intresserar mig tillräckligt.

Hektor
2007-09-25, 19:15
"Jag tror ju att det mycket är upp till besökarna vad det blir för sorts forum." Det betvivlar jag starkt.

Järntråden dog ut, hur kan ni tro att ett järn kan varar i evigheter sådana "glupskisar" som här är. Jag har ett litet järn i "bakfickan", till allas glädje.
Det känns som ett äss i rockärmen.

Hektor
2007-09-25, 19:28
Personligen läser inte Jag heller de inlägg som inte intresserar mig tillräckligt. Men någon gång var det svårt att avgöra om intresse fanns eller ej och då fick jag läsa.
Det skulle jag aldrig gjort för texten var på intet sett intressant, men man kan gå på minor ibland, speciellt här där marken är så pass minerad.
Mvh. Gluffs-Gluffs.

FBQ
2007-09-25, 22:05
Flera av de 878 har bara varit tillfälliga besökare, som registrerat sig - kanske för att ställa en fråga med sedan aldrig återkomma, några har ju inte varit här på över två år.
Det är väl bara att konstatera att vi som är intresserade av riktigt gammalt är för få. Det är väl sedan kanske inte så mycket att göra åt.
Jag har varit dålig på att lägga upp saker på sista tiden, jag har haft mycket att göra, och det har inte blivit tid att handla mycket heller.
Hektor, har du inget i min smak att sälja till bra pris?

FBQ
2007-09-25, 22:23
Flera av de 878 har bara varit tillfälliga besökare, som registrerat sig - kanske för att ställa en fråga med sedan aldrig återkomma, några har ju inte varit här på över två år.
Det är väl bara att konstatera att vi som är intresserade av riktigt gammalt är för få. Det är väl sedan kanske inte så mycket att göra åt.
Jag har varit dålig på att lägga upp saker på sista tiden, jag har haft mycket att göra, och det har inte blivit tid att handla mycket heller.
Hektor, har du inget i min smak att sälja till bra pris?

Samlartrollet
2007-09-26, 07:53
Jag är ny här men mycket nöjd med detta forum hittills. Tidigare skrev jag under ett annat forum med samma inriktning, men där krävs ingen registrering så personer kan använda olika alias hur som helst. Tonen där var/är ibland väldigt negativ och svar som "ser ut som du gjort den själv" när någon frågat om en keramikpryl tex. gjorde att jag tappat intresse. Många fick heller inga svar på sina frågor. Nej, jag håller på detta forum och tycker att både nytt och gammalt måste kunna samsas för det är väl vitsen med namnet på forumet " Retro- & antikforum" eller ?

Liljerik
2007-09-26, 10:45
Mmmm..... skulle vara intressant om ägarna/driftsansvariga för PES kunde göra något inlägg i den här tråden, berätta lite om hur de ser PES utveckling framöver :cool: Vad har ni för visioner? Ska det bara få bli vad det blir vind för våg eller?

Ulferic
2007-09-26, 15:25
Kan bara tala för mig själv. Vissa perioder läser jag bara och ibland både läser och skriver jag. Tycker också att man skall hålla sig till ämnet men tycker samtidigt att vissa utsvävningar och snedsteg skall vara ok. Vad jag menar är att frågeställaren skall få ett förhoppningsvis korrekt svar eller svar efter bästa förmåga. Det bästa är när vi gemensamt kan diskutera oss fram till ett svar som ligger så nära sanningen som möjligt eller är sanning. Kanske tycker jag i ärlighetens namn att det är lite för mycket glas och porslin. Det är inte så konstigt då vi har många duktiga "svarare" inom dessa områden. Min förhoppning är att frågor om diverse mer eller mindre udda och kuirösa ting skall mångdubblas. Hoppas att vi alla kan vara med att bredda PES då de flesta av oss förmodligen har bredband.

Peter S
2007-09-26, 16:33
Jag trodde hela vitsen var att vi skulle ha roligt (utan att ha det på andras bekostnad, då). För grundarna finns säkert några fler tankar om syftet, men det får de svara på själva om de vill. Tycker man inte det är roligt får man antingen a) göra något åt det eller b) acceptera situationen eller c) välja en annan fritidssyssla. Jag hoppar glatt över de diskussioner som handlar om flaskor utan att ens reflektera över dem.

Gammalt eller bara halvgammalt? Ja, jag gillar även riktigt gamla saker, men då ska det vara klass på dem. Hittills är det nästan bara Hektor som har visat föremål ur högreståndsmiljön, men troligen inte sina egna föremål. Vi har alla vår egen syn på vad vi gillar men det är svårt att förvänta sig att någon ska läsa våra tankar, eller ännu hellre underhålla oss. Det är som att gå på en fest och förvänta sig att bli underhållen. Ansvaret ligger lika mycket på gästerna själva!

Framför allt hoppas jag att vi blir kvitt situationen "frågare" kontra "svarare". Det har funkat rätt bra hittills att ta och ge och att hålla låda om allt möjligt om föremålen i snäv och vid bemärkelse. Alla har något att berätta om föremålen!

