handdator

Visa fullständig version : Ny gäst i trädgården

Hirvi
2007-08-21, 18:13
Vi har tittat på denna Trollslända (grön fas) i två timmar,
petade på den nu, den var helt död, 10cm mellan vingar, 7cm lång,
en riktig rovis, såg den flyga runt i går,
dom dör nog på detta vis, sällan man ser det!

Det är ju tydligt, det människan hittar på,
det kommer från naturen!
Denna varelse blev nog (sportflygplanet)!
Hirvi

Liljerik
2007-08-21, 18:29
Den var häftig/giftig! Och kanon bilder!

Hirvi
2007-08-21, 18:39
Den var häftig/giftig! Och kanon bilder!

Canon A95, vridbar dicplay, den är suverän att fota fåglar med,
fotar genom okularet på tubkikaren.
Hirvi

Äjth
2007-08-21, 20:33
Hirvi, jag har den nu som skrivbordsunderlägg, underbar insekt, underbar bild. Den är död skriver du. Det ser ut som den vilar på sina armågar med händerna under hakan, vilar - till nästa sommar!

Hirvi
2007-08-21, 21:07
Hirvi, jag har den nu som skrivbordsunderlägg, underbar insekt, underbar bild. Den är död skriver du. Det ser ut som den vilar på sina armågar med händerna under hakan, vilar - till nästa sommar!

Ja, vilade trodde jag också,
men den har inte fallit ihop, utan tydligen bara förstelnat i sitt läge!

Märkliga saker i naturen!
Hirvi

Kecke
2007-08-22, 09:43
En ovanligt vacker trollslända och väldigt vackra bilder.
Den verkar sluta sina dagar som "skrankmyggen". Dom hittar jag stående lite här och där på golven om jag inte städat på ett tag.

Sladden
2007-08-24, 12:51
När jag rensade bland tomaterna så satt den här gynnaren på husväggen och kalasade på en fluga.
Han har en liten rödfärgsdroppe på högra bakbenets "knä". Det är 10 dagar sedan huset rödfärgades alltså bor han hos mig?
Hur tar man ut hyran?

E.B.
2007-08-24, 12:58
Skriv inget kontrakt, då kommer han säkert att stämma dig för nedkladdningen.

brodertuck
2007-08-24, 13:16
Onödigt bra bilder. Hur bär du dej åt? Har sett att du ofta har riktigt bra bilder, är fotografering ett intresse?
Alla tips om hur man gör bra bilder mottages tacksamt!
Håller förresten på att bygga ett ljustält som diskuterades på annan plats för ett tag sen.

Hirvi
2007-08-24, 14:08
När jag rensade bland tomaterna så satt den här gynnaren på husväggen och kalasade på en fluga.
Han har en liten rödfärgsdroppe på högra bakbenets "knä". Det är 10 dagar sedan huset rödfärgades alltså bor han hos mig?
Hur tar man ut hyran?

Har du ingen vårta Sladden, då kan den bli din doktor,
denna Vårtbitare, bra bilder!
Hirvi

Sladden
2007-08-24, 18:58
Onödigt bra bilder. Hur bär du dej åt? Har sett att du ofta har riktigt bra bilder, är fotografering ett intresse?
Alla tips om hur man gör bra bilder mottages tacksamt!
Håller förresten på att bygga ett ljustält som diskuterades på annan plats för ett tag sen.

Det som fungerar för mig är först och främst ett stativ. Nu är bilderna ovan tagna på fri hand men jag lutade mig mot väggen. Dom här bilderna är tagna med Macrozoom från ca 1 meter.
Jag har en kamera med bra optik och zoommöjligheter, Minolta Dimage 7i. Kameran är ca 4 år gammal, har 5 megapixlar. Ny kostade den visst ca 1400:-, jag köpte den beg. för ca 6 mån sedan för 1800:-. Det går att göra fynd bland beg. digitalkameror. Vad jag förstår så handlar det om att söka efter bra optik snarare än megapixlar. Jag håller på att lära mig