handdator

Visa fullständig version : Avatar-presentation!

Sidor : [1] 2

Gideon
2007-08-24, 21:29
I stället för att köra vidare "off record" på Peter S. kommentar om min snälla vovve, i Bruces anordnade omröstning om PES´utseende, tar vi det här.
Förvisso blir det ingen ny saloonuppgörelse, men lite petitesser kanske kan få förklaras kring min vovves något vassa tänder?
Något grin var det inte heller - han var på väg att nysa.

"Citat:
Ursprungligen postat av Gideon
Som västerlänning brukar jag läsa från vänster till höger. Att då låta ögonen fastna på en modulspalt, vid varje radbyte, skulle jag finna högst irriterande."
Peter S:
"Som det är nu så fastnar mina ögon på en elakt grimaserande hund vid varje radbyte på dina inlägg, Gideon. Men man kanske vänjer sig..."

Nog har jag vant mig alltid, och hyser det största förtroende för min vakthund. Ständigt på spaning!
Han ser själv till att vara med vid mina fotosessioner på balkongen, och är mycket effektiv vid hotande faror utifrån. Exempelvis en störtflygande, fet fluga eller en surrande geting. De hoppar han upp efter och biter tag i. Om han äter dem eller spottar ut, vet jag ej.
Men ni ska veta att han räddat mig från att slå ner en vas, eller ett fat på balkongens betonggolv. Just i de ögonblicken då jag fäktade med armar eller kamera i blindo!
Jag har också sett att han har egenskaper, som en flyghund med stunttrick på kortdistans. Han kan ta en elegant sväng framför vas ett, nappa åt sig 11 kamikazegetingar, och landa mjukt bakom vas åtta på räcket.

Om klagomål ändå ska framföras, må de riktas mot Orla Muffs efterlevande. Han föddes 1903, blev konstnär och teatermålare. Arbetade genom flera år med liknade figurer i trä, men folk tyckte att de liknade leksaker. Söholm (på Bornholm) vågade omsätta dem till fajans och gav ut en serie 1955, i anledning av H.C. Andersens födelsedag 150 år tidigare. Figurerna fick mycket uppmärksamhet och en del blev sålt i utlandet. Men de var mycket komplicerade att framställa, och därför kanske för dyra för den danska marknaden.
Källa: Keramikfabriken Söholm - Ann Vibeke Knudsen, Bornolms museum 1992.

Vakthund i H.C Andersens saga, må han varit - men jag känner inte hans namn eller historien. Meddela gärna det kort, så det kan pluggas på.

Ändå - min nysande vovve är en del av mig. :)

__________________________________________________ ____

NÅ!
Som ni ser av rubriken, har jag gjort mitt i Avatar-presentationen.
Varför valde ni era, och personifierar de er själva på något sätt?
Jag kan inte tro att Peter S. finner en likhet hos sig själv i någon av Simpsons karaktärer.
Eller?

Sladden
2007-08-24, 21:44
Tänker inte göra någon 40raderspresentation.
det här var favoritobjektet då avataren skulle skapas.
Slipad glasobelisktermometer med 2 olika skalor.
Skalorna på ett tunnt lager av skivad marmor.
15 cm. hög.

Gideon
2007-08-24, 21:56
Jag har inte begärt 40 rader. Det räcker med tio. Eller tre.
Valet av avatar brukar vara näraliggande samlarintresset, i forum som dessa.
bwhs t.ex. är talande nog, för det bilden visar, är han riktigt bra på.
Men kan man vara så bra på Simpons, att klara 10tusenskronorsfrågan i TV?
Då måste man vara nörd...:p

brodertuck
2007-08-24, 21:57
Vad betyder skalan R ? Missade nog den fysiklektionen:D
Har bara lärt mej C F Och K. Kul förresten att se vad det var på din avatar, har inte kunnat uttyda det till mer än en glasobelisk tidigare.

Sladden
2007-08-24, 22:00
Jag tror att skalan heter Rocaille. säkert en het frasman.

brodertuck
2007-08-24, 22:06
Ja, jag skulle ju presentera min avatar åxå.
Började väl egentligen med att lillasyster skrev under sina mail med "Syster Yster" . Själv valde jag då Broder Tuck, mycket på grund av att vi har lika kroppsform till följd av intresset för öl. Skulle jag byta avatar till något som speglar mitt intresse skulle det bli en uggla i keramik.

Kecke
2007-08-24, 22:08
Jag trodde det var Réaumur.
Vattnets kokpunkt är 80 grader Réaumur. Kan det stämma?

bwh
2007-08-24, 22:14
R-skalan är nog Réaumur - samma nollpunkt som Celsius men varje grad motsvaras av 1.25 C - vattnet kokar alltså vid 80 grader R!;)

Så går det om man väljer bort fysik i en realklass - då måste man lära sig det man behöver själv!:D

hose
2007-08-24, 22:19
Jeg valgte min fordi jeg synes den er køn og fordi jeg samler på metaller. Jeg har tidligere haft andre, men jeg errindrer ikke hvilke.
Og så er det da et meget godt billede jeg har taget.

Sladden
2007-08-24, 22:29
Réaumur!
Fysik var bland det som intresserade mig minst.
Men termometern fungerar, kvicksilver is king!

Maria
2007-08-24, 23:06
"Nitte" Jag tycker att han blir betydligt bättre på kort än jag, så därför bytte jag avatar så ni slipper se min fula nuna:D

Liljerik
2007-08-24, 23:39
Varför jag har Gefle tekoppen, modell AB, Royal, förstår väl alla. Det är ju bara att titta på bilden och smälta :D
Och sorry alla, jag tänker inte byta ut den så att den blir ledig för er :D

E.B.
2007-08-25, 07:30
Behöver man säga någonting mer än "The year of the tripple". Fotot taget på en vägg i stadsdelen Old Trafford. Där finns hela laget avbildat, men självklart så är det hjälten framför alla andra på bilden Mr. Teddy Sheringham.

Äjth
2007-08-25, 07:52
Jag borde nog egentligen göra som Maria! ta en bild av hunden istället för att försöka skapa en bild av mig själv i Simpsons anda ;)

Peter S
2007-08-25, 13:44
Vakthund i H.C Andersens saga, må han varit - men jag känner inte hans namn eller historien. Meddela gärna det kort, så det kan pluggas på.

Isåfall är det sagan om elddonet som avses...
http://www.hca.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=63&lang=se
Och det där med nysning stämmer inte...

Att det blev just en Simpson-avatar beror på att jag gillar serien, men inte så mycket att jag slaviskt följer alla avsnitt. Mycket tänkvärda och oamerikanska i sin amerikanskhet. Visst skulle jag kunnat få plats i serien också. Jag tror de behöver en lönnfet porslinsnörd där. Jag gjorde om figuren lite men har inte gjort någon ny avatar. Så här blev den:

cjf
2007-08-25, 17:09
Vad gäller min avatar så delar jag för tillfället formgivare med Liljerik, fast min är tillverkad på Gullaskrufs glasbruk och i ett lite annat material. Min heter P524/15, och formgavs av Percy 1952.

För övrigt väntar jag (som den gamle synthare jag är) på Björn L:s inlägg i den här tråden... ;)

Äjth
2007-08-25, 17:21
Jag har oxå undrat över Björn L´s avatar. Tycker det ser ut som strålkastarna mot himlen på en travbana.

cjf
2007-08-25, 17:27
Jag undrar inte, jag vet... :cool:

(fast han får berätta det själv)

Äjth
2007-08-25, 17:49
Ah, det måste vara högtalare?!

Björn L
2007-08-26, 11:20
Ett skivomslag från Depeche Mode är min nuvarande avatar. (En liten eloge till cjf dels goda smak samt för att de gamla hjältarnas "Music for the masses" från -87 kändes igen ! )
Jag har varit och lyssnat på dom både i Stockholm och i Oslo och de har en säker plats i min förövrigt mycket blandade musikhörna..

cjf
2007-08-26, 11:36
Nåt sånt kan man ju inte missa...

/cjf, som tyvärr inte sett dem sen Violator-turnén i Globen 1990...

Hektor
2007-08-26, 18:54
Man kanske skulle byta så man blir gladare. Fast å andra sidan får man inte vara för glad, måste försöka vara lagom.
Ni kan vara lyckliga ni som inte har några problem att vara sådär utslätade.
Vissa har väl en viss press på sig eller har jag fel?

Han var alltid lagom i pistillen.

nisse 8
2007-09-04, 20:29
Min nya

Jung_Kee
2007-09-04, 21:13
Tja, min föreställer ju mig, och om det beror på att jag är egocentrerad eller ej låter jag vara osagt....Linoleumsnitt efter ett foto.

nisse 8
2007-09-04, 21:18
Och min föreställer mig för fem år sen när vi var till Bulgarien.
Demian heter konstnären.

Ulferic
2007-09-05, 20:32
Tyckte det var dags med byte. Varför det blev just denna vet i f-n. Har bestämt mig för att köra med månadsavatarer. D.v.s. byte kommer att ske varje månadskifte framöver.

Hektor
2007-09-05, 20:45
Det var en god ide detta med månadsbyte U... det kanske man skulle utnyttja i framtiden om det nu blir en sådan. För min del kanske jag skulle dyka in på djupet i min bild, får se hur långt man kan "sträcka" sig.

Peter S
2007-09-05, 22:21
Är det fortfarande Kinesgubben, Hektor? Tyckte jag kände igen rundningen...

Kecke
2007-09-06, 17:59
Jag har för närvarande en iller av det enda skälet att den bilden blev så bra.
Skulle egentligen ha en skata. (Har en bild någonstans men har inte hittat den och inte heller lyckats få någon ny bra bild). Det skulle passa bäst på mej i flera avseenden. :D

Hektor
2007-09-06, 20:15
Peter du blandar ihop begreppen något, ok att det är runda former men någon kinagubbe tror jag inte det är.

Äjth
2007-09-06, 22:44
E.B jag har från början alltid tyckt att personen i mitten på din avatar ser ut som Björn Borg!! Tyvärr!

E.B.
2007-09-07, 09:06
E.B jag har från början alltid tyckt att personen i mitten på din avatar ser ut som Björn Borg!! Tyvärr!

Björn Borg?? Dags att finetuna skärmen Äjth!!! Appråpå "the year of the treble", hoppas Ole-Gunnar lyckas nu i sin tränarkarriär när han var tvungen att lägga skorna på hyllan. Jag har hört att folk nere i München fortfarande vaknar upp skrikandes om nätterna och undrar vad som hände:D:D:D

Peter S
2007-09-07, 09:53
Björn Borg?? Dags att finetuna skärmen Äjth!!! Appråpå "the year of the treble", hoppas Ole-Gunnar lyckas nu i sin tränarkarriär när han var tvungen att lägga skorna på hyllan. Jag har hört att folk nere i München fortfarande vaknar upp skrikandes om nätterna och undrar vad som hände:D:D:D

Typiskt sportfånar: att förutsätta att alla förstår vad som menas och är uppdaterade på historiken. Till er alla vill jag säga att det INTE är allmänt känt vem Ole-Gunnar är, vad han gör i München och vad "year of the treble" betyder. I min värld är treble den andra ratten på stereon...

Och egentligen tror jag inte att det blir bättre om du föklarar heller...

Ytterligare ett bevis på att jag faktiskt hittat rätt ansiktsuttryck på min egen avatar!:)

E.B.
2007-09-07, 10:07
Men visst fick det dig att fundera lite Peter S, det är inte helt onyttigt det heller. Vi är alla intresserade av diverse olika saker och fotboll ligger mig väldigt varmt om hjärtat och det finns väl en och annan här som håller med. Nu utspelades dramat inte i München utan i Barcelona på Camp Nou och året var 99

brodertuck
2007-10-10, 22:09
Puffar upp den här lite. Många nya här och en del gamla som bytt avatar.

LasseC
2007-10-12, 16:22
Jag har sällat mig till de som börjat byta avatar.
Den här för att markera mitt teknik/radiointresse. Det är en trafikmottagare
R1155 som hittade till Sverige som surplus efter andra världskriget Tyvärr är det här inte min egen. Är det nån som har nån som ligger och skräpar så kan Ni höra av Er. Det var en pejlmottagare vill jag minnas.
DG

Hossbach
2007-10-30, 22:28
Någon som har en aning om vad min avatar föreställer..?

Peter S
2007-10-30, 22:48
Jamen det är ju självklart! Nu har jag inte helt klart för mig vilken modell och vilket år. Men jag skulle tro den är svensk? Åtminstone vad gäller stilen och kvalitén på fotot...

Liljerik
2007-10-30, 22:50
En svensk rocka :D

Hossbach
2007-10-30, 22:50
Oh nej! Svensk är den inte! En ledtråd, det som sticker ut nedtill är en "Kraftstrahlkanon"..

Mer info i morgon, nu måste jag sova!

brodertuck
2007-10-30, 22:54
Jag trodde det var George Adamskis berömda UFO-bild.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/ff/George_Adamski_ship_1.jpg

Peter S
2007-10-30, 22:57
Det var svårt att hitta bra bilder... Jag tror nu att den är amerikansk. Har hittat en till i samma stil...

Peter S
2007-10-30, 23:03
Får man ångra sig igen... Tysk!
http://www.zamandayolculuk.com/cetinbal/HTMLdosya1/NaziUFOTechnology.htm

brodertuck
2007-10-30, 23:13
Skumt! En bit ner på sidan som Peter länkade till finns exakt den bild som jag la in.
Jag tog den härifrån:http://en.wikipedia.org/wiki/George_Adamski

Äjth
2007-10-31, 09:27
Min första tanke var oxå ett Ufo, men de har väl inte tyska kanoner - än!

Hossbach
2007-10-31, 16:51
Peters länk var helt rätt! Det finns en massa sajter på nätet som skriver om Hitler-Tysklands s k Haunebu-projekt. Tyskland hade alltså tagit fram en helt ny framdrivningsteknologi och börjat bygga diverse prototyper till rymdfarkoster under kriget. De ska också ha haft en hemlig bas i Antarktis.. Naturligtvis är detta rena struntpratet, men det kan vara lite kul att läsa!

LasseC
2007-10-31, 17:59
Varför har inte någon skrivit en äventyrsroman om detta:confused:
DG

brodertuck
2007-10-31, 18:21
Stod lite i texten om Adamskibilderna. Så helt ute och seglade var jag inte.:D

"The Haunebu pictures strongly resemble the Adamski saucer pictures of the early 1950s. These saucers were seen and pictures of them taken world-wide. There were many different sources for both sighting of Adamski saucers and pictures of them. There were so many in the early 1950s that it is hard to believe that all of them are fakes. Mr. Ettl and Mr. Juergen- Ratthofer maintain that these "Adamski saucers" are really the German-designed Haunebu type saucers (28). Since they were flown after the war, certain questions as to their origin arise. These questions will be treated in an upcoming section of this book."

LasseC
2007-11-29, 15:09
Har inför de stundade högtiderna bytt avatar igen. Kanske ingen antikvitet men nog så svår att få tag i. Det är ett Djävulsglas (ett honglas enl Cyrén):D
Men det är det gröna som bara tillverkats i ett mindre antal till något jubileum.
DG

Raoul Karlsson
2007-12-05, 17:26
Min avatar föreställer Frosta Liza Minelli "Lisa". En Polski Owzcarek Nizinny, en polsk vallhund helt enkelt. Ja, hon har ju florerat här tidigare i PES i diverse utstyrslar. I tråden Favvo-kaka, tror jag att hon röstar på pepparkaka.

Samlartrollet
2007-12-05, 17:36
Min föreställer ett önsketänkande från min sida:D

Äjth
2007-12-05, 17:51
Bakom tomeutstyrseln döljersig mitt syskonbarnbarn på Tomtens axlar och tomten själv är barnets farbror.

Sladden
2007-12-05, 18:41
Jag tänker inte vare sig ändra avatar eller presentera mig!

Samlartrollet
2007-12-06, 08:57
Alegni .. din avatar ..är den FM konstglas? Ser väldigt lik ut denna i glasmassan http://www.retromoderndesign.com/ Skrolla ner till en bit på sidan där priserna börja komma så ser du Flavio Poli så vet du vilken jag menar.

alegni
2007-12-07, 23:01
Alegni .. din avatar ..är den FM konstglas?

Ja, det är FM Konstglas. Tidigt 1960-tal.

.

Mimmi
2007-12-12, 18:55
Min avatar är ett porträtt av Man Ray av "Kiki de Montparnasse" hans modell och musa.
Född som Alice Prin, se biografi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alice_Prin

Annna
2007-12-13, 12:36
Kul tråd.

Min avatar förställer en benlös dam. Vet inget om henne mer än att det står 9775 på baksidan. Köpte henne för att jag gillade henne, hon ser så sassy ut.

Ulferic
2007-12-14, 09:52
Byter avatar titt som tätt. Tycker det är kul att klura ut vad som passar.
Om Karl XII passar är väl diskutabelt men han var lätt att fota.
En lite n rolig detalj är lappen som finns klistrad på baksidan. Texten lyder.
Tillhört Prof. Fredrik Dahlgren Djursholm död 1971. Kommer från Ransäter o. E.G. Geijer. Nu får man ta dessa lappar med en stor nypa salt men vem vet kanske finns det någon sanning bakom.

Madrina
2007-12-16, 00:55
Min blomkruka - ytterfoder heter det väl i dessa kretsar - är Rörstrand med en ren på ena sidan och ett landskap på den andra. Hittade den på en vind och har lyckats hålla den hel under elva flyttar, två barn och 35 år.

Kecke
2007-12-16, 09:00
Jättesnygg Mandrina. :)

Tingeling
2007-12-17, 18:58
Kul tråd.

Min avatar förställer en benlös dam. Vet inget om henne mer än att det står 9775 på baksidan. Köpte henne för att jag gillade henne, hon ser så sassy ut.

Som du ser har även jag en liknande dam som avatar, så här kan de se ut "påklädda".

Äjth
2007-12-17, 19:25
" Påklädda " :D:D

Suss
2007-12-18, 16:11
En av mina Smyckade gipskvinnor den här är smyckad i smulad tegel.
Teglet kommer från det rivna garaget under Liljeholmsbron i Stockholm när nya Street marknaden skulle byggas.

Peter S
2007-12-19, 15:17
Ballo! Jag vill också ha en sån där knapp!

Ballonggreven
2007-12-19, 17:14
Klart du ska ha en knapp:
http://www.stickergiant.com/jesus-is-coming_y4645.html

Min favorit är en med texten:
"I've found JESUS! (he was behind the sofa the whole time)"

Peter S
2007-12-19, 19:16
Oj. Det var svårt att välja...
http://www.stickergiant.com/the-big-bang-theory_t30554.html
http://www.stickergiant.com/god-loves-you_y1688.html
http://www.stickergiant.com/barbarism-to-decadence_b5223.html
http://www.stickergiant.com/jesus-is-cool_y8003.html
http://www.stickergiant.com/i-see-you-masturbating_y7759.html
http://www.stickergiant.com/personal-challenge_dc248.html
http://www.stickergiant.com/believe-in-evolution_dcs275.html
http://www.stickergiant.com/considered-atheism_y4279.html

Kecke
2008-01-09, 22:35
Har inför de stundade högtiderna bytt avatar igen. Kanske ingen antikvitet men nog så svår att få tag i. Det är ett Djävulsglas (ett honglas enl Cyrén):D
Men det är det gröna som bara tillverkats i ett mindre antal till något jubileum.
DG

Din senaste avatar är inte dålig den heller. ;)

LasseC
2008-01-09, 22:44
Din senaste avatar är inte dålig den heller. ;)

Jag trodde nästan att Du skulle gilla den:p
DG

Peter S
2008-02-05, 07:11
Oj... Jag märkte att jag är lite beroende av att folk använder samma avatar hela tiden. Maria har bytt upptäckte jag nu. Jag hade blivit van vid hennes hund. Men idag upptäckte jag plötsligt att det FORTFARANDE är en hund (samma?) om än lite dold. Svårt att se riktigt bra tycker jag. Och samlartrollet byter bilder hela tiden. Hur ska man kunna hålla reda på alla troll? ;) Hjälp!

Samlartrollet
2008-02-05, 08:44
Och samlartrollet byter bilder hela tiden. Hur ska man kunna hålla reda på alla troll? ;) Hjälp!
Lär dig namnen istället för att fokusera på bilderna. Jag tycker det är kul att byta bilder. Rätt var det är kanske jag byter namn till Blomstertrollet :D:D (fast det går väl inte att byta namn) Ulferic är väl också en sådan som byter avatar rätt ofta :)

Peter S
2008-02-05, 08:58
Och jag som har så svårt för namn! Huvet är redan fullt av servisnamn och latinska växtnamn... Går omöjligt att pressa in mer i namnfliken.

Samlartrollet
2008-02-05, 09:53
Du får väl sortera ut några gamla namn som inte är intressanta längre. Du kan säkert ett och annat växtnamn som bytt namn. :D

MonsterM
2008-02-05, 10:17
Min avatar är väl direkt kopplat till min användar namn. Ett Monster ska ju naturligtvis ha ett monster som avatar :)

Nu föreställer väl iofs figurinen ett ej fiktivt djur, men en grotesk skapelse är det i alla fall.

thisun
2008-02-05, 22:27
Min avatar är ett minne efter morfar och en svunnen tid. Till jul var det tallris med kulor och till påsk var det påskris i den. :D Sen är den läcker skulle inte han något emot att ha fler av den.

Äjth
2008-02-05, 22:38
Thisun din avatar ser ut att vara blå, men du har oxå lagt in en bild av en märkning. Kan du berätta vad det är, blir nyfiken här.

Jonny Mårtes
2008-02-06, 16:17
Jag kör med den täljda träbiten jag, Har just nu inga planer på att ändra detta faktum :)

Äjth
2008-02-06, 16:25
Jonny M, träbiten ser ut som ett strömlinjeformat strykjärn som står upp!! Jag vet ju hur läckra JM`s alster är ;)

Manga64
2008-02-06, 19:54
Hej på er alla!
Detta är mitt första inlägg på PES, har dock plöjt igenom en stor del av era tidigare inlägg med stort intresse. Jag hamnade här då jag googlade på Blå Eld (min senaste passion) och fick en träff där det diskuterades den gröna varianten av nämnda servis. Min avatar är ett första försök att avbilda framsidan på produktbladet för Blå Eld årgång 1952. Återkommer med ett nytt försök då jag hittat en blå marmeladburk till ett vettigt pris.

thisun
2008-02-06, 22:37
Ätj här ser du bilden lite bättre golvvasen är från Gulaskruf Hugo Gehlin har ritat den.

Kecke
2008-05-18, 09:57
Sitter och läser gamla inlägg om avatarer.
Ser nu att många inlägg blir jättekonstiga då flera bytt avatarer efter inläggen ovan.
Själv har jag visste en Iller. :D

Kanske bra i fortsättningen om vi vill presentera våra avatarer att även lägga med en bild i inlägget så finns den kvar.

Egentligen skriver jag nu för att jag gillade A.F.s nya avatar och skulle gärna vilja ha en beskrivning. :)
Kan man få det A.F ?

söffe
2008-05-19, 21:34
Tack för din kommentar Kecke! Satt och läste och blev alltmer förvirrad efterhand!
Söffe

A.F
2008-05-20, 18:26
Visst kan du få det Kecke!

Det är en ansiktsmask ifrån Venedig som jag och min fru
köpte när vi var där i September.
Den är i naturlig storlek och går att ha på sig på deras
festival som dom årligen har där.

Vi ville gärna köpa med ett minne ifrån staden och som
90% av alla turister väljer så blev det en mask, väldigt
typiskt Venedig och jag vägrade köpa en Gondol i
miniatyr.

Här är en bild ifrån vårt besök där.

Kecke
2008-05-20, 18:43
Tack.
Vacker bild och trevlig mask. :)
Jag skulle nog också valt masken.
Den verkar mindre "souverniraktig".

A.F
2008-05-20, 21:19
Här är en större bild på den.

Kecke
2008-05-20, 22:05
Jag vet inte varför jag fick för mej att den var i något hårt material.
Väldigt vacker. :)
Nu kommer den dessutom att finnas kvar här om du skulle byta avatar igen.

alegni
2008-06-13, 02:15
Nu har jag bytt avatar! :D

Figuren är hämtad ur en av mina absoluta favoritserier:

Pearls Before Swine (http://www.comics.com/comics/pearls/)
.

Äjth
2008-07-18, 17:02
Jag har fått en hel del förklenande omdömen om min föregående avatar; människofågeln!. Hemsk, plump, fel, ful o.s.v så nu byter jag till en hit istället. Blå glashatt. Bättre så???

harley
2008-07-18, 20:35
ja :)

Kecke
2008-07-18, 20:43
Jag har fått en hel del förklenande omdömen om min föregående avatar; människofågeln!. Hemsk, plump, fel, ful o.s.v så nu byter jag till en hit istället. Blå glashatt. Bättre så???

Jag hade definitivt inget emot din förra avatar.
Men.....det är klart att den här hatten är en höjdare. :)

Skulle du kunna lägga in bilder på avatarerna i inlägget så vi inte glömmer vad du har och har haft. :)

Gaspadin
2008-07-19, 12:03
Vilken bra idé!

Jag har en Giraff från Fm Konstglas Ronneby som avatar.
Har börjat samla efter att jag hittat hit till Pes och började följa denna tråden!

http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=87

Mr.
2008-09-08, 23:43
På förfrågan presenterar jag även min avatar. Trots buskisvarning kan jag inte låta bli att le varje gång jag går förbi denna träfigur. Den är stämplad "Sandis Kunst - Norway" och är gjord av en skicklig norsk gåramålare vid namn Kåre "Sandis" Sandvand. Skulle gärna ge bort den i bröllopspresent...men det skulle kräva lite humoristiska anlag hos brudparet antar jag :p

27251
27252
27253

Fireflites
2008-09-09, 07:23
På förfrågan presenterar jag även min avatar. Trots buskisvarning kan jag inte låta bli att le varje gång jag går förbi denna träfigur. Den är stämplad "Sandis Kunst - Norway" och är gjord av en skicklig norsk gåramålare vid namn Kåre "Sandis" Sandvand. Skulle gärna ge bort den i bröllopspresent...men det skulle kräva lite humoristiska anlag hos brudparet antar jag :p

27251
27252
27253

hehe tyckte den var kanon skoj juh

min avatar förreställer en av mina hundar, tokigt levnadsglad och alltid på jakt efter fynd *s* precis som jag

Raoul Karlsson
2008-09-09, 08:57
Min avatar föreställer Frosta Liza Minelli "Lisa". En Polski Owzcarek Nizinny, en polsk vallhund helt enkelt. Ja, hon har ju florerat här tidigare i PES i diverse utstyrslar. I tråden Favvo-kaka, tror jag att hon röstar på pepparkaka.
Ja, som Ni ser så har jag bytt avatar, till delar ur serien Randi.

Äjth
2008-09-09, 09:28

27251
27252
27253
Deras miner på sista bilden är för goá. Där hänger han fint i hennes armkrok :D oxå. Underbart par, synd att jag inte går i giftastankar!!

harley
2008-09-11, 09:24

27251
27252
27253

ha ha ha vilket roligt träsnideri ingen dålig kärring han gifter sig med hon har röv som en laggårdsdörr :D:D:D

harley
2008-09-11, 09:27
Deras miner på sista bilden är för goá. Där hänger han fint i hennes armkrok :D oxå. Underbart par, synd att jag inte går i giftastankar!!

om du skulle vara det, finns det några likheter äjth:D:D:D

spacelady
2008-09-15, 19:15
Här på forumet är jag helt ny men valet av avatar är urgammal. Bilden av ett inre jag kan ta sig många uttryck :) mitt är en dold sida av mig som jag tecknade på uppdrag i just detta avseende. Och i jakten på favoritföremålet har vi allt en väl dold sida, eller? Så då tyckte jag att den passade här även om ärligheten har en excellent framträdande roll på detta forum så lurar allt trollet i en under ytan om man drabbas av habegär ;) till sin nästas gods.

/spacelady

Äjth
2008-09-15, 19:45
Här på forumet är jag helt ny men valet av avatar är urgammal. Bilden av ett inre jag kan ta sig många uttryck :) mitt är en dold sida av mig som jag tecknade på uppdrag i just detta avseende. Och i jakten på favoritföremålet har vi allt en väl dold sida, eller? Så då tyckte jag att den passade här även om ärligheten har en excellent framträdande roll på detta forum så lurar allt trollet i en under ytan om man drabbas av habegär ;) till sin nästas gods.

/spacelady
Oooo, lite skrämmande beskrivning, läcker avatar! Välkommen!

Curious
2008-09-28, 19:53
Den avatar jag använder i skrivande stund är ett porträtt på en av katterna i min högst opretentiösa samling på ca tjugo prydnadskatter. Om man vill dela in mänskligheten i hund- resp kattmänniskor tillhör jag tveklöst den senare kategorin. Jag har sambott med katter största delen av mitt liv men på senare år när de dött av, lever jag nu avsiktligt kattlöst... ja, bortsett från kattsamlingen då.

Katten nedan är ca 27 cm hög, en flisa fram på ena öronspetsen fattades redan när jag köpte den begagnad för något decennium sedan. Om den nu inte varit i slagsmål, misstänker jag att skadan kan bero på att den kanske fallit någongång, ty det känns som den tämligen lätt kan välta just åt det hållet.

Den - jag vet tyvärr inte om det är en hon eller han, även om jag nog lutar åt det senare - har intill svansen en lite diskret märkning som jag också försökt fånga på bild. Vet ni något om namnet eller annat om dessa katter?

E.B.
2008-09-28, 20:12
Det finns ju eller fanns en italiens serietecknare vid namn Giovanni Manca, kanske en av hans figurer?

Äjth
2008-09-28, 21:33
Mancha, visst återfinner man namnet på en del negress/neger-figurer och ansikten?

småttogoth
2008-09-29, 10:45
Köpte mig en likadan katt för ett par dagar sedan... ska bli mycket spännande om någon kan komma med mer info om denna minst sagt charmanta djur! :-)

Lars Kallin
2008-09-29, 21:21
Har blivit ombedd att lägga in en bild på min avatar.
Det är som sagt en skomakarkula/lyskula. De användes fyllda med vatten för att förstärka skenet från fotogenlampornas sken vid ljuskrävande arbeten. Schusterkugel på Tyska. Blåst på halvpost.

Hirvi
2008-09-29, 21:42
Har du provat ljusefekten Kallin,
funkade det till skomakarens arbete tro:confused:
Hirvi

Lars Kallin
2008-09-29, 21:57
Jag vet inte om det funkade. De finns ju med på en del tavlor, så de användes, det är belagt. Här ser man dem, på väggen i bakgrunden i och för sig.

Hirvi
2008-09-29, 22:03
Trevlig bild, tre kulor, kanske det blev en (solkatt)
den likte vi med som barn:rolleyes:
Hirvi

Tingeling
2008-09-29, 22:39
Tack Kallin! Egenhändigt byggd ställning kanske?

Lars Kallin
2008-09-29, 22:49
Jo visst. Fick lite tid över på jobbet:)
Som du ser är den till och med pluggad.

Obeslutsam
2008-09-30, 09:57
Det var en fin bild på aktiviteter i skomakarverkstaden, på golvet står blötbaljan med vatten som användes till att mjuka upp lädret. I mitten på bordet står en brännare? som skomakaren använde för att värma sina verktyg på. Pappret? som ligger på golvet kanske har används som måttstock för att mäta kundens fot, man avritade konturen på foten och då med socka på.
På hyllan står det läster kanske gjorda i bokträ?. Min morfar var skomakare med ett antal generationer bakom sig.:)

Lars Kallin
2008-09-30, 10:17
Kolla in stövellästningsapparaten puh vilket långt ord. Nere i vänstra hörnet.

Susiflätan
2008-09-30, 14:29
Jag förstår inte hur denna kula kunde förstärka fotogenlampans ljus - snälla förklara.

