handdator

Visa fullständig version : En helt vanlig loppislördag...

Gideon
2007-08-26, 22:02
...kan ibland ge ett märkligt sammanträffande.
Den lördan var igår, och en god samlarvän mötte upp i Tumba i ottan. Han körde mig och sambon i sin bil, enligt en någotsånär fastställd rutt desförinnan.
Det blev lång dag med korta timmar, tiden gick fort med andra ord.

Första anhalten var Läkarmissionens (svenska pingstkyrkan) second hand, och där hittades en mörkgrön vas från gotländska Ethelhem. Ganska magert och utrensat utbud.
Ett par antikaffärer avverkades, utan större intresse för mig, men vännen rivstartade förmiddagen med en unik och stor ljusstake av Allan Ebeling, till beskedligt pris.
Han var först med att se den...

Hos Finska pingstkyrkan hittades ett rart par, gräddsnipa och sockerskål, av Gustaf Persman i Arvika, som en liten motvikt till Ebelingaren.
Före dagens större mål, besökte vi Snebro loppis i Taxinge, stort och utspritt, de fasta båsen hade ett och annat bra gods, men priserna var inte helt roliga. De var de däremot hos de få lössäljare som fanns till bords, och där fann jag mitt eget Dagens fynd!
Först tyckte jag att skålen såg för ny ut, för perfekt och blank i glasyren. Till och med stämpeln hade jag lite svårt att tro på. Visserligen stod det S:t. Erik Upsala i en ring, men också det var för perfekt intryckt! Nygjord museikopia?
Medan jag studerade den och muttrade något om äktheten till vännen, sänkte säljaren själv sitt pris från 100 till 75:-, så jag tyckte inte att det blev något att snacka om.
Köpt och klart, men tankarna fanns ännu på hur en runt 90-årig skål kunde se så oförskämt fräsch ut, medan kosan styrdes Lions uteloppis i Nykvarn.

Om Snebro var stort, var uteloppisen ännu större! Men den blev en besvikelse, och samtidigt en studie i hur fast beslutna människor kan vara i att till varje pris köpa.
Överallt, där det fanns bord, stod folk på två rader, helt orörliga och lika tätt packade som sardiner på burk. Fick jag händelsevis syn på något intressant, var det närapå omöjligt att åla in en arm i människoväggen, för att fiska upp prylen.
Tappade lusten och travade bara omkring med sambon, rotade bland verktyg efter nåt användbart (att ha hemma förstås).
Det blev en lång väg att gå tillbaka till bilen, efter att ha väntat in samlarvännen - som inte heller hade hittat något att köpa i trängseln. Men han sa också att (som snabbare och flinkare i fiskartagen) att utbudet faktiskt var sämre, jämfört med tidigare Lionsloppisar.

Eftersom klockan tickade iväg mot en sen lunch, stannade vi till vid Qvartinge (också vid Taxinge) för att hitta något att trösta oss med. Det fick vi också!
För vännens del blev det ett fat av Hilma Persson-Hjelm och för min del en skål av Margit Ljunggren. Man får vara glad för det lilla.

Först tänkte vännen styra hjulen mot meningen för den här dagen, huvudmålet, men vi rullade iväg åt andra hållet. Orsaken var en trevlig skylt, som utlovade en klassisk rätt: Färsk, stekt strömming med mos vid kajen i Mariestad. Det var inte igår man smakade det, och snålvattnet rann till!
Vädret var perfekt, om än lite blåsigt, när vi närmade oss Gripsholms slott. Måltiden var ljuvlig och det hörde bara till att plastfaten med mat höll på att åka iväg med vinden.
Redan nu hade dagen varit minnesvärd, oaktat de få fynden, men nästa resmål, gav mig höjdpunkten i helhetsupplevelsen: Grödinge Antik & Design med sin rikskända keramiksamling av föremål från främst UE, men också St Erik.
De som inte besökt museet, rekommenderas varmt att göra det och dess hemsida är: http://www.upsala-ekeby.com/

För mig var det första gången, får jag skamset säga som gammal nollåttabo, så allt ägde nyhetens behag vid inträdet till museet. Så många prylar på så lite yta!
Det var inte utan att en perrongkänsla infann sig, när vi gick i gången. Till höger och vänster samlades keramiken i mängder, så man fick passa sig för att inte gå "för nära kanten".
Ni förstår vad jag menar, när ni kommer dit - det är en upplevelse, svår att beskriva.

