handdator

Visa fullständig version : Vad f.n är Shabby chic

Lars Kallin
2007-08-30, 20:21
Jag är gräsligt trött på all mög som läggs ut på Tradera med sökorden Shabby chic.

Troligen är jag helt bakom flötet som inte förstår. Det måste vara något modernt att kalla allt för Shabby chic för att nå den stora massans intresse:)

Kecke
2007-08-30, 20:30
Jag är gräsligt trött på all mög som läggs ut på Tradera med sökorden Shabby chic.

Troligen är jag helt bakom flötet som inte förstår. Det måste vara något modernt att kalla allt för Shabby chic för att nå den stora massans intresse:)

Och här kommer en till som aldrig tidigare hört uttrycket.
Gjorde en sökning och begrep absolut ingenting. :eek:

Hirvi
2007-08-30, 20:33

http://roomservice.blogg.se/171106231237_shabby_chic__en_drm_som_kan_bli_.html

Detta hittade jag!
Jag vet inget om detta!
Hirvi

Tingeling
2007-08-30, 20:35
Shabby chic är en slags trött engelsk herrgårdsstil, en stil där slitaget ska skina igenom på lite bättre saker. Är även ett registrerat varunamn i USA så det får inte användas vid försäljning typ på Ebay.

Kecke
2007-08-30, 20:38
Shabby chic är en slags trött engelsk herrgårdsstil, en stil där slitaget ska skina igenom på lite bättre saker. Är även ett registrerat varunamn i USA så det får inte användas vid försäljning typ på Ebay.

Tycker inte det stämmer så bra på det här.
http://www.tradera.com/Knapphjarta_till_blommorna_shabby_chic-auktion-47104877

Tingeling
2007-08-30, 20:55
De säljarna är ute för att sälja på ett begrepp som de inte vet vad det är, ungefär som en del skriver jättegammal om en 70-tals taskig kruka. Pengarna som styr men för mig är det att säljarna har noll koll så de säljarna brukar jag inte handla av.Har ofta undrat om de verklig har så taskig smak när de skriver underbar om allt från använda servetter till naggade pressglasvaser köpta på ICA :rolleyes:

Björn L
2007-08-30, 22:04
Jag har en urgullig sak i shabby chic som jag kan tänka mig att byta bort mot något bättre allmoge föremål ! (Gummibanden är av bästa kvalitet och torkar inte och ramlar av i första taget) Hör av er.. :rolleyes:

Björn L
2007-08-30, 22:21
Ytterligare en sak i shabby chic som även är praktisk i lantlig miljö, tex efter att man har varit och handlat i den stora staden.. Rätt pris till rätt person !

Peter S
2007-08-31, 00:47
Hur var det nu den slogan lät: Alla använder Karlssons klister, utom jag - för jag är en åsna... :D

Håller med om att uttrycket är utslitet redan innan det fått fäste... Jag kollar först på bilden om det är något jag vill ha, sedan läser jag igenom texten för att ta reda på ev. skador eller specialförhållanden. Glättig text hoppar jag glatt över. Jag har sett några som skriver långa romaner i försäljningstexten, hur de har tagit vara över strapatsrika resor och hur alla i bekantskapskrettsen ooo:at och aaaa:at för att den var så vacker och till slut allt som eventuellt går att säga om själva prylen. "Har katt" eller "är rökare" struntar jag fullkomligt i om det är en porslinspryl...

Visst är det fantastiskt! Vem ska läsa det? Och vem letar efter skitiga, tasiga saker med flit? Påminner lite om en jeanstrend i slutet av 1900-talet: "dirty wash" !!! Kommer ni ihåg? Permanent nerskitade redan i butiken!

bwh
2007-08-31, 02:09
"Shabby Chick" blir en inredning när man möblerar med "ljuvligt nötta" allmogemöbler - helst som Knutte framhåller - all målning är bortsliten runt nyckelhål och handtag - det SYNS att de varit i kärleksfull användning!

Väggarna skall vara tapetserade med gamla nummer av Ystads Allehanda från tidigt 1900-tal - möjligen kan vissa kolorerde sidor av Hemmets Journal eller Allers tolereras i köket.Vägglössen skall vara av inhemska arter - inga förädlade utländska påfund!!

Och golvet - naturligtvis stampat jordgolv - "Så chickt!"

Och den ultimata statushöjaren - stampat jordgolv på ANDRA våningen!:D

Gideon
2007-08-31, 02:12
Applause, bwh. Applause! :D

Äjth
2007-08-31, 09:58
bwh, jag skrattade så jag satte i halsen!! :D:D

Liljerik
2007-09-30, 19:42
Nu vet jag vad "Shabby chic" är :D till och med bedårande :D

http://www.tradera.com/Tva_kannor_markta_Granit___Shabby_chic_-auktion-47720905

Kecke
2007-09-30, 20:03
Förut vägrade jag lägga bud på auktioner där det fanns ett reservationspris inlagt.
Nu vägrar jag också alla auktioner med "Shabby chic".

PAT
2007-10-01, 06:14
13316

Peter S
2007-10-01, 08:24
Tur att de skrivit en bruksanvisning strax ovanför: "Varning för mögel!" :D

nisse 8
2007-10-01, 21:10
Skabbigt skick:eek: