handdator

Visa fullständig version : Gissa Bit för Bit

Äjth
2007-08-29, 19:31
Då det tillkommit många nya medlemmar och aktiviteterna under fler rubriker ökat, lägger jag ut en fråga här. Presenterar en liten bit i taget och ser om ni kan gissa.
1) Föremål
2) material
3)tidsperiod
4)Tillverkningsland
5) Tillverkare
Fritt fram för frågor.( Är inspirerad av Gideons gissningstävling, helt klart)

Hirvi
2007-08-29, 20:05
Då det tillkommit många nya medlemmar och aktiviteterna under fler rubriker ökat, lägger jag ut en fråga här. Presenterar en liten bit i taget och ser om ni kan gissa.
1) Föremål
2) material
3)tidsperiod
4)Tillverkningsland
5) Tillverkare
Fritt fram för frågor.( Är inspirerad av Gideons gissningstävling, helt klart)

Bakgrunden var lättare Äjth, din altan!
Föremålet ar av trä tror jag!
Hirvi

Ulferic
2007-08-29, 20:09
Inte ny men har inte varit så aktiv på ett tag. Fritt fram att gissa.
1. Kanna (vas)
2. Keramik
3. Jugend
4. Sverige
5. Gefle.
Kan inte bli mer än fem fel. Vilket jag är nöjd med.

Äjth
2007-08-29, 20:51
Ja du Hirvi :D altanen är fin den. Får ta lite tydligare bilder tror jag.
Ulferic; gissa får alla göra förstås, det är jumeningen.
Du har två rätt av fem, inte illa!!

Ulferic
2007-08-29, 20:57
Två av fem! Inte illa. Vas från Masarna i Danmark. Kan vara så att längst upp på vasen finns en rad med hål. Forfarande två av fem eller?

Äjth
2007-08-29, 21:03
Din rackare Ulferic, du har fyra rätt. La in en extra bild som är tydligare.

Ulferic
2007-08-29, 21:09
Då är vas fel. Säkerligen är det något att stoppa maskrosor eller dylika blomster i. Med säkerligen menar jag att det möjligen är ett yttre foder.

Äjth
2007-08-29, 21:13
Föremålet har ju både ett användningsområde (tror jag?!) samt att det är en avbildning av ngt helt annat.

Ulferic
2007-08-29, 21:17
Blir mest en dialog det här. Tupp plus höna blir kyckling.

Peter S
2007-08-29, 22:21
Den här gången hann jag inte med! ;)

Äjth
2007-08-29, 22:36
Har du väntat i kulisserna Peter?;)
Men vad är det då?

Peter S
2007-08-30, 08:13
Nej eftersom jag läste tråden först efter Ulferics gissningar så la jag ner mina försök. När jag tittade på bilden så tänkte jag att "nu måste det vara svårt". Så min gissning började med Frankrike, Gips, Kanna... ;)

Äjth
2007-08-30, 10:19
Jo, Ulferic slog till ordentligt, men sedan blev han visst lite uttråkad av att det blev för lätt och kanske att fler inte bidrog heller. Han har rätt i mkt.
Keramik
jugend
danmark
ma&s
Lite åt nyklassisismen/jugend är det.
Har själv inte sett den här tidigare och uppfattar den som en vikingabåt! med sköldarna utefter långsidorna.

Gideon
2007-08-30, 16:01
Till och med jag hade svårt att se vad Äjths gissabilder föreställde. Allt från hänkelvas till en kanna. Men jag borde ha anat oråd, när Ulferic nämnde Masar och jag såg den speciella färgen.
Så klarnade det med sista bilden. Naturligtvis!
Den båtformade blomsterskålen (nr. 468), vilar, i likhet med en mindre variant (nr.467), på vikingaskepp! De härrör sig från Michael Andersens period av "Bronze"-lakering, som varade 1900-1910. Att MA&S-signatur finns med, visar också att viss tillverkning fortsatte några år efter att sönerna blev delägare i företaget 1916.

Från MA&S-häftet, text och bilder återgivna med tillstånd av författarinnan Ann Vibeke Knudsen, museumsleder vid Bornholms museum:
"En lite speciell varugrupp var kopior av och med inspiration efter gammalnordiska, iriserande kärl. Den brända terracottan fick en efterbehandling, en lackering bronsaktig patina. Dessa efterlikningar och nytolkningar av gamla brons- och järnålderskärl, urnor, sköldbulor m.m. får vi idag uppfatta som ett kuriöst motstycke till kopiorna av antikens vaser, skålar och figurer."

Jag har stött på de här, inte så himlastormande och intagande, föremålen - de tilltalar nog mer arkeologer, än esteter, men det är en personlig uppfattning. Sedan har jag också sett att färgen inte hållit så bra på flera av föremålen - de har flagnat eller blivit lätt avskavda.
Äjths blomskål ser dock rätt välhållen ut.

4 bilder ur häftet visas, en översiktlig, en närmare bild på en likadan som Äjhts, och en på en mindre variant, men mer lik ett riktigt vikingaskepp.
Den sista bilden illustrerar hur ömtålig färgen är.