handdator

Visa fullständig version : Nysilvergaffel och kniv?

Kecke
2007-08-24, 12:13
De här två hör inte ihop.
Båda är nysilver.
Min fundering är användningsområde.
En gaffel med 5 tänder. Till vad?
Den andra saken kan jag inte komma på vad den skall användas till.

bwh
2007-08-24, 12:42
Den övre hittar man fortfarande i (välsorterade) katalogers uppläggsbestick under namnet "Sardingaffel"

Den undre verkar vara en privat tillverkad tungspatel - någon läkare som varit förtjust i nysilver?:rolleyes:

brodertuck
2007-08-24, 13:25
Fiskgaffel är benämningen jag har hört. Jag tycker det ser ut som kniven är lätt skålad eller är det skuggan som spelar ett spratt? Är den lite skedformad skulle jag kunna tänka mig att den är en del av ett skaldjursbestick.

Peter S
2007-08-24, 17:21
Nej det ÄR en sardingaffel. Det finns även varianter med en tvärslå längst fram för att säkrare få upp sardinerna hela.

Kan "skeden" vara en märgsked?

Kecke
2007-08-24, 17:43
"Spateln" är lätt skålformad.
Stämplad: A.G.D. ALP

brodertuck
2007-08-24, 20:18
Sardin är en fisk, alltså en fiskgaffel:D
Kan det vara så enkelt som en marmeladkniv/sked?
Det ser ju onekligen ut som den ska kunna hänga på kanten av något.

bwh
2007-08-24, 21:42
En fiskgaffel är en gaffel avsedd att äta fisk med - har en motsvarighet i en fiskkniv - även den avsedd att äta med, ligger på ömse sidor om tallriken;om men inte har Drottningen av England som gäst - hon är van att äta fisk med TVÅ vanliga gafflar - fiskbestick är en småborgerlig - "noveau Riche" - uppfinning, används inte i bättre kretsar!:cool:

Sardingaffel,ävenså sillgaffel, är gafflar avsedda att ta- servera sig- dessa fiskar med! ;)

Kecke
2007-08-24, 21:50
Tack, då verkar gaffeln vara klarlagd.
En gaffel att lägga upp firrar med.

Kan "skeden" vara en märgsked?
Hade faktiskt den funderingen men krävs det inte något smalare instrument till märgbenen?

brodertuck
2007-08-24, 21:51
Med risk för att trassla in mej i min egen förklaring, sillgaffel vill jag kalla en lång, smal gaffel med två kanske tre tänder.

bwh
2007-08-24, 22:02
Helt rätt, Broder, en sillgaffel är en smal gaffel att servera sig sill med - inte att äta med - om man inte står vid smörgåsbordet och ingen ser dig:eek:

bwh
2007-08-24, 22:06
P S
och en märgsked skall nog vara åtskilligt smalare!
Som dessa - www.leopardantiques.com/object/stock/detail/136
D S

brodertuck
2007-08-24, 22:20
Senap då? Kan det vara ett användningsområde?

TinaSand
2007-08-24, 23:43
Hejdlöst kastar även jag mig in i diskussionen. Kniven / skeden är till att äta skaldjur med - krabba. Iaf har jag ätit denna delikatess många gånger - och med dylikt redskap. Den används för att äta det som är i skölden. Till klorna och benen är det avsevärt bättre med hummergaffel.

brodertuck
2007-08-25, 00:01
Jag tycker det ser ut som kniven är lätt skålad eller är det skuggan som spelar ett spratt? Är den lite skedformad skulle jag kunna tänka mig att den är en del av ett skaldjursbestick.

Jag hade samma tankar tidigare men det var ingen som nappade på den idén

Kecke
2007-08-25, 09:41
Hejdlöst kastar även jag mig in i diskussionen. Kniven / skeden är till att äta skaldjur med - krabba. Iaf har jag ätit denna delikatess många gånger - och med dylikt redskap. Den används för att äta det som är i skölden. Till klorna och benen är det avsevärt bättre med hummergaffel.

Jag hade samma tankar tidigare men det var ingen som nappade på den idén

Sorry. :o
Såg bara frågan om den var lätt skålformad.
Det skulle betyda att man har flera verktyg vid krabbätandet????
De moderna som jag har har ett skedformat blad i ena änden och ett spetsigt med två klor i andra.
Det konstiga hacket mellan skaft och blad kanske är till för att hålla ihop besticken då?

Tingeling
2007-08-25, 15:29
Tippar att det är en marmeladsked,har för mig att jag sett något liknande förut.

