handdator

Visa fullständig version : Dollarvägen

Björn L
2007-08-30, 23:03
Solskens historier tycker jag om och här kommer en ur verkliga livet. Jag var ute på Värmlandsnäs för någon vecka sedan och hälsade på en bekant och passerade då en lustig vägskylt som inte riktigt passade in i miljön. Efter lite huvudbry så mindes jag en lustig sann historia angående uppkomsten av skylten. Ekenäs heter en liten by längst ute på Värmlandsnäs. Ifrån Säffle finns endast en asfalterad väg som går raka vägen dit ut. Hela näset är ett myller av vägar och många mäniskor är permanent bosatta därute. De flesta vägarna är i mkt dåligt skick och har man inte en jeep så ska man låta bli att köra där ! En lång väg tvärs genom näset som leder ut på den asfalterade vägen till Ekenäs har i alla tider varit hemskt dålig. Undertecknad har studsat fram på den några gånger och varit överlycklig varje gång jag tagit mig fram utan att endera ha fastnat eller tappat delar av bilen. En familj som hade emigrerat till Amerika i början av 1900 talet hade fortfarande några få avlägsna släktingar som bodde längs den dåliga vägen. I början av 2000 talet så kommer ett barn barns barn dit på besök för första gången. Han förfäras att vägen är så hemskt dålig och lovar sina släktingar innan han reser hem igen att han ska göra allt vad han kan för att förbättra den. Detta tas ju förstås inte på allvar av någon, men så en dag så kommer en hel armada av vägarbetare dit och inte bara jämnar till vägen utan även asfalterar rubbet !
Den avlägsna amerikanska släktingen var dollar miljonär och höll sitt ord så efter detta så döptes den gamla vägen om till just Dollarvägen !

Äjth
2007-08-31, 10:02
Härlig solskenshistoria Björn! Den värmer verkligen !!:)