handdator

Visa fullständig version : Mässingsljusstakar

FBQ
2007-09-10, 20:44
Jag har köpte nyss två mässingsljusstakar i barockstil. Hade pratat lite med Hose innan köpet, och jag delade nog hans uppfattning att säljaren - en ganska pålitlig sådan hade haft rätt i att datera dem till tidigt 1800-tal. Fast tidigt 1800-tal kan ju vara trevligt det med, och en liten chansning på att de kunde vara äldre tyckte jag det var värt att ta.

Jag tar den ena först:
När den kom syns ju att stammen har en tydligt gustavianskt influerad stam - så att den är yngre än barocktid är givet.
Vad sägs annars om de andra detaljerna. Jag tycker gängorna ser ganska ålderdomliga ut - samtidigt ser gängorna i foten ut att ha blivit ändrade - kan delarna vara senare sammafogade?
Märkningen tyckte jag var rolig - nog ser det ut som en sliten Nyköpings mässingsbruk?

FBQ
2007-09-10, 20:46
Första bilden blev väl suddig, här kommer en till på foten:

Hektor
2007-09-10, 21:03
Helt klart godkända, lite konisk gänga också. Riktiga grejor och inget efterapat mojs, man blir rörd till tårar när där äntligen kommer något i den stilen här.
Inte så att jag för min del hade kastat mig över dem men just detta att se något genuint är rörande.

Hektor
2007-09-10, 21:22
En franskpolering är aldrig fel, vi får hoppas att inte Hose lurar oss till en danskpolering.
Finns det något tråkigare att skåda än dessa mässingsföremål danskarna har polerat.
Ärg o rost, ärg o rost!!!!! Det är sådant som värmer.