På några hyllor i varje kortsida av rummet, finns St Erikskeramik representerad. Många vackra saker - och se där! Där var ju Snebroskålen! En nästan likadan, tillsammans med andra i snarlika dekorer och storlekar, stod där blank och fin!
Lusten att vilja ta upp skålen för närmare inspektion, dämpades dock av de många skyltarna "Rör ej", men nu vet jag att det inte fanns några tvivel längre.
Skålen är sannerligen gammal!

Har ni också varit med om ett sådant sammanträffande, eller ska man säga antiklimax?

Kecke
2007-08-26, 22:12
Låter som en mycket trevlig dag. :)
Du skriver om en uteloppis i samband med loppisen i Snebro. Var ligger den?

Gideon
2007-08-26, 22:18
Som förstagångsbesökare just där, kanske jag utttryckte mig fel. Borden, med tälttak, var nog fasta. Det var denna jag avsåg som uteloppis.
Runtom den är det mindre träbyggnader, lika dem och kanske just dem (?) som användes av antikhandlare vid den första vattenfestivalen -91 nånting.

Kecke
2007-08-26, 22:25
Ok.
Trodde jag missat något vid mitt sista besök till Snebro och Qvartinge. :)

Peter S
2007-08-26, 22:50
Antiklimax kan man väl inte kalla det. Snarare klimax! Grattis till skålen. Jag skulle inte vågat tro att den var gammal jag heller...

Jag har inte varit vid hälften av de ställen du nämner, men så har jag inte heller tagit någon dagstur till Mariestad och tillbaka... ;)

Gideon
2007-08-26, 23:05
Mariestad? Vem sa det? Menade naturligtvis Mariefred.
Så där kan bara den som inte billuffat på ett tag, blanda ihop... :rolleyes:

jani
2007-08-27, 20:33
Tack för trevlig läsning, Gideon !
Du måste skaffa dig en egen blogg !!!!

cjf
2007-08-27, 21:30
Inlägg raderat. Hektor, om du vill visa upp din mortel och diskutera med dig själv var du köpte den får du göra det i en egen tråd.

/cjf

emde
2007-08-27, 22:22
Grödinge Antik & Design's UE-museum kan även jag rekommendera. Ring och bekräfta öppettiderna innan ett eventuellt besök bara - under senaste hösten/vintern/våren var där endast mycket sporadiskt öppet. Eftersom mina föräldrar råkar ha en sommarstuga i dom trakterna så råkar jag själv passera där förbi relativt ofta. Själva museet är, som Gideon skriver, en upplevelse. Där ligger man lite i lä som samlare, rent kvantitativt sätt i.a.f! :D För besökare i min egen generation så blir det mången "oh, en sån hade min farmor/farfar/mormor/morfar" (de som är lite äldre av läsarna här har säkerligen haft en lite mera direkt kontakt med många de utställda föremålen när dom var nya ;) ) Själv tenderar jag förvisso att spendera havla besöket klistar vid första hyllmetern i museet - den som täcker de allra första tillverkningarna vid UE, art nouveau-fantast som man är.