Kecke
2007-08-25, 19:33
Tippar att det är en marmeladsked,har för mig att jag sett något liknande förut.

Om det är en marmeladsked, vad skall "hacket" abvändas till?

Kolmårdstrollet
2007-08-25, 19:49
Om man sätter "skåran" mot kanten på marmeladburken glider inte (den kladdiga) kniven ner på duken?

Kecke
2007-08-25, 20:10
Om man sätter "skåran" mot kanten på marmeladburken glider inte (den kladdiga) kniven ner på duken?

:D
Jag hade testat flera gånger innan jag insåg att om man sätter skaftet mot bordet utanför burken så funkar det.

miso
2007-08-26, 09:17
Jag tror nog att den är för senap

galsio
2007-09-10, 18:18
Jag tror också på senap. Om det skulle vara för skaldjur vad ska man då ha hacket i skaftet till:confused:

Måste få visa min sardingaffel, den har t.o.m. en sardin avbildad på bladet. Den är 14 cm lång alltså samma storlek som din Kecke.

Tingeling
2007-09-10, 18:38
Av någon anledning har jag fått för mig att man inte använder nysilverbestick till senap. Har aldrig gjort det så jag kan inte tala om varför, men det kanske är en dålig hågkomst från min ungdom?

Peter S
2007-09-10, 19:07
Just nysilver? Såna regler brukar gälla silver i största allmänhet. Inte till ägg och inte till fisk, är de regler som jag kommer på just nu. Det svartnar i förtid (basisk reaktion?)

Kecke
2007-09-10, 19:09
Jag tror också på senap. Om det skulle vara för skaldjur vad ska man då ha hacket i skaftet till:confused:

Måste få visa min sardingaffel, den har t.o.m. en sardin avbildad på bladet. Den är 14 cm lång alltså samma storlek som din Kecke.

Trevlig sardingaffel.:)

Av någon anledning har jag fått för mig att man inte använder nysilverbestick till senap. Har aldrig gjort det så jag kan inte tala om varför, men det kanske är en dålig hågkomst från min ungdom?

Nu väntar jag med spänning på fler kommentarer om senap.

Peter S
2007-09-10, 19:17
Den som söker han skall finna. Jag besparar er de resultat som kommer upp om man googlar på silver och ägg... Här är en direktlänk till http://www.smyckesmedjan.se/skotsel_silver.php

Kecke
2007-09-10, 19:26
Tack Peter.
Där fanns mycket matnyttigt. :)

boas
2007-12-23, 21:51
Båda är nysilver.

Sardin gaffel: RÄTT
Skeden: Är en stltonsked (ost)
GodJul//Boas

Kecke
2007-12-23, 22:37
Tack för det boas.
Kul. Speciellt med tanke på att vi köpt hem en burk stiltonost idag.
Nu har vi ett redskap att hämta upp osten med.
God jul!:)

Ballonggreven
2007-12-24, 10:58
Sardin gaffel: RÄTT
Skeden: Är en stltonsked (ost)
GodJul//Boas

Det är inte en stiltonsked.

Kecke
2007-12-24, 12:56
Det är inte en stiltonsked.

Och jag som trodde att jag äntligen fått veta vad det var. :o
Hur ser en stiltonostsked ut?

Ballonggreven
2007-12-24, 13:31
Som en spade med skarp egg
http://annabelchaffer.co.uk/products/dining_accessories/images/H0117.L.jpg

boas
2007-12-24, 16:13
bäste herr greve din stiltonsked är mycke eliegant men vi som tillhör arbetarklassen tar gärna stiltonost med en enklare variant god jul önskar boas.

Ballonggreven
2007-12-24, 22:07
Stiltonskeden finns i många utföranden; klassiska, moderna, enkla och extravaganta. Gemensamt för dem är den spadliknande formen och den skarpa eggen som fungerar som ett skär ner i osten.

God jul på dig själv från en högst ofrälse "greve" som inte äger en egen stiltonsked.

Kecke
2007-12-25, 10:25
Som en spade med skarp egg
http://annabelchaffer.co.uk/products/dining_accessories/images/H0117.L.jpg

Tack för bilden.
:)

Lars M
2019-01-25, 18:25
Båda är nysilver.
Här kommer en 7-taggare!
Att fånga en sardin med gaffel, ljuster eller annat verktyg kräver sin man.....eller kvinna.... :)
Från vänster en Chippendale. Nr 2 och 3 vet jag inte modellnamn men fyran är *Lotus* från Bröderna Wallin i Lidköping och längst till höger en rostfri Thebe från Gense.