handdator

Visa fullständig version : Gullaskruv

LasseC
2007-09-12, 16:56
När man pratar om Gullaskruf är det här en av de viktigare händelserna

2001 Gullaskruvs Delikatesser startar produktion av Isterband efter Br. Grönqvists goda recept

Jag har snott texten av Raoul. Hoppas att Du inte misstycker:p

DG även sommarGadderåsare som ofta köper dessa isterband:D

Ballonggreven
2007-09-12, 17:12
Isterband från Gullaskruv. Måste provas!
Älskar dem från Tingsryd.
Mmmmmmm....isterband med dillstuvad potatis och inlagda rödbetor nedsköljda med en mörk lager....*dregel*

Äjth
2007-09-13, 12:51
På auktionen igår missade jag en Gullaskruf som påminde ganska mkt om Humpilas skålar, istappsoregelbundenheter ( 23 bokstäver!!) runt öppningen och den nyans som tillika finns på Humpilas. Vitt glas nertill. Etikettmärkt och signerad enl. utroparen, fort gick och jag stod o funderade på signaturen!!:eek: Den gick för drygt 200:-. Känner ngn igen min beskrivning?

Raoul Karlsson
2007-09-13, 16:04
Jag gillar också Isterbanden, men äter dem för sällan. En av bröderna, har gjort isterbanden, men man har sedan i våras en som tagit över verksamheten. Det har varit på gång att slå igen verksamheten, men än så länge lever den kvar. Varje sensommar ordnar samhällsföreningen grillfest i stationsparken, där just isterbanden serveras. Mums! Fast i år så regnade det, så då vistades vi i Folkets Hus. (och så har vi med oss egen dryck förstås, det brukar bli en riktigt glad tillställning).

DG: Jag brukar också sno text där. :D

Mvh
Åretruntgullaskruvare.

Peter S
2007-09-13, 17:22
Jag vill passa på att tipsa om en annan kulturgärning inom gastronomins domäner: På Brännkyrkagatan finns en chark där de tillverkar kroppkakor. Den håller stängt under färskpotatisens säsong pga råvarubrist! Ni måste ursäkta stavningen. Hon som lagar kroppkakorna är polska...
http://hem.passagen.se/kkakor/

Ballonggreven
2007-09-13, 17:59
Imponerande: "On the internät sen 1997!"

Nästa gång i fjollträsk måste jag dit! Givet!

LasseC
2007-09-14, 00:59
Är grillfesten bara för Gullaskruvare eller får utsocknes försöka att smyga sig in.:D Det låter ju häftigt med grillfest på isterbanden.
Raoul Du måste se till att de inte lägger ner tillverkningen Dessa isterband är ju kultur
DG Sommargadderåsaren

Peter S
2007-09-14, 08:04
Nästa gång i fjollträsk måste jag dit!

Alltså, jag måste bara fråga: kommer en skåning undan med detta uttryck (yrken och fritidsintressen undantaget)? Jag trodde det var förbehållet stora, starka tysta män från norra norrland... :confused:

cjf
2007-09-14, 08:43
stora, starka tysta män från norra norrland...

Det var väl en utmärkt beskrivning av allas vår Ballo, eller vad säger ni övriga som träffat honom? :D

Ballonggreven
2007-09-14, 09:04
Det var väl en utmärkt beskrivning av allas vår Ballo, eller vad säger ni övriga som träffat honom? :D

MOBBING!!!

cjf
2007-09-14, 09:23
MOBBING!!!

Som moderator får jag upplysa dig om funktionen "Rapportera inlägget", som finns som en röd flagga här till vänster... ;)

Ballonggreven
2007-09-14, 09:32
Som moderator får jag upplysa dig om funktionen "Repportera inlägget", som finns som en röd flagga här till vänster... ;)

:D:D:D

brodertuck
2007-09-14, 10:28
stora, starka tysta män från norra norrland... :confused:

Så Ballonggreven skulle då vara en liten, klen, verbal batterikanin från Skåne?:confused:

cjf
2007-09-14, 10:36
Så Ballonggreven skulle då vara en liten, klen, verbal batterikanin från Skåne?

:D:D:D

Nej, det stämmer inte, han är inte skåning ursprungligen... ;)

Äjth
2007-09-14, 11:13
Stämmer icke cjf. Han har bara norrländskt blod i sina ådror!

cjf
2007-09-14, 11:18
Stämmer icke cjf. Han har bara norrländskt blod i sina ådror!

Vad är det som inte stämmer? Jag skrev bara att han inte är skåning ursprungligen...

Äjth
2007-09-14, 11:37
:o hoppsan, jag läste visst inte ordet INTE.
Sorry cjf.

LasseC
2007-09-14, 11:46
Vad har det här med Gullaskruvs isterband att göra:confused::D
DG

cjf
2007-09-14, 11:58
Du har helt rätt, Lasse, och jag ber om ursäkt för sidospåret. Tycker själv det att vi kan låta det passera den här gången, vi är ju trots allt i Lungan. Dessutom kom jag inte på något bra namn på sidospåret (som inte ytterligare bidrar till mobbningen), så jag kunde inte klippa ut den heller. Fast Bruce och Ballo är ju rätt bra kompisar, så man vet aldrig hur länge de här inläggen får vara kvar... ;)

För att försöka föra tillbaka tråden, är själv delvis uppvuxen på isterbanden från Gullaskruv. Mormor köpte dem ofta, och även mamma (som gick i samma klass som en av bröderna Grönqvist) när vi hade vägarna förbi. De är verkligen smaskens!

