handdator

Visa fullständig version : När alla går i samma takt...

Ballonggreven
2007-08-24, 09:09
...och skriker samma slagord då blir jag skeptisk.

TV4 har visat Al Gores omtalade film "En obekväm sanning" flera gånger och visade senast igår en film som heter "George Bush och förnekelsen". Dessutom har kanalen en hemsida under rubriken "Klimatsmart" (http://klimatsmart.tv4.se/). Klämkäck och ångestframkallande på en gång.

Tänkte bara påminna om denna dokumentär som visar på andra åsikter. Den är över en timme, inte översatt men väldigt tankeväckande:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3028847519933351566&q=great+global+warming+swindle&total=136&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

Visst anser jag att klimatet ändras. Visst måste vi ändra våra vanor. Stoppa skövlingen av naturen och utsläpp av gifter.
Men fokuserar vi på fel saker (koldioxid t ex) så är risken att vi gör oss själva en björntjänst.

Nu ska jag vara klimatsmart och hålla andan i en minut.

hose
2007-08-24, 09:18
[QUOTE=Ballonggreven;36498
Visst anser jag att klimatet ändras. Visst måste vi ändra våra vanor. Stoppa skövlingen av naturen och utsläpp av gifter.
Men fokuserar vi på fel saker (koldioxid t ex) så är risken att vi gör oss själva en björntjänst.

Nu ska jag vara klimatsmart och hålla andan i en minut.[/QUOTE]

Husk på, at skovbrug er en industri. Hos os plantes der mere skov end der fældes. Det er en helt naturlig cyclus.
Jeg er meget skeptisk overfor klimaforandringer. Jorden selv skaber varme/kuldeperioder. At tro at mennesket er afgørende er efter min mening nutidens stjernetydere og hekse som skaber sig indhold i tilværelsen - mediernes fokus. I 40erne var der koldt. I vikingetiden var temperaturen højere end idag - var det hestepærernes skyld :D

Tingeling
2007-08-24, 11:25
"var det hestepærernes skyld "

Det tog en stund innan jag fattade vad som stog :D

Peter S
2007-08-24, 12:00
Vad hände med mitt inlägg? Jag skrev "TACK! för att det finns folk som vågar tänka självständigt" (eller liknande). Jag kanske glömde trycka på posta.

Och Tingeling, var inte så hemlig - vad är ett hästpäron?

Peter S
2007-08-24, 12:11
TACK! för att det finns människor som inte bara lyssnar på andra utan försöker bilda sig en egen uppfattning. Håller fullständigt med om att det finns massor att göra för ekologisk hållbar produktion och energisparande mm. Men visst har det gått överstyr med diskussionen?

Här var den! ;)

Kolmårdstrollet
2007-08-24, 12:15
Hästpäron må väl vara hästsk..

brodertuck
2007-08-24, 13:07
Pærer är väl potatis?
Som jämförelse kan ju nämnas att det heter roadapples på utrikiska.

Kolmårdstrollet
2007-08-24, 14:20
På danska heter potatis kartoffler.
Det var inte meningen att diskussitionen skulle ta den här vändningen.
Att vi människor påverkar klimatet är otvetydligt. Sedan kan man ju undra, varför smälte inlandsisen? Vad var syndafloden? (Det kan nog finnas ett uns av sanning i den berättelsen) osv.

brodertuck
2007-08-24, 15:15
I Småland heter potatis pärer.:)
Men åter till ämnet, jag hörde en teori om att det bildades växthusgaser på grund av den globala uppvärmningen! Tänker man efter så är det kanske inte helt befängt, varma och kalla perioder har ju som sagt alltid funnits och under en varm period ökar förruttnelseprocesserna med avgivande av metangas som följd. Minns inte vem det var som la fram teorin, men intressant är det.
Och visst är det väl som greven säjer att fokus ligger lite fel, vi kanske ska titta lite på hur det går till i Kina, Indien m.fl. länder där industrins hantering av miljön ligger på samma nivå som den gjorde under -40 och-50-talet i Europa.
"Sila mygg och svälja kameler" beskrivs detta som i en känd bok.

PAT
2007-08-24, 15:48
...och skriker samma slagord då blir jag skeptisk.

Jag är likadan ang skeptisk men i detta fallet nja vet inte det.

USA släpper ut mycket utsläpp och Bush vill då inte skriva på några papper som vi andra funtade länder vill för att få ner det.

Egen sysselsättning för Gore att chansa med att varna världen för global värmning kanske ? , vi får se när temperaturen vänder igen.

All utsläpp/återvinning som vi i västvärlden kan kontrollera och få ner i låg nivå är helt bortkastat om inte Kina ändrar på sina..tänkvärt!

Har ni sett "Sicko" filmen med Moore ?..ändrade min inställning till USA.

Äjth
2007-08-24, 16:59
Att dämpa och sänka de världsliga utsläppen i alla former och minska den utarmning av skog, mark, gas, olja, hav etc kräver en ny syn på livet och politiska ledare som kan gå i bräschen för detta.
Håller just på att läsa Michael Moore´s "Vem snodde mitt land " och min tilltro till att en hel kontinent styrd av G. Bush definitivt skulle vara/kunna bli en stark ledare i den riktningen, är nästan lika med noll.
Al Gore är betydligt mer trovärdig. Att vår påverkan är mkt stor genom plundringen av jordens resurser vars resultat bland annat yppar sig i en ekologisk obalans påverkar vårt klimat och påskyndar politiska oroligheter och en maktbalans uppstår med följer som krig, svält etc.
Jag kan inte sticka huvudet i sanden och hoppas på att ingenting fasansfullt hänt medan jag betvivlade det aktuella läget.

bwh
2007-08-24, 17:44
Hestepaerer innehåller väl ungefär detsamma som traktorägg - en process senare bara?:rolleyes:

F.ö. så sades i "Motfilmen" något tänkvärt - när kommunismen kollapsade blev en mängd överblivna, USA-hatande kommunistpolitruker plötsligt arbetslösa.
Dessa flydde - hals över huvud - in i div freds-och miljörörelser; ett helt nytt yrke skapades -"Miljöjournalist"

Det är ju inte speciellt troligt att dessa vill bidraga till sin egen arbetlöshet?:D

Ballonggreven
2008-11-18, 12:01
Skönt att alltid ha en enkel förklaring till hands:
YouTube - Global Warming Causes More Sex

Peter S
2008-11-18, 12:41
Rötmånadshistorier har man ju hört talas om förr, men det här tar nog ändå priset! Vad kallar man det vi har nu? Rötdecennium?