Äjth
2007-09-26, 16:53
T.N, varför krångla till det? Forumet är inte sponsrat av staten avd. kultur. Det vimlar av sajter, alltid hittar man ngn som passar ens eget tycke o smak. Man vill ju trivas umgås och samtala om sådant som är givande och trevligt. Jag har gillat dina inlägg!

Hektor
2007-09-26, 20:07
FBQ var det enbart 1800-tals foto som du var intresserad av?

Bruce
2007-09-26, 22:27
Det uppskattas att ni engagerar er och diskuterar forumet!

Syftet med PES är att skapa en plattform för diskussioner kring antikt, konst och design.
Vad som tas upp, vilken inriktning (retrodesign, knoppöl, äldre porslin etc) som dominerar bestäms av medlemmarna och de intressen de representerar.
Det allra viktigaste är dock att alla ska känna sig välkomna och bli behandlade med respekt. En blandning av noviser, amatörer och experter tror vi bidrar till en trivsam atmosfär.
Vi försöker anpassa och ändra forumet allteftersom det utvecklar sig.

Forumets "modersida" är ju http://www.precisensan.com/, hemsida till retrobutiken i Malmö. Ägarnas och administrationens intresseområden kan tydligt ses i butikens utbud. Vilka frågor som dominerar forumet är inget vi lägger oss i eller vill styra.
Att driva forumet är i sig lärorikt och har breddat både våra kunskaper och intresseområden.

Att forum av den här typen har hundratals, kanske tusentals, medlemmar som inte är aktiva är inget ovnligt. Det är nästan alltid en kärntrupp som står för den större delen av aktiviteten. Andra medlemmar tittar in någon gång då och då medan andra bara kikar in en gång och aldrig återkommer.
Vi har redan en gång raderat medlemmar som aldrig gjort något inlägg och som inte loggat in på 6 månader. Kanske dags att "kapa svansen" igen?

Vi är glada för alla som vill vara med i vårt lilla "community" och dela med sig av kunskap, erfarenheter, lustigheter eller som ställer frågorna som får oss att tänka och börja bläddra i böcker.

Vi gör PES tillsammans!

Raoul Karlsson
2007-09-26, 23:09
Att forum av den här typen har hundratals, kanske tusentals, medlemmar som inte är aktiva är inget ovnligt. Det är nästan alltid en kärntrupp som står för den större delen av aktiviteten.

Jämför bara vilken förening som helst - hur många aktiva finns det utanför styrelsen?

T.N
2007-09-27, 12:04
Nej nu tror jag dom flesta missuppfattade mitt inlägg,tyckte bara till i frågan och att det är synd att dom som visade intressanta saker och glas har försvunnit. Sen är man kanske lite självisk när man bara vill se/diskutera det man själv är intresserad av, har för egen del inte bidragit med något så man får nog skylla sig lite själv.

Hektor
2007-09-27, 12:37
Det kan mycket väl ha hänt att Glasnissarna tagit sig ett glas för mycket, kan i sin tur framkallat omständigheter som fått dom att lysa med sin frånvaru.

Raoul Karlsson
2007-09-27, 20:14
det är synd att dom som visade intressanta saker och glas har försvunnit.

Jaha, så jag har inte intressanta glas. Vad menar Du, din typ! ;)

Pierre
2007-09-27, 22:30
Vad som tas upp, vilken inriktning (retrodesign, knoppöl, äldre porslin etc) som dominerar bestäms av medlemmarna och de intressen de representerar.

Det är inte en framgångsväg. Det är viktigt att man redan från början nischar in sig. Det finns miljoner med forum att välja på www, för precis everything.

Ägaren till siten har all rätt och ska lägga sig i vilka frågor som ska dominera. Ägaren ska bestämma sig från början. En salig röra av allt fungerar inte. Jag har varit medlem ett tag och läst.

Peter S
2007-09-27, 22:52
Jodå, det fungerar utmärkt! Jag har varit medlem ett tag och skrivit...

Bruce
2007-09-27, 22:57
Det är inte en framgångsväg.
...

Framgång kan mätas på olika sätt.
För oss är framgång om vi trivs, lär och vidgar våra vyer tillsammans.

brodertuck
2007-09-27, 23:20
Får nog hålla med om att det just är den saliga blandningen av olika ting som gör att intresset hålls vid liv. En ren nischad nördsida besöks endast av de redan frälsta. Jag skulle aldrig sätta mej och titta på en sida där det bara talas om flaskor, men här läser jag, nåja skummar igenom iaf , även de trådarna, och faktum är att jag nu tittar lite extra om jag ser en flaska som ser lite gammal ut. Många gånger kan det också vara skoj att se hur samma stil/trend har påverkat exempelvis glaskonstnärer och keramiker, två vitt skillda material, men ändå finns det många gånger stora likheter mellan dem.
Flera ämnen = fler intresserade och därmed ett bredare kunnande.

LasseC
2007-09-27, 23:22
Flera ämnen = fler intresserade och därmed ett bredare kunnande.

Det vill jag hålla med om. Verkar vara Småländska visdomsord:D
DG