handdator

Visa fullständig version : Bivråkboet

Raoul Karlsson
2007-09-03, 19:09
För Er som inte sett ett bivråksbo tidigare, kommer här lite bilder och info.

Dett är ett bo byggt av bivråken själv i en björk. Originalet är en gammal diabild som tydligen inte var så skarp som jag trodde, men Ni ser nog ungefär vad det är. Boet är från tidigare säsong (kortet taget 22 april 1984), vilket man ser på de vissnade lövgrenarna. Bivråken pryder sitt bo med färska lövkvistar.

Raoul Karlsson
2007-09-03, 19:15
Bivråken lägger oftast 2 (1-3) tjärbruna ägg. När den använder ett ormvråksbo som underlag (se kort), så smyckar den innerboet med färska lövkvistar, i det här fallet asp. Kortet taget 9 juni 1981 på Sundby kulle utanför Malmköping i en gran ca 15 meter upp.

Hirvi
2007-09-03, 19:17
För Er som inte sett ett bivråksbo tidigare, kommer här lite bilder och info.

Dett är ett bo byggt av buvråken själv i en björk. Originalet är en gammal diabild som tydligen inte var så skarp som jag trodde, men Ni ser nog ungefär vad det är. Boet är från tidigare säsong (kortet taget 22 april 1984), vilket man ser på de vissnade lövgrenarna. Bivråken pryder sitt bo med färska lövkvistar.

Ja så ser det ut Raoul!
Det har varit ett dåligt år för Bivråken, läste jag om!
Hirvi

Raoul Karlsson
2007-09-03, 19:18
Detta kort är från ett återbesök vid samma bo lite senare, närmare bestämt 4 augusti 1981. Som Ni ser så har ungen ett tag kvar till flygg ålder.

Hirvi
2007-09-03, 19:27
Detta kort är från ett återbesök vid samma bo lite senare, närmare bestämt 4 augusti 1981. Som Ni ser så har ungen ett tag kvar till flygg ålder.

Ja där är den ganska sårbar!
Hirvi

Kecke
2007-09-03, 20:17

Vilken härlig liten krabat. :)

Tingeling
2007-09-03, 20:49
Har läst på lite om bivråken men hittade inte så mycket så jag tackar för info och bilder. Har kikat efter om det finns vuxna i närheten men ser inte skillnad på dem, ser bara att de är stora och bruna :o Det fanns ett par för ett tag sedan där hanen satt och vaktade medans honan åt, de var de största rovfåglar jag har sett. Kan kanske har varit föräldrarna?

Hirvi
2007-09-03, 20:56
Har läst på lite om bivråken men hittade inte så mycket så jag tackar för info och bilder. Har kikat efter om det finns vuxna i närheten men ser inte skillnad på dem, ser bara att de är stora och bruna :o Det fanns ett par för ett tag sedan där hanen satt och vaktade medans honan åt, de var de största rovfåglar jag har sett. Kan kanske har varit föräldrarna?

Bivråken kan gräva djupa gropar efter jordgetingar, tar med hela larvkakan till boet, matar ungarna med det!
Hirvi