Obeslutsam
2008-09-30, 15:13
En glaskula med vatten koncentrerar ljuset från ett fönster, en fotogenlampa, ett ljus av talg eller stearin etc. På samma vis som ett förstoringsglas koncentrerar ljuset, tror jag bifogar en länk om intresse.:)
http://www.skansen.se/pages/?ID=697

Susiflätan
2008-10-04, 12:59
Tack! Nu fattar jag.

Obeslutsam
2008-10-04, 19:39
You´r welcome Flätan.:)

Obeslutsam
2008-10-05, 22:11
Är harleys avatare en form av något fredsmonument likt en indiansk fredsgud gjord av Carl Milles?.

Curious
2008-10-07, 11:27
Köpte mig en likadan katt för ett par dagar sedan... ska bli mycket spännande om någon kan komma med mer info om denna minst sagt charmanta djur! :-)

Kul! Är din katt exakt likadan? Och står det samma namn och (gissningsvis) årtal? Kan du visa bilder?

alegni
2008-11-12, 02:52
Nu tror jag nog att jag har funnit min slutgiltiga favoritavatar! :D

en räv från FM Konstglas, Ronneby (Marcolin) +
en vas från Glimma glasbruk (Marcolin)

.......jag tycker dom gör sig så bra ihop! ;)

.

Rubus Arcticus
2008-11-12, 08:56
Ja vad min avater föreställer ser nog alla...

Äjth
2008-11-12, 08:59
Nja, är det Lisa L figurer, du och en katt???

Äjth
2008-11-12, 09:00

.
Rävens uttryck tilltalade mig, liksom färgerna. Har noterat att jag tillhör de få som gillar gula nyanser.

Gaspadin
2008-11-12, 09:32

.
Jättesnygga ihop,men det är väl inte en räv?
Jag tycker den ser ut som en afrikansk vildhund!

Kolmårdstrollet
2008-11-12, 11:31
På begäran: Min nuvarande avatar är ett av två handmodellerade troll designade av Vicke Lindatrand 1947, Upsala-Ekeby. H 14 cm.
Sommaren 2006 for jag ut på en cykelrunda. Stoppade ner 50 kr och en flaska vatten i midjeväskan. Kom till ett tillfälligt loppis och där satt mitt troll för 50-lappen. Gissa om jag blev belåten. Trollet fick plats i väskan.

alegni
2008-11-12, 15:42
Gaspadin: jag tror att det ska vara en räv, en liten ökenräv, och då hamnar vi ju i Afrika.
Kollade lite i Wikipedia och hittade följande: fennek (ökenräv) (http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96kenr%C3%A4v), längst ner på sidan står
det kategori: hunddjur, så jag tror nog att vi båda är inne på samma spår! ;)
Jag skickade en annan bild på räven till en kompis som konstaterade:
vad fint, du har köpt en gris! :confused:

Kolmårdstrollet: Tack för infon. Kan man hoppas på en större bild?

Lars Kallin
2008-11-12, 19:03
Jag råkade byta avatar igen här.
Min nya avatar har tidigare visats på forumet, men den kommer på begäran igen.
Slipad Böhmisk plunta med vitt överfång och gravyr.

alegni
2008-11-12, 22:34
Min nya avatar har tidigare visats på forumet,
Slipad Böhmisk plunta med vitt överfång och gravyr.

Mycket tjusigt..... Jag hittade var du hade visat den förut, under Flaskor > Pluntor (http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=9743&highlight=B%F6hmisk)
men där är jag aldrig och tittar så inte undra på att jag inte sett den tidigare.

Tack för bilden.

Gaspadin
2008-11-13, 08:19
Jag skickade en annan bild på räven till en kompis som konstaterade:
vad fint, du har köpt en gris! :confused:

En gris,men hallå eller!!!:D:D:D

Kaptenen
2008-11-17, 14:34
Har äntligen blivit färdig med att fotografera ljusstakarna som jag köpte på Tradera för knappt ett år sedan. Jag har fått för mig att de är ryska, eftersom killen som sålde dem bara hade bra ryska saker till försäljning bl a små jetonger/berlocker i guld och silver samt emalj. Alla sakerna utom dessa ljusstakar hade han beskrivit som ryska, men inte dessa. Jag skrev ett mejl till honom och frågade om han hade fått tag i dessa samtidigt som de andra ryska sakerna, men jag fick tyvärr inget svar. Jag tror, tills jag får ett bättre bud på varifrån de härstammar att de är ryska. Jag har aldrig tidigare sett dem och kvaliteten är hög. Jag förmodar att de är från slutet av 1800-talet och de är 19 cm höga och är tillverkade i sex delar. Mannen är Herkules med lejonhuden som mantel.

Herkules var son till gudarnas konung Jupiter och den dödliga kvinnan Alkmene. Jupiters fru Juno var mycket svartsjuk, och gjorde allt för att förstöra för Herkules. Hon förtrollade honom, så att han i ett tillstånd av förvirring dödade sina båda barn. Som straff från gudarna för sitt dåd, tvingades han att under tolv år stå till tjänst hos kung Eurysteus i Mykene, vilken tvingade honom utföra det ena storverket efter det andra.

Herkules första storverk var att fånga det det nemeiska lejonet. Detta lejon, vilket hade sitt tillhåll i en grotta utanför staden staden Nemea, var inget lejon, utan avkomman till monstret Tyfon, från kriget mellan gudarna och titanerna. Detta lejon, vars hud var som pansar, spred skräck och död där det drog fram.

Under en hel månad stred Herkules mot lejonet, innan han lyckades kväva det till döds. Herkules tog sedan dess hud som mantel, en mantel vilken varken spjut, pil eller svärd kunde genomborra.

Äjth
2008-11-17, 15:33
Är inte kunnig på Ryssland, men användes romerska o grekiska gudasagor i konsten där?

Kaptenen
2008-11-17, 18:05
Det är en tanke som inte slagit mig tidigare. Spontant tror jag det. Under empiren har man ju samma dekorelement som i Frankrike och dessa går ju tillbaka till Egypten och Romarriket och under slutet av 1700-talets nyklassicism är det ju främst från Grekland.

Men tittar man allmänt på ryskt konsthantverk från den här perioden är det mycket björnar, trojkor, ryska bönder och soldater.

Stilen på de här stakarna är väl antagligen nyrenässans.

Kecke
2009-08-16, 16:04
Härlig avatar äjth.
Vill se meeeera.:)

Äjth
2009-08-16, 16:28
Härlig avatar äjth.
Vill se meeeera.:)

:D Tack. När jag springer på en hatt kan jag inte låta bli och gult är en färg jag, i mosats till många andra, tycker mkt om. Bortskavd guldtext fanns på ena sidan av skulten och runt undersidan av brämet. Känner mig lite lättare i den här gula.

Kecke
2009-08-16, 16:48
Är det samma storlek som tidigare?

Äjth
2009-08-16, 16:54
Är det samma storlek som tidigare?
Ngt mindre.

Kim von Platen
2009-11-20, 15:08
Hallå samlarvänner och mästertyckare. Som gammal reklamsnubbe vet att val av logo/märke/avatar/namn är knepigt men ofta speglar en personlighet. Tingeling och Batsman är nog inte släkt.
Min bild kom dit av en tillfällighet när jag tog upp min första tråd: Rörstrands "Ett år i Sverige" och se, jag är ett år på bilden. Gideon och jag kanske är släkt?
Och så visste jag inte att skulle ha ett täcknamn, men vad gör det?
So long. Kim

prylsnubben
2009-11-20, 22:49
Rosa (med rosorna) bjöd mig att presentera min avatar. Det är en av mina favoriter, nämligen Lillkossa. Här kommer en bild på hela familjen.

Mvh Prylsnubben

Kim von Platen
2009-11-20, 23:30
Hallå Snubben, Jag håller med. Att Rosa valt en vresros gör inte saken sämre.
Vilda växer är vackrare. Men vad dina nallar har med saken att göra förstår jag inte riktigt. Inte en kossa. Min tanke går till Carro Klüft. So long.

prylsnubben
2009-11-21, 00:10
Att bara vara i sig själv, som Carro och Lillkossa-underbart. PS Om Du har second thoughts about Carro, lets drop it. MVH Prylsnubben

Kim von Platen
2009-11-21, 08:30
Carro är en underbar och fansastisk tjej. Hon samlar på gosedjur och vem har inte sett Ior, hennes avatar och världberömda maskot? Son long...

amalia
2010-02-05, 13:25
Den avatar jag använder i skrivande stund är ett porträtt på en av katterna i min högst opretentiösa samling på ca tjugo prydnadskatter. Om man vill dela in mänskligheten i hund- resp kattmänniskor tillhör jag tveklöst den senare kategorin. Jag har sambott med katter största delen av mitt liv men på senare år när de dött av, lever jag nu avsiktligt kattlöst... ja, bortsett från kattsamlingen då.

Katten nedan är ca 27 cm hög, en flisa fram på ena öronspetsen fattades redan när jag köpte den begagnad för något decennium sedan. Om den nu inte varit i slagsmål, misstänker jag att skadan kan bero på att den kanske fallit någongång, ty det känns som den tämligen lätt kan välta just åt det hållet.

Den - jag vet tyvärr inte om det är en hon eller han, även om jag nog lutar åt det senare - har intill svansen en lite diskret märkning som jag också försökt fånga på bild. Vet ni något om namnet eller annat om dessa katter?

Jag har en liknande katt, som oxå är stött på vänster öra. Min är en vinst som pappa kammade hem nån gång på 60-70talet på Liseberg.

Curious
2010-02-05, 14:33
Jag har en liknande katt, som oxå är stött på vänster öra. Min är en vinst som pappa kammade hem nån gång på 60-70talet på Liseberg.

Det vore roligt att få se din katt! Om du har möjlighet, föreslår jag att du visar den i tråden Stolt, charmig katt (http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=16809). :)

Obeslutsam
2010-02-06, 09:22
Själv är jag riktigt nyfiken på Curious det känns så himla bekant.:)

prylsnubben
2010-03-18, 23:00
Hej !
Kan inte bestämma om jag är snyggast framifrån, från sidan eller bakifrån så jag fotade mig i alla positionerna. I balett är det väl ändå fler positioner men jag är inte tillräckligt rörlig för det.
"Vig som en byrå och smidig som ett spett" det är mera jag det:D:D
Vem som har gjort mig vet jag inte men det står AA ristat på mig, det är väl någon sorts omdöme kan jag tro......jag är i alla fall född 1945.
En lagom rund man i sina bästa år kan Ni gärna få säga;)

prylsnubben
2010-03-19, 17:34
Känner mig verkligen förskjuten och ointressant.......:o

luchur
2010-03-19, 18:04
För donnor som mig så krävs det att du öppnar lädret för att vi ska nappa... pengar eller utseende :p:rolleyes::cool::D

Gaspadin
2010-03-19, 18:09
Nädå,jag tycker du är en riktigt gullig gubbe:)

Sladden
2010-03-19, 18:12
För donnor som mig så krävs det att du öppnar lädret för att vi ska nappa... pengar eller utseende :p:rol:D

Ser du ut på detta viset så får du 50 spänn för en halvtimme...:rolleyes:

Gideon
2010-03-19, 21:15
Känner mig verkligen förskjuten och ointressant.......:o

Det ska Du inte göra, gamle gosse!
Vet med Dig att Din nya avatar visar en herre med pondus, rentav riksdagman och förste talare. Då är det inte undra på att inte så värst många vill stöta sig med Dig... ;)
Vår herre har kanske blivit godkänd med högsta betyg, av Astrid Anderberg i sin ungdoms gröna dar? Innan hon ens hade påbörjat studierna vid Slöjdföreningens skola i Göteborg.
Annars vete katten om passabla AA:n också finns i Danmark.

luchur
2010-03-19, 22:20

Inte ens om jag vore så kylig som jag ser ut på bild så skulle en 50 lapp räcka ens till ett ögonbrynshöjning från mig :p:p:D

prylsnubben
2010-03-19, 22:26
Vet med Dig att Din nya avatar visar en herre med pondus, rentav riksdagman och förste talare. Då är det inte undra på att inte så värst många vill stöta sig med Dig... ;)
Vår herre har kanske blivit godkänd med högsta betyg, av Astrid Anderberg i sin ungdoms gröna dar? Innan hon ens hade påbörjat studierna vid Slöjdföreningens skola i Göteborg.