LasseC
2007-09-14, 12:05
Jag tar inte illa upp, bara isterbanden får vara i fred.:D Kroppkakorna Grönqvist sålde i varubussen gick inte av för hackor heller:p
DG

Raoul Karlsson
2007-09-14, 18:23
Är grillfesten bara för Gullaskruvare eller får utsocknes försöka att smyga sig in.:D Det låter ju häftigt med grillfest på isterbanden.
Raoul Du måste se till att de inte lägger ner tillverkningen Dessa isterband är ju kultur
DG Sommargadderåsaren

Jag tror att sommargadderåsare och även de från "tokträsk", som vi kallar det här i Småland, är välkomna.

Som det heter i visan "Ju fler vi är tillsammans..."

Ja isterbanden är snart det enda fragment, framgent som lever kvar från gamla tider (lika ord de där...)

LasseC
2007-09-14, 18:27
Skall verkligen lägga detta på minnet. ;)
Skall ner till Gadderås nästa helg (50-årsjubileum i Madesjö Hembygdsförening)
Skall försöka att få med min gamla mor. Skall då också passa på att ladda upp med lite isterband.
Gadderåsaren

Sladden
2007-09-14, 20:49
Jag tror att sommargadderåsare och även de från "tokträsk", som vi kallar det här i Småland, är välkomna.

Som det heter i visan "Ju fler vi är tillsammans..."

Ja isterbanden är snart det enda fragment, framgent som lever kvar från gamla tider (lika ord de där...)

Har varit 3 dagar i Sthlm. på kurs.
For illa av luften och tempot.
Kursen var bra.
Det slog mig att det är synd att Sthlm. ligger så avsides. Det finns ju mycket trevliga restauranter och museer där.
Skönt att komma hem till Mariannelund igen.
Första anhalten blev storskogen och svamparna.
Sedan lite fyr i köksspisen med kantarell och blomkålssvampförvällning:)

Raoul Karlsson
2007-09-29, 10:12
JKroppkakorna Grönqvist sålde i varubussen gick inte av för hackor heller:p
DG

Korvambulansen som vi brukade kalla den. Jag kallade dem för vägens riddare, de gick upp i svinottan för att fylla på bussen, ungefär samtidigt som jag steg upp, och när jag släckte och gick och la mig för att sova, så färdigställde de bussen efter dagens tur. Fattar inte hur de orkade år efter år.

Men nu är hela fastigheten till salu, så det är frågan om det blir några fler isterband al á Grönqvist. :(

http://www.maklarhuset.se/Search.aspx#?action=doSearch&searchString=gullaskruv

LasseC
2007-09-29, 11:24
Ja till min fasa :eek:så såg jag det när jag var inne på banken i Nybro i veckan. Du får väl köpa fastigheten Raoul och börja tillverka och sälja isterband.:D
Ni får väl göra uppror i bygden så att den här delikatessen kommer att finnas kvar.
Lasse

Kecke
2007-09-29, 12:13
Ja till min fasa :eek:så såg jag det när jag var inne på banken i Nybro i veckan. Du får väl köpa fastigheten Raoul och börja tillverka och sälja isterband.:D
Ni får väl göra uppror i bygden så att den här delikatessen kommer att finnas kvar.
Lasse

Måste vara riktigt märkvärdiga de där isterbanden. :D
Själv har jag bara smakat feta, äckliga saker som man tvingar ner med massor av rödbetor. :p

LasseC
2007-09-29, 12:26
Måste vara riktigt märkvärdiga de där isterbanden. :D
Själv har jag bara smakat feta, äckliga saker som man tvingar ner med massor av rödbetor. :p

De här är märkvärdiga. Inte några feta saker som man måste tvinga ner med pilsner och annat Och rödbetor:confused::eek:
En äkta smålänning äter dessa med rårörda lingon.

DG äkta smålänning

brodertuck
2007-09-29, 12:35
Jag tror Kecke har ätit något plastförpackat substitut från någon större charkleverantör. Det är inte att jämföra med riktiga isterband, min favorit är Ahls isterband från Växjö.
Jag äter gärna rödbetor till isterband och jag vill också kalla mej äkta smålänning:confused:

LasseC
2007-09-29, 12:41
Ja brodertuck jag vet att många även smålänningar äter rödbetor till isterbanden, men jag föredrar lingon:p
Jag anser Dig inte som mindre smålänning för det här med rödbetorna:D
DG

LasseC
2007-09-29, 12:43
PS Jag är faktiskt lite udda Jag äter nämligen lingon till stekt strömming. Lärde till och med en stockholmare att uppskatta detta.
DG

cjf
2007-09-29, 13:11
PS Jag är faktiskt lite udda Jag äter nämligen lingon till stekt strömming. Lärde till och med en stockholmare att uppskatta detta.
DG

Är det ovanligt? Det hörde till standardkosten under min uppväxt...

LasseC
2007-09-29, 13:18
Är det ovanligt? Det hörde till standardkosten under min uppväxt...

Jag tycker inte att det är ovanligt, men en del av min omgivning tycker det.:D Jag vill påstå att det är de som är ovanliga.:p

DG

cjf
2007-09-29, 17:18
Där är vi helt eniga! :)

Obeslutsam
2008-10-02, 09:17
Det var väl en utmärkt beskrivning av allas vår Ballo, eller vad säger ni övriga som träffat honom?
Det har ingen betydelse jag gillar alla.:)

harley
2008-10-02, 23:07
isterband och vita bönor är heller inte dumt,och enkelt

LasseC
2009-03-08, 20:02
Jag får väl gratulera. Jag läste att isterbandstillverkningen skulle återuppstå i Gullaskruv, och att mäster Grönqvist skulle utbilda de nya ägarna.
Hoppas att de blir lika goda i framtiden för då gratulerar jag mig själv. Jag har saknat riktiga isterband. Jag kommer ner i april Hoppas att de har kommit igång då.:p:p
DG