handdator

Visa fullständig version : Stor brun fågelunge

Tingeling
2007-09-02, 14:59
Kan ingenting om fåglar men blev nyfiken på den här ungen som satt under mitt klädstreck. Den flög inte sin väg då jag skulle ta den vägen utan hoppade sin väg så därför tror jag det är en unge. Kortet är taget genom sovrumsfönstret så det är inte så tydligt men ni som kan något, vad är det för sort?

Hirvi
2007-09-02, 17:37
Kan ingenting om fåglar men blev nyfiken på den här ungen som satt under mitt klädstreck. Den flög inte sin väg då jag skulle ta den vägen utan hoppade sin väg så därför tror jag det är en unge. Kortet är taget genom sovrumsfönstret så det är inte så tydligt men ni som kan något, vad är det för sort?

Märkligt Tingeling!
Är kortet taget nu?
Det är ju en rovfågel, den bör ju varit större och flygfärdig,
ser inte storleken på den,
Ormvråk eller Bivråk tills vidare, mörkt öga på ung Bivråk,
gult på Ormvråk, därför lutar det åt Bivråk,
såg du om bröstet var mörkfläckat?
bör vara ett bo nära!
såg du om den kunde flyga?

Jag skall kolla vidare!
Hirvi

Raoul Karlsson
2007-09-02, 19:08
Håller med Hirvi om Bivråk, som är en sen läggare.
Normal äggläggningstid: 10-19/6
Ruvningstid: 28-35 dygn.
Flygga vid: 35-40 dygn.
Så den kan var flygg för bara några dagar sedan.

Vanligste boplats är gran, men björk och ek förekommer. Sitter boet i gran brukar ett gammalt ormvråksbo eller sparvhöksbo vara "grunden". Sitter boet i lövträd brukar bivråken ha byggt det själv och är då mycket mindre än ormvråkens. Pryder boet med färska lövkvistar (ormvråk använder barrkvistar, oftast av gran). Lägger två tjärbruna ägg.

Hirvi
2007-09-02, 19:46
Håller med Hirvi om Bivråk, som är en sen läggare.
Normal äggläggningstid: 10-19/6
Ruvningstid: 28-35 dygn.
Flygga vid: 35-40 dygn.
Så den kan var flygg för bara några dagar sedan.

Vanligste boplats är gran, men björk och ek förekommer. Sitter boet i gran brukar ett gammalt ormvråksbo eller sparvhöksbo vara "grunden". Sitter boet i lövträd brukar bivråken ha byggt det själv och är då mycket mindre än ormvråkens. Pryder boet med färska lövkvistar (ormvråk använder barrkvistar, oftast av gran). Lägger två tjärbruna ägg.

Bra, Raoul K, du har läst på läxan!
Vi får nöja oss ett litet tag med detta!
Hirvi

Tingeling
2007-09-02, 19:56
Kortet togs i fredags och jag såg inte hur den tog sig därifrån. Var tvungen att åka min väg och det enda jag kunde göra för fågeln var att se till att husets katt fick stanna inne. Ville inte heller störa fågeln för mycket så jag såg den bara ur ryggvinkeln.

Det enda som fanns för att jämföra storleken med är tvättkorgen.

Raoul Karlsson
2007-09-02, 19:56
Vore skam annars. Har själv varit delaktig i boken jag tagit uppgifterna ifrån.

Kecke
2007-09-02, 19:59

Vilken bok är det?

Tingeling
2007-09-02, 20:01
Bor vid en sjö och de enda barrträd här är tallarna som finns på andra sidan, de nuvarande hyresgästerna där är ett par underbara hägrar. De står ofta vid strandkanten vid vår tomt och äter, rör man sig försiktigt kan man sitta en bra stund och bara titta på dem.

Ska nu läsa på om bivråk som jag aldrig har hört talas om :)

Hirvi
2007-09-02, 20:19

Vi kanske har setts på någn fågel Raoul K.......!
Hirvi

Hirvi
2007-09-02, 20:32
Bor vid en sjö och de enda barrträd här är tallarna som finns på andra sidan, de nuvarande hyresgästerna där är ett par underbara hägrar. De står ofta vid strandkanten vid vår tomt och äter, rör man sig försiktigt kan man sitta en bra stund och bara titta på dem.

Ska nu läsa på om bivråk som jag aldrig har hört talas om :)

Ser du Kilsbergen Tingeling,
eller är jag ute och seglar!
Hirvi

Tingeling
2007-09-02, 21:00
Kan se bergen i horisonten om jag står på en höjd, alltså inte så långt bort.

Hirvi
2007-09-02, 21:11
Kan se bergen i horisonten om jag står på en höjd, alltså inte så långt bort.

Då bor du i trakter där den store fågelskådaren
cyklade omkring, Erik Rosenberg!
Hans bok Fåglar i Sverige, är fågelskådarens bibel,
det han skriver om fåglar, står inte i nyare böcker!
Hirvi

Raoul Karlsson
2007-09-02, 21:15
Vilken bok är det?

En fågelbok..:D

Kunskapen om fåglar av Tage Wahlberg.
Tage och jag har kamperat mycket ihop i skog, mark, sjö och träsk, där vi letat bon. Det är förresten Tage som "fixat" alla bra fågelbilder till Jan Lindblads filmer om tigrarna. Lindblad hade stuga några mil från där jag bodde tidigare och hälsade på ibland hos Tage, när han ville ha något "uppletat".

Hirvi
2007-09-02, 21:25
En fågelbok..:D

Kunskapen om fåglar av Tage Wahlberg.
Tage och jag har kamperat mycket ihop i skog, mark, sjö och träsk, där vi letat bon. Det är förresten Tage som "fixat" alla bra fågelbilder till Jan Lindblads filmer om tigrarna. Lindblad hade stuga några mil från där jag bodde tidigare och hälsade på ibland hos Tage, när han ville ha något "uppletat".

Se där ja!
Vad lite man vet, börjar man prata,
så kommer både det ena och andra fram.
Trevligt Raoul.
Hirvi

Kecke
2007-09-02, 21:27
Tack Raoul. :)