Du ska vet Gideon att Du ech behöver huk Deg i bänkera för vi skut ich på våre egne, fast jeg ä västgöte så finns dä dä söm skiljer fölk från fölk.
Å där ä Du mä, Gideon....... :cool:

luchur
2010-03-19, 22:33
Vilken härlig min :D

Gideon
2010-03-21, 23:03
Du ska vet Gideon att Du ech behöver huk Deg i bänkera för vi skut ich på våre egne, fast jeg ä västgöte så finns dä dä söm skiljer fölk från fölk.
Å där ä Du mä, Gideon....... :cool:

Riktigt i blåsväder och tappat kammen alltså...

prylsnubben
2010-03-21, 23:26
Riktigt i blåsväder och tappat kammen alltså...

Du ser väl vem det är Gideon. Tage och då menar jag inte dörrhandtage utan Erlander "huk er i bänkera". Speciellt till Dig;)

Gideon
2010-03-21, 23:36
Det första och enda jag lärde mig i krukmakarverkstad, var att ha förkläde på sig. Därefter asbesthandskar vid närmande av ugnen och att ha skottsäkra solglasögon på sig vid öppnande av luckan.
Sutte du bredvid den gången på en Karlskronas öar, voro väl den enda synen för Dig varit detta:

CeciliaT
2010-03-24, 20:07
Jag valde min avatar för att jag ÄLSKAR Mad Men.

Kim von Platen
2010-03-24, 21:35
Hallå Sladden,
Klumpigt. So long...

prylsnubben
2010-03-24, 22:37
Nädå,jag tycker du är en riktigt gullig gubbe:)

Stort tack Gaspadin, förlåt förseningen.....;)

Susiflätan
2010-03-28, 22:24
Det här är mitt inlägg nummer 1 000 och jag firar med att byta avatar. Min avatar är numera en älskad vas som jag fått av en god vän. Vad den föreställer ser ni nog, åtminstone om ni även får se framsidan av den. Stämpeln under har jag tyvärr inte kunnat härleda.

Kaptenen
2010-03-28, 22:54
Inger Weichselbaumer skulptur, brons, raku

f. 1938, bosatt i Malmö
Skulptör - arbetar i brons och keramik.
http://www.galleripictor.se/upres.cfm?ID=157

Susiflätan
2010-03-28, 22:58
Tack så mycket Kaptenen, då var det mysteriet löst!

Kim von Platen
2010-03-28, 23:33
Hallå PES,
Precis en sån?
So long...

Obeslutsam
2010-03-29, 08:05
Vanligen ser jag till det inre, men ok Polssons tupp ser fin ut.:)

Kolmårdstrollet
2010-03-29, 10:44
Jag tänker försöka vara lite aktuell i min avatar en tid framöver. Min senaste är ett grönt plåtägg som UHV gjort motivet på. Påskäggen säljs i Coop:s butiker med goda chokladdägg i.

prylsnubben
2010-04-03, 00:00

Hallå Gideon!
Har fått kontakt med en tjej som har en likadan gubbe som min avatar.
Hon fick tag i den för ca 40-år sedan. Den blev över på ett loppisbord för att ingen ville ha den. Så hon förbarmade sig över den och fick den gratis.
Och vet Du vad :
Hennes har ingen signatur, men det står Göteborg på den.
Varifrån kommer Astrid Anderberg ? Hon utbildade sig i varje fall i :D just
Göteborg.

Gideon
2010-04-03, 02:41
Kul att höra! Tummen upp.
Försök få henne att fota den ordentligt och lägga in här, men kanske lämpligast på Anderbergtråden, så att närmare granskning kan utföras?

Rebello
2010-04-06, 09:14
En fråga till T.N om din avatar!

Är din bild med en målning som skildrar mästarstolen i en glashytta, gjord av samma konstnär som målat ett motiv från Ramnåsa:
"Fönsterglastillverkning på Ramnåsa glasbruk. Målning av Almar Bech 1934. Tavlan finns på Smålands museum."
Den tavlan finns det bild på här: http://www.smp.se/nyheter/lessebo/de-ska-forska-om-fonsterglas(1737864).gm Man kan klicka där och få större bild.

Agnes Å
2010-04-06, 17:02
Hallå Gideon!
Har fått kontakt med en tjej som har en likadan gubbe som min avatar.
Hon fick tag i den för ca 40-år sedan. Den blev över på ett loppisbord för att ingen ville ha den. Så hon förbarmade sig över den och fick den gratis.
Och vet Du vad :
Hennes har ingen signatur, men det står Göteborg på den.
Varifrån kommer Astrid Anderberg ? Hon utbildade sig i varje fall i :D just
Göteborg.

Märkelia saker hända än i våra dar minsann....Nog stämmer det? Tack vare en fråga på Google om ett antikt objekt hamnade jag på PES och bland de första medlemsavatarer jag såg var Prylgubbens. En sällsynt ful liten keramikfigur tittade tillbaka på mig från hans sida och med en uppsyn jag så väl kände igen. Har nämligen en likadan! Kunde man väl aldrig i sin vildaste fantasi föreställa sig att det fanns fler? Sannolikheten för detta sammanträffande borde väl i rimlighetens namn var lika med 0? Men så icke tydligen.

Hälsn

Agneta

P.s. Min har också sex karaktäristiska prickar i glasyren på ryggen. Mystiken tätnar......D.s

Obeslutsam
2010-04-06, 18:12
Orimligt visar det sig inte vara det finns ju två, och i fantasin finns det plats för fler.:) Välkommen Agnes!

prylsnubben
2010-04-06, 18:47
Märkelia saker hända än i våra dar minsann....Nog stämmer det? Tack vare en fråga på Google om ett antikt objekt hamnade jag på PES och bland de första medlemsavatarer jag såg var Prylgubbens. En sällsynt ful liten keramikfigur tittade tillbaka på mig från hans sida och med en uppsyn jag så väl kände igen. Har nämligen en likadan! Kunde man väl aldrig i sin vildaste fantasi föreställa sig att det fanns fler? Sannolikheten för detta sammanträffande borde väl i rimlighetens namn var lika med 0? Men så icke tydligen.

Hälsn

Agneta

P.s. Min har också sex karaktäristiska prickar i glasyren på ryggen. Mystiken tätnar......D.s

:)Tjaba Brorsan !

Kul att Du äntligen hittat hit, här har varit så ensamt så det är nästan så att man fått lappsjukan :rolleyes:

Agnes Å
2010-04-06, 21:32
Tack för välkommenhälsningen och kul kommentar om fler keramikgubbar i fantasins värld!
Kom igen med en egen avatar nurååå

Gideon
2010-04-06, 23:25
Tack för välkommenhälsningen och kul kommentar om fler keramikgubbar i fantasins värld!

Välkommen Agnes!
Prylsnyggen, förlåt - Prylsnubben, är säkert minst lika glad som jag över att se Dig och tvillingen till hans talman här.
Den behöver en som håller ordning på kostymen och tyglar framfusigheten hos salte karln. :eek:

Agnes Å
2010-04-07, 10:56
Orimligt visar det sig inte vara det finns ju två, och i fantasin finns det plats för fler.:) Välkommen Agnes!

Obeslutsam
2010-04-07, 11:39
Jodå jag gör mig alldeles förträffligt bra på bild, det blir stor avundsjuka så det är bäst att låta bli.:)
Få se om jag kan komma på något annat... men hur man gör det övergår mitt förstånd....:)
Du får hålla dig till tåls jag ska jobba nu ett par dagar...
:)

Polsson
2010-04-07, 17:34
Jodå jag gör mig alldeles förträffligt bra på bild, det blir stor avundsjuka så det är bäst att låta bli.:)
Få se om jag kan komma på något annat... men hur man gör det övergår mitt förstånd....:)
Du får hålla dig till tåls jag ska jobba nu ett par dagar...
:)

Satsa på en avartavatar, Obeslutsam, så bli ingen avundsjuk!;)

christoffer85
2010-04-07, 18:23
Vad tycker ni om min avatar? *nyfiken*

Äjth
2010-04-07, 18:30
Vad tycker ni om min avatar? *nyfiken*
Två katter. jaha (är ingen katt-människa :o )

Kolmårdstrollet
2010-04-07, 21:08
Kissar går alltid hem. :)

Kecke
2010-04-10, 18:11
Kaptenen har en ny avatar.
Vad föreställer den?

Kaptenen
2010-04-11, 20:01
Förlåt Kecke och alla andra som eventuellt har undrat!

Det lilla tungräckande ansiktet finns som detalj på en tedosa av den danske keramikern, nestorn inom skandinaviskt studioglas, glasmuseigrundaren mm Finn Lynggaard.

Här finns helheten till beskådan
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=21660

Kim von Platen
2010-04-11, 20:14
Hallå Kapten,
Att räcka ut tungan är en trevlig välkomsthälsning för vissa grupper, men rimmar inte så bra med den personlighet du står fö,r i alla fall för mig. Med all respekt, byt tillbaka. So long...

Kecke
2010-04-11, 20:44
Tackar, tackar. :)

Kaptenen
2010-04-11, 22:07
Hallå Kapten,
Att räcka ut tungan är en trevlig välkomsthälsning för vissa grupper, men rimmar inte så bra med den personlighet du står fö,r i alla fall för mig. Med all respekt, byt tillbaka. So long...

Ordningen återställd!

Kim von Platen
2010-04-11, 22:20
Hallå Kapten,
Kul att vara styrman för en gångs skull. Tack och so long...