Maria
2007-08-27, 23:13
Vad avundsjuk jag blir, (mest på besöker hos Grödinge Antik & Design) här får man hoppa runt på ett ben och inte kan man åka på loppisrunda:(. Grattis till skålen Gideon:)

jani
2007-08-28, 10:01
Ang. Grödinge Antik och dess Upsala Ekeby museum.
För mig är det inte mängden föremål som imponerar mest,
det är alla de unika alstren som vi inte kan se någon annanstans!
Jag har varit där 4 gånger denna sommaren, bara deras rabarberkaka är värt besöket!

Gideon
2007-08-29, 21:29
Som emde skrev:
"Själv tenderar jag förvisso att spendera halva besöket klistrad vid första hyllmetern i museet - den som täcker de allra första tillverkningarna vid UE, art nouveau-fantast som man är."

Det håller jag med om, och den hyllmetern har underbara färger i glasyrerna - utan dekorer. På dem sampelar nyanserna fritt och flytande.
Men det är inte heller fel på Agda Österbergs färgrika keramik på andra sidan rummet. Hon har tagit intryck från Danmark, innan hon satte igång...slurp. :p

Alla besökare tar olika intryck av en samling. Vissa koncentrerar sig enbart på namn, andra på utseenden och andra på unikat (hur gräsliga de än är skapta), men det stora flertalet tycker bara om det som omger - keramiken!

Men en sak i museet, var mycket iögonenfallande. Jag flinade åt det, eftersom jag själv varit skyldig till det, på en annan plats i en annan tid - på ett museum i Småland.
Att ha ett samtalsämne på väggen, något som inte alls hör hemma där - katten bland hermelinerna, så att säga!

Det är Mona Lisafatet, som hänger lite högt upp på väggen till höger, när man kommer in i museirummet.
Nåt sånt hade väl inte UE behövt göra, när miljontals turistfat tillverkats under 1900-talets sista halva? Eller har jag fel?

Nej, då föredrar jag i högsta grad det stora gasellfatet av Vicke Lindstrand! Den har jag stirrat i UE-boken, i nästan femton år, och nu fick jag se den.
Men den var lite tam, och jag får söka vidare efter en blankglaserad. Det har väl V.L. ordnat till också?

Berätta på ni, som varit om helt vanliga loppisrundor, och hickat till efteråt!
Det är mest det som är meningen med den här tråden.

E.B.
2007-08-30, 08:56
Appropå Ethelhem så har jag två alster därifrån, tillverkade av mina ungar under semestern på Gotland för några veckor sedan. Kollade in deras "museum" en trappa upp, riktigt rörign tyvärr men några trevliga alster fanns. Den trevligaste Ethelhemssaken jag sett var den stänkmålade kakelugnen i huset vi bodde i, den var lite svår att få hem tyvärr (och kanske inte till salu).

emde
2007-08-30, 23:39
Av dom tidiga UE produkterna på museet så minns jag specielt en ljusgrön jugendvas dekorerad med spindelnät + spindel. Den tyckte jag var kul :)

Kolmårdstrollet
2009-08-27, 15:25
Då dammar vi av den här tråden också.
Javisst vilket kul sammanträffade, i går den 26/8 hittade jag samma skål på St:Erikshjälpen i Norrköping. Kom dit 10 min efter öppningsdax. Vad mycket folk där var:eek: trångt o varmt. Gick bort till keramiken och hittade den här skålen för 40 kr, det gula fatet 15 kr, en vädur ur serien zodiak av Lars Bergsten UE 40 kr och en vas Örebro Fajans för 80 kr, men den var så fult lagad på två ställen att den fick stå kvar. Att jag sätter ut priserna beror på att dessa var låga jämfört med priserna i allmänhet på Erikshjälpen. En fult lagad vas från ÖF 80 kr men en hel fin skål från St:Erik 40 kr. Vissa saker har man ingen koll på och då kan priserna bli lite "fyndiga":rolleyes: Man har börjat med fantasipriser på bl.a Reijmyres glas, Gustavsberg och Rörstands porslin. Nog om det.. här kommer skålen igen med en annan dekor.