Hossbach
2010-07-29, 17:11
Min avatar vet jag knappt själv vad den föreställer..:rolleyes:

Kim von Platen
2010-10-25, 19:08
Hallå.
Hittar men kan inte få upp den där länken "Avatarpresentation". Därför ny.

Jo, ettåringen har vuxit till sig efter ett år i Pesanien och nu blev han indian.
Fint foto, tycker jag. Men varför indian? Som jag skrivit på annan tråd;
indianen har i sporten värld en fri roll på alla plan. So long...

Maria
2010-10-25, 19:34
Min avatar är ett kort på min äskade Adde, som vandrade över regnbågsbron för 3 1/2 år sedan.

wasistdas
2010-10-25, 19:41
Kul tråd. Man sitter alltid nyfiken på vad det är folk har som avatar.
Jag har Rosettastenen, mycket pga mitt intresse för Egyptologi och att just detta
fynd var så avgörande för att kunna tolka hieroglyferna.

Polsson
2010-10-25, 20:31
Hallå.

Jo, ettåringen har vuxit till sig efter ett år i Pesanien och nu blev han indian.

Ugh, KVP!

Mig tycka mig ha sett bild på indianpojke någon annanstans. Tror det heta spacelook!

Kim von Platen
2010-10-25, 20:48
Hallå Pålle,
Rätt. Visste inte att du var med på Spacebook. Ombyte förnöjer. Kul att du hörde
av dig.Men visst är jag vackrare än du, eller vad tycker ni tjejer? So long...

Polsson
2010-10-25, 20:51
Hallå Pålle,
Rätt. Visste inte att du var med på Spacebook. Ombyte förnöjer. Kul att du hörde
av dig.Men visst är jag vackrare än du, eller vad tycker ni tjejer? So long...

Tjejtjusare där!

Kecke
2010-10-25, 23:04
Hallå.

Här är den gamla tråden.
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=5994&highlight=avatar

Kim von Platen
2010-10-26, 14:59
Hallå Kecke,
Vilken deckare du är. Tack, Kan man slå samman länkarna utan alltför mycket jobb?
Och om ja, vem görd det? So long...

cjf
2010-10-26, 15:11
Hallå Kecke,
Vilken deckare du är. Tack, Kan man slå samman länkarna utan alltför mycket jobb?
Och om ja, vem görd det? So long...

Fixat!

viol
2010-10-26, 15:33
Jag har en bild på en viol, fotot har kära sambon tagit. (Har jag för mig iallafall, med reservation för dåligt minne) Jag och blomman delar ej samma features.Däremot är jag tokig i Viol tabletter, så känner ni doften av sådana på nån dammig loppis i landet så pass på, jag kanske är där och smyger. :)

Kecke
2010-10-26, 15:43
Jag har en bild på en viol, fotot har kära sambon tagit. (Har jag för mig iallafall, med reservation för dåligt minne) Jag och blomman delar ej samma features.Däremot är jag tokig i Viol tabletter, så känner ni doften av sådana på nån dammig loppis i landet så pass på, jag kanske är där och smyger. :)

Och jag som trodde att du hade en styvmorsviol som avatar för att du kom från Ångermanland. :)

viol
2010-10-26, 16:13
Och jag som trodde att du hade en styvmorsviol som avatar för att du kom från Ångermanland. :)

Haha!, nej inte Ångermanland, 08 som du.
Har du känt nån viol-lukt på loppis;)

Kecke
2010-10-26, 16:20
Haha!, nej inte Ångermanland, 08 som du.
Har du känt nån viol-lukt på loppis;)

Hmmm.....jag skall sniffa ordentligt nästa gång jag är på loppis. :D

Kim von Platen
2010-10-26, 16:57
Hallå Kecke,
Nej, violen betyder trohet på blommornas språk, men jag tror att flickebarnet heter Viola. So long...

prylsnubben
2010-10-26, 19:50
Ja, det var jag. Alltså jag hade FEL ......Det kan hända vem som helst, även den bäste. Vad värre är, det kan inte bara hända-DET HÄNDER.
Min nya Avatar vill jag ska spegla att det är tillåtet att ha fel och att göra en vurpa. Därför räcker han upp handen och erkänner,
ja det var JAG, jag hade fel.
Med detta vill jag säga att man får delta även om man inte VET.
Ett forum bestående av så´na som inte tror sig veta och därför bara frågar samt så´na som tror sig veta allt, blir inte bra.
Det leder till å ena sidan uppblåsta "sakkunniga" domare som sällan eller aldrig erkänner ett fel samt å andra sidan "okunniga" räddhågsna som inte vågar ge sig in i diskussioner om "svåra" identifikationer eller delta i debatten avseende frågeställningar som kan kännas kontroversiella.
Kanske gjorde jag ånyo en vurpa, men det gör jag så gärna :p.
http://pontmeisters.blogg.se/images/2008/olycka109_1203630485_8075420.jpg

Kim von Platen
2010-10-26, 22:32
Hallå Snubben.
Ett + ett är tre, skrev jag på en annan tråd idag. Jag vill ha tillbaka "Snubben". So long

Kim von Platen
2011-10-08, 20:31
Hallå där,
Plötsligt är han borta, en av Pesaniens mest kända profiler, med sin trevliga hatt och skägg på läppen. Nu uppenbarar han sig som en diffus lättklädd person vars identintet är svår att bestämma. Vill gärna ha en förklaring, Prylsnubben. So long...

prylsnubben
2011-10-08, 22:58
Vette fan va de beror på, men min avatar byter skepnad någon gång per år. Först var det en liten tjock gubbe, en riktig messerschmidt, sen vurpade han på fyllan med en cykel, han körde helt enkelt i diket. När han dök upp igen var han förklädd till Charles, Ni vet han med potensen och nu har han blivit rak i ryggen som änna Karl-Oskar och dessutom smed. Kanske Din och min egen lyckas smed kan tänka.

J.J
2011-10-09, 01:17
Har missat denna tråden. Min avatar visar tre sockerströare ur servisen Colorado av Stig Lindberg. Försöker få ihop alla delar i alla färger av dem.

LasseC
2011-11-28, 17:33
Jag har sent omsider bytt avatar men det blev inte så stor skillnad
Ytterligare en GP14 fast i klarglas
DG

Kim von Platen
2011-11-28, 20:31
Hallå,
Har varit lite ombytlig på senare tid, efter besök i Brunnen, men återvänder snart till min gamla indianbild. En avatar är ju ändå ett varumärke, till varning eller uppmuntran. So long....

Lars F
2011-12-12, 14:56
För luciastämningens skull byter jag tillfälligt avatar till mer passande.
"Staffan var en tallegren...." Eller? :confused:;)

En glad stjärngosse anno 1952

simco
2011-12-12, 16:34
Men vilken sötis!:)
Vad duktigt du håller stearinljuset under hakan också.
Det där var julstämning det.

på femte våningen
2011-12-12, 18:44
I stället för att köra vidare "off record" på Peter S. kommentar om min snälla vovve, i Bruces anordnade omröstning om PES´utseende, tar vi det här.
Förvisso blir det ingen ny saloonuppgörelse, men lite petitesser kanske kan få förklaras kring min vovves något vassa tänder?
Något grin var det inte heller - han var på väg att nysa.

"Citat:
Ursprungligen postat av Gideon
Som västerlänning brukar jag läsa från vänster till höger. Att då låta ögonen fastna på en modulspalt, vid varje radbyte, skulle jag finna högst irriterande."
Peter S:
"Som det är nu så fastnar mina ögon på en elakt grimaserande hund vid varje radbyte på dina inlägg, Gideon. Men man kanske vänjer sig..."

Nog har jag vant mig alltid, och hyser det största förtroende för min vakthund. Ständigt på spaning!
Han ser själv till att vara med vid mina fotosessioner på balkongen, och är mycket effektiv vid hotande faror utifrån. Exempelvis en störtflygande, fet fluga eller en surrande geting. De hoppar han upp efter och biter tag i. Om han äter dem eller spottar ut, vet jag ej.
Men ni ska veta att han räddat mig från att slå ner en vas, eller ett fat på balkongens betonggolv. Just i de ögonblicken då jag fäktade med armar eller kamera i blindo!
Jag har också sett att han har egenskaper, som en flyghund med stunttrick på kortdistans. Han kan ta en elegant sväng framför vas ett, nappa åt sig 11 kamikazegetingar, och landa mjukt bakom vas åtta på räcket.

Om klagomål ändå ska framföras, må de riktas mot Orla Muffs efterlevande. Han föddes 1903, blev konstnär och teatermålare. Arbetade genom flera år med liknade figurer i trä, men folk tyckte att de liknade leksaker. Söholm (på Bornholm) vågade omsätta dem till fajans och gav ut en serie 1955, i anledning av H.C. Andersens födelsedag 150 år tidigare. Figurerna fick mycket uppmärksamhet och en del blev sålt i utlandet. Men de var mycket komplicerade att framställa, och därför kanske för dyra för den danska marknaden.
Källa: Keramikfabriken Söholm - Ann Vibeke Knudsen, Bornolms museum 1992.

__________________________________________________ ____

NÅ!
Som ni ser av rubriken, har jag gjort mitt i Avatar-presentationen.
Varför valde ni era, och personifierar de er själva på något sätt?
Jag kan inte tro att Peter S. finner en likhet hos sig själv i någon av Simpsons karaktärer.
Eller?

Ok. Nu har jag rysningar över hela kroppen. Har aldrig sett den här tråden förrän nu. Eller så förmodligen har jag det... Nä. Jag är helt bragd ur fattningen. Ska ta mig ett varmt bad och fundera ut vad jag ska bära för anlete fr.o.m. nu.

M.v.h.

Polsson
2011-12-12, 20:08
Ett mera maskulint pris än det jag fick 1983 får man verkligen leta efter. De freudianska symbolerna, vattentornet och invalidmonumentet ( av Axel Ebbe), en muskulös man hållande i en skivstång och törhända ingår den skäggprydda 37-åringen i profil i maskuliniteten. Hela tavlan är graverad i någon metall av Walter Andersson 1984, året då den utdelades. Visst blev jag glad när priset utdelades i samband med att "min" klubb arrangerade Senior-SM i tyngdlyftning, men samtidigt väldigt besviken. Konstnären har blandat ihop tyngdlyftning med styrkelyft, dvs atleten på bilden gör ett marklyft iförd sockiplast för att inte minimera lyfthöjden. Det spelar väl ingen roll, säger kanske någon. Inte vill väl en golfare förknippas med en bangolfare, en bandyspelare med en innebandyspelare eller en handbollspelare med en som sysselsätter sig med kast med liten boll?
Med tanke på att graveringen tog åtskilliga timmar, kunde jag inte få ett nytt pris och idag bryr jag mig inte. Min avatar slutligen, är 37-åringen i profil.

Kim von Platen
2011-12-12, 21:50
För luciastämningens skull byter jag tillfälligt avatar till mer passande.
"Staffan var en tallegren...." Eller? :confused:;)
En glad stjärngosse anno 1952

Hallå Kiken,
Välkommen i sanna nostagliskers svart/vita sällskap. Härlig bild av gossen som tydligen redan tidigt siktade mot stjärnorna. Men håll med om att Prylsnubben var sötare förr i tiden. So long...

prylsnubben
2011-12-12, 22:17
Hallå Kiken,
Välkommen i sanna nostagliskers svart/vita sällskap. Härlig bild av gossen som tydligen redan tidigt siktade mot stjärnorna. Men håll med om att Prylsnubben var sötare förr i tiden. So long...

OK Kimmen, you win. PS med dåtidens smeknamn "lollovensen".

Gideon
2011-12-12, 22:18
Ok. Nu har jag rysningar över hela kroppen. Har aldrig sett den här tråden förrän nu. Eller så förmodligen har jag det... Nä. Jag är helt bragd ur fattningen. Ska ta mig ett varmt bad och fundera ut vad jag ska bära för anlete fr.o.m. nu.
M.v.h.

Rysningar klär Dig inte, och Din avatar är Din, ärvd och med högburet huvud tagen. :cool:
Du har stora skatter att förvalta, men ibland behöver Du sova och då får Din hund, likt de tre i sagan Fyrtöjet, att göra:
http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?30975-Keramikfabrikken-Søholm-Söholm-Bornholm&p=198444&viewfull=1#post198444

på femte våningen
2011-12-12, 23:14
Rysningar klär Dig inte, och Din avatar är Din, ärvd och med högburet huvud tagen. :cool:
Du har stora skatter att förvalta, men ibland behöver Du sova och då får Din hund, likt de tre i sagan Fyrtöjet, att göra:
http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?30975-Keramikfabrikken-Søholm-Söholm-Bornholm&p=198444&viewfull=1#post198444

Bäste Gideon,

Jag finner mig fortfarande med öppen och föga klädsam mun. Förmodligen, tyvärr, har hjärnan glömt att påtala att uppslaget till avatar var hämtat ur minnesbanken snarare än ur högra hjärnhalvans kreativa virrvarr. Men vem vet... Och om inte; ja då är det hela rent fantastiskt. Stoiskt hur som helst att inte slå mig på fingrarna. Ytterligare heder på dina axlar.

M.v.h.

Kim von Platen
2011-12-13, 00:18

Härligt Snubben
Tre i båt, vågade inte skriva annat. Ditt smeknamn får mig att tänka på hela havet stormar, jorden runt, gå ut med hunden och klockan. Den är mycket. Jo-jo mensan, Kalmartrissan var bäst. So long....

Lars F
2011-12-13, 19:17
Ett mera maskulint pris än det jag fick 1983 får man verkligen leta efter. De freudianska symbolerna, vattentornet och invalidmonumentet ( av Axel Ebbe), en muskulös man hållande i en skivstång och törhända ingår den skäggprydda 37-åringen i profil i maskuliniteten. Hela tavlan är graverad i någon metall av Walter Andersson 1984, året då den utdelades. Visst blev jag glad när priset utdelades i samband med att "min" klubb arrangerade Senior-SM i tyngdlyftning, men samtidigt väldigt besviken. Konstnären har blandat ihop tyngdlyftning med styrkelyft, dvs atleten på bilden gör ett marklyft iförd sockiplast för att inte minimera lyfthöjden. Det spelar väl ingen roll, säger kanske någon. Inte vill väl en golfare förknippas med en bangolfare, en bandyspelare med en innebandyspelare eller en handbollspelare med en som sysselsätter sig med kast med liten boll?
Med tanke på att graveringen tog åtskilliga timmar, kunde jag inte få ett nytt pris och idag bryr jag mig inte. Min avatar slutligen, är 37-åringen i profil.

Jag förstår hur du kände dig när du fick ditt pris Polsson. Men trots hopblandning av styrke- och tyngdlyftning så är ju ditt ”diplom”, för det kan man väl kalla det, helt unikt.
Just att du själv är avbildad är ju helt fantastiskt. Det tycker jag överväger muskelknutten med styrkegreppet.
Var det fler som förärades samma pris med sina porträtt?
Helt klart ett pris att vara oerhört stolt över. :)
Vackert skägg redan på den tiden.;)

Apropå diplom, så var de förr mycket konstfullt utformade och ofta med en högtravande motivering som hyllade mottagaren.

Eller som på mitt gamla simdiplom, där det står något ganska invecklat.
Om jag förstår texten rätt, så förväntade sig Simförbundet att jag (då 16 år) skulle ”ge järnet”, för att till varje pris lära folk att simma.:rolleyes:

Lite diplomrapsodi. Även kreatur kan få diplom.
Liten läsövning i ordförståelse. :rolleyes:

guygil
2011-12-13, 19:56
Ugglor av Vicke Lindstrand

Lars H
2011-12-13, 22:21
Funderar så här blir man stor
Genom att visa vem man var
Eller vad handlar den här tråden om
Är det inte nu, man ska tillföra något
Sticker ut som vanligt men är van med att få stryk

Polsson
2011-12-13, 23:22
Jag förstår hur du kände dig när du fick ditt pris Polsson. Men trots hopblandning av styrke- och tyngdlyftning så är ju ditt ”diplom”, för det kan man väl kalla det, helt unikt.
Just att du själv är avbildad är ju helt fantastiskt. Det tycker jag överväger muskelknutten med styrkegreppet.
Var det fler som förärades samma pris med sina porträtt?
Helt klart ett pris att vara oerhört stolt över. :)
Vackert skägg redan på den tiden.;)

Apropå diplom, så var de förr mycket konstfullt utformade och ofta med en högtravande motivering som hyllade mottagaren.
Eller som på mitt gamla simdiplom, där det står något ganska invecklat.
Om jag förstår texten rätt, så förväntade sig Simförbundet att jag (då 16 år) skulle ”ge järnet”, för att till varje pris lära folk att simma.:rolleyes:

Lite diplomrapsodi. Även kreatur kan få diplom.
Liten läsövning i ordförståelse. :rolleyes:

Ledarpriset utdelas varje år till idrottsledare i Trelleborg och alla får sitt porträtt graverat samt några kända byggnader eller monument .

Konstfullt utformade diplom med högtravande text är charmiga på sitt sätt tycker jag.
Lärde du någon simma,Lars?

Tråden handlar bl a om avatarer och bakgrunden till dessa. Tydligen tillför tråden en hel del till PES-medlemmar eftersom det inkommit 217 svar och 17608 visningar. Att människor berättar något som de gjort tidigare, tycker jag är intressant. Åt envar efter behov! Något stryk vill jag inte ge dig, eftersom jag tycker att alla trådar ska vara öppna för alla.

God Jul på dig, Lars H!

prylsnubben
2011-12-13, 23:42

Som jag ser det är avataren bara en kul grej. Problemet för mig är att jag måste byta stup i kvarten hela tiden för Kimmen blir aldrig nöjd med min:p:rolleyes::eek::cool:.

Kim von Platen
2011-12-13, 23:42

Hallå Lars,
Nej, det har nog aldrig varit din starka sida, inte min heller. Gillar att någon vågar tala ur skägget men tycker ändå att dialogen om diplom har ett värde. Det var väl ett diplomatiskt inlägg?
So long...

Kim von Platen
2011-12-13, 23:52

Hallå Snubben,
Du tar priset.
So long...

prylsnubben
2011-12-14, 00:03
Hallå Snubben,
Du tar priset.
So long...

Tack, Du är snäll Du Kimmen.

Maria
2011-12-14, 00:08
Jättefint kort på en reko prylsnubbe :)

prylsnubben
2011-12-14, 00:18
Jättefint kort på en reko prylsnubbe :)

Nu:o:o:ojag, Maria.

bwh
2011-12-14, 02:58
Det första avbildade diplomet, överst till vänster, förstår jag nog inte!?

K. hustru tycker på sommaren att jag nog borde få ett sådant när hon inspekterar gräsmattan, särskilt efter regn - men är "Diplom" verkligen rätt form - borde han egentligen inte hängas ut på nätet "Androm till varnagel"?

Men det är väl jag som inte förstår, som vanligt:confused:

prylsnubben
2011-12-14, 12:43
Det första avbildade diplomet, överst till vänster, förstår jag nog inte!?

K. hustru tycker på sommaren att jag nog borde få ett sådant när hon inspekterar gräsmattan, särskilt efter regn - men är "Diplom" verkligen rätt form - borde han egentligen inte hängas ut på nätet "Androm till varnagel"?

Men det är väl jag som inte förstår, som vanligt:confused:

Jag ska göra ett försök att på en rent vetenskaplig grund förklara mossans betydelse och vikten av dessa förkämpar för dess framtida bevarande:D. Detta är alltså en hyllning till Algot Karlsson i Aborrträskbotten och alla hans kollegor.http://www.youtube.com/watch?v=Z5NGd3dwv3E

Lars F
2011-12-14, 13:25
...
Konstfullt utformade diplom med högtravande text är charmiga på sitt sätt tycker jag.
Lärde du någon simma,Lars?

Javisst!

Mina barn gav jag lite handledning ”i den särdeles välgörande simkonsten…” när de var små.

Annars var första och sista ”offret” när jag gjorde värnplikten.
En av mina lumparkompisar kunde nämligen inte simma.
Detta var mycket konstigt, att man inte kollat innan inryckningen, med tanke på den militära utbildning som vi genomgick.
Hans "simokunnighet" upptäcktes snart av vår plutonchef som gav honom två veckor på sig att lära sig simma, minst 200 meter.

Med hjälp av en annan kompis, som var utbildad simlärare tog vi oss an verket.
Detta utspelade sig på sommaren. I Vätterns svala bölja precis utanför knuten så bedrev vi simlektioner varje eftermiddag efter tjänstens slut.

Simeleven, vi kan kalla honom E, var för övrigt skåning hemmahörande i trakterna en bra bit öster om Helsingborg.
Hans motivering till sin simokunnighet var: ”Varför skulle jag lära mig simma?
Det finns ju inget vatten som man kan simma i där jag bor.”

E var i alla fall inte rädd för vatten och redan efter en vecka så klarade han av simborgarmärket.
Till sin egen och plutonchefens och inte minst "simlärarnas" stora glädje.

Detta var allt om min enorma "simlärarkarriär":p:rolleyes:

Polsson
2011-12-14, 13:32
Simeleven, vi kan kalla honom E, var för övrigt skåning hemmahörande i trakterna en bra bit öster om Helsingborg. Hans motivering till sin simokunnighet var: ”Varför skulle jag lära mig simma? Det finns ju inget vatten som man kan simma i där jag bor.”
E var i alla fall inte rädd för vatten och redan efter en vecka så klarade han av simborgarmärket.
Till sin egen och plutonchefens och inte minst "simlärarnas" stora glädje.

Visst är den en härlig känsla när man har lyckats hjälpa någon över ett "hinder", LarsF!
Kommer att tänka på killen som hade sökt till flottan vid mönstringen. Inskrivningsansvarige frågar:
-Kan ni simma?
-Har ni inte båtar? frågar killen.

Lars H
2011-12-16, 21:40
Vill man tala om vilken skit jag är, gör det offentligt, och stå för det
Men gör det tydligt och rakt, jag klarar det
Men det är mycket jag inte förstår , jag är ju inte lärare
Att få privata medeland som lyder som följer är ,är löjligt

1. Tips
"Funderar så här blir man stor
Sticker ut som vanligt men är van med att få stryk "

Hej, Lars!

Eftersom du tycks må bra av att spy galla på kreti och pleti,
lämnar jag dig följande tips: På lergökstråden inlägg 740 finns det
uppgifter om något som någon gjort för 20 år sedan.

Lycka till och God Jul!

polsson
p-son
Eller det här

1. Tips II
Hej igen, Lars!

Här har du ytterligare ett tips gällande "den gamla goda tiden"!

Tråden "Kim är stor?????" Inlägg 23 och 28.

Lycka till!

polsson
p-son

Polsson
2011-12-17, 11:53
Vill man tala om vilken skit jag är, gör det offentligt, och stå för det
Men gör det tydligt och rakt, jag klarar det
Men det är mycket jag inte förstår , jag är ju inte lärare
Att få privata medeland som lyder som följer är ,är löjligt
polsson
p-son

Lars H!

1) Jag förstår inte varför du tvunget vill kalla dig själv för "skit" ?
2) Är lärare en homogen grupp?
3) Förstår lärare mer än icke lärare?

Jag skiter i ära, rykte och namn
Jag skiter i guld och pengar
Jag skiter i flickornas längtande famn
Jag skiter i deras sängar
Jag skiter i varmt, jag skiter i kallt
Jag tror ta mig fan att jag skiter i allt
Men kunde jag skita pengar och guld
Jag skulle betala all min skuld
Då skulle jag sluta arbeta och slita
Då skulle jag bara sitta och skita

Fröding?

"Till Glädjen" av Bredsdorff, Larsen, Jensen:

"Den sibiriska näktergalen flög upp mot solen, så högt att den till sist frös till is och föll ner på den platta tundran. Men den sibiriska kon kom förbi och släppte en komocka, som begravde den stelfrusna fågeln. Inne i komockan var det varmt och skönt. Näktergalen töade upp, sträckte på halsen och började sjunga. Det hörde den sibiriska katten från sitt gömställe. Den hoppade fram, befriade fågeln - och slukade den.

Denna historia har inte bara en moral utan fyra. Den första är, som var och en kan räkna ut: den som flyger högt, faller djupt. De båda nästa är: inte alla som skiter på dig är dina fiender, och inte alla som drar upp dig ur skiten är dina vänner. Den sista visa slutsats man kan dra av historien är att man inte skall sjunga när man sitter i skit till halsen.
Men det är svårt att låta bli."

Bamse
2011-12-19, 21:49
Min avatar föreställer landskapsmålare Nils Olsson från Komstad. Han levde mellan åren
1856 och 1942.

simco
2011-12-19, 22:20
Han visste hur ett välvårdat skägg ska se ut!:)
Vackra tavlor verkar han också ha gjort.

Bamse
2011-12-20, 21:02
Han visste hur ett välvårdat skägg ska se ut!:)
Vackra tavlor verkar han också ha gjort.

Efter komstadstenen på stenbord, måste Nils vara nummer två på orten!
Tror du att han använde mustaschkopp?

Polsson
2011-12-23, 17:51
..................................................

Någon gång under 1990-talet såg jag en sumoturnering från Japan på Eurosport och frapperades då av mannen till vänster, Takanohana, han var yokuzona, den högsta rankingen i sumo, och han såg så lugn, koncentrerad och fridsam ut såväl strax före som under de korta matcherna vilka han gick segrande ur. Han slog sig inte på bröstet, gjorde inga andra segergester utan bugade till sina motståndare som tack för matchen.

Min nyfikenhet väcktes och under flera år läste jag "allt" som gick att läsa i böcker och på nätet, prenumererade på en sumotidning från USA och beställde en almanacka från Japan (bilden kommer från denna).

Bilden är från slutet av 1990-talet, fienderna under andra världskriget, USA och Japan,
poserar glatt sida vid sida i Japans nationalsport Sumo. Från vänster Takanohana, Japan, numera tränare, Akebono, USA, 220-230 kgs kroppsvikt, numera K- 1 -fighter (eller åtminstone för ett tag sedan), Wakanohana, bror till Takanohana och sist men inte minst Musashimaru, USA, med samma kroppsvikt som Akebono. Alla var yokuzonor på bilden. Hur är det idag då? Jo, en enda på högsta toppen, en mongol, Hakuhoo!

Lars F
2011-12-23, 22:43
..................................................

Någon gång under 1990-talet såg jag en sumoturnering från Japan på Eurosport och frapperades då av mannen till vänster, Takanohana, han var yokuzona, på bilden. Hur är det idag då? Jo, en enda på högsta toppen, en mongol, Hakuhoo!

Såg också sumobrottningarna från Japan på TV.
Och blev fascinerad av sporten.
Dessa jättegossar som viger sitt liv till sporten imponerar.

Minns speciellt en som inte var infödd japan och som dominerade alla turneringarna.
Han var hawaiian och hette Akebono. Vikt 235 kg , 205 cm lång. Högsta rang: yokozuna = stormästare, i slutet på 1990-talet.

Han bara gick in i ringen och greppade motståndaren i ett grepp och, så var det klart. Seger!

Akebono. Stormästaren.

prylsnubben
2011-12-23, 23:26
"För mycket av det goda är lite för mycket":o.

LasseC
2011-12-24, 00:21
Ser nästan ut som han hade inplantat. Men jag måste beundra herrarnas enorma vighet med en sån kroppshydda.
DG

Kim von Platen
2011-12-24, 00:21
Hallå Subben,
Anabolt bra inlägg. Styrkan sitter i knoppen, inte i kroppen. So long...

Polsson
2011-12-24, 16:22
Favoriträtten bland sumotoris - chankonabe!

http://en.wikipedia.org/wiki/Chankonabe

m.m

http://www.sumo.or.jp/eng/

Hai!

Lars F
2011-12-27, 12:07
"Nu är glada julen slut, slut, slut..."

Med anledning av julens förestående avslutning
och senaste tidens stormoväder ...
så låter jag stjärngossen, vars strut blev en vindstrut som blåste bort,
få ledigt till nästa år.

Och visar istället en nyknäppt bild på en ”inknäppt” men inte tillknäppt, före detta "strutgosse". :rolleyes:

Polsson
2011-12-27, 16:14
"Nu är glada julen slut, slut, slut..."

Med anledning av julens förestående avslutning
och senaste tidens stormoväder ...
så låter jag stjärngossen, vars strut blev en vindstrut som blåste bort,
få ledigt till nästa år.
Och visar istället en nyknäppt bild på en ”inknäppt” men inte tillknäppt, före detta "strutgosse". :rolleyes:

Får ett intryck av att vinterpälsen har växt!:confused:

Kim von Platen
2011-12-27, 16:29
Hallå Kiken,
Vidvinkel. Jo, jag tackar jag. Knäppt men kul. Knäppupp: Tage Danielsson, Hans Alfredson, Povel Ramel, Owe Thörnqvist och Felix Alvo inför premiären på I hatt och strumpa 1961 So long...

Lars F
2011-12-27, 17:50
Får ett intryck av att vinterpälsen har växt!:confused:
Den brukar bli lite "raggigare" den här årstiden.;)

...
Knäppt men kul. Knäppupp: Tage Danielsson, Hans Alfredson, Povel Ramel, Owe Thörnqvist och Felix Alvo inför premiären på I hatt och strumpa 1961 So long...

Kommer inte ihåg så mycket från den revyn.
Hittade i alla fall denna monolog från revyn med Stig Grybe. Tycker att den håller ganska bra även idag.
Eller håller jag på att bli för gammal ... den kanske inte alls är rolig idag?:p
Då var den hejdlöst rolig i alla fall.:D
http://www.youtube.com/watch?v=r6nK8EsCOUg

mors!

Kim von Platen
2011-12-27, 18:49
Hallå Lasse Kik,
Var god Knäppigen... so long...

Lars F
2011-12-28, 15:12
Hallå Lasse Kik,
Var god Knäppigen... so long...

Ohoj Kimmen!

Knäppigen...? :confused:

Kan inte vara mer igenknäppt!:rolleyes:
Fast det går ju lättare med blixtlås! :p

/mors!

Kim von Platen
2011-12-28, 15:47
Ohoj Kimmen!

Knäppigen...? :confused:

Kan inte vara mer igenknäppt!:rolleyes:
Fast det går ju lättare med blixtlås! :p

/mors!

Hallå Kiken,
Nyfiken i en strut, öppnar man så tittar han ut. Nej det var den här jag menade:

Kim von Platen
2011-12-28, 21:19
Hallå i mörkret.
Avatar är ju en typ av varumärke eller logotype, någonting man inte byter varje dag, men inför nya året tänkte jag peppra på, med pingisbollar. Dom stutsar ju tillbaka. So long...

Polsson
2012-01-01, 14:53
Eftersom det är hundens år i år enligt den 1000-åriga skånska kalendern, tjuvstartade jag i går med denna poserande hund av rasen skånsk "ruttehung" (råtthund). I början av 1900-talet emigrerade Jöns, som hunden heter, med sin husse Ola till Amerika och blev där
berömd för sitt råttfångeri. För att hedra Jöns fotograferades han på sin ålders höst av en av Amerikas främsta fotografer i Chicago. Dessutom skrevs det en ny version på Chicago, Chicago-låten enligt följande:

"Chicago, Chicago
the town of rats
Chicago, Chicago
Jöns kill all their brats"

Sången "Fåer mann tau hungen me sie upp i himlen" (Får man ta hunden med sig upp i himlen?) är också skriven för att hedra Jöns.

Kim von Platen
2012-05-28, 09:04
Hallå"
"Fjorton år tror ja visst att ja va...". Sommarjobbade med layout på Vecko-Revyn och där satt författaren och illustratören
Göte Göransson och tecknade av mig i profil. Mitt första riktiga jobb, det var som Pensionat Paradiset.
So long...

Gideon
2012-05-28, 10:34
Ett riktigt trevligt porträtt!
Men är det inte en kakelugn bakom Dig? :rolleyes:

Kim von Platen
2012-05-28, 11:35
Hallå Gideon,
Nej, jag tror det är en bokhylla eller ev passagen in till mörkrummet som hade ett svart draperi, vill jag minnas.
So long...

Nja, du har nog rätt att det är en kakelugn. Redaktionen låg på Sveavägen i en kåk från 1890-talet som byggts om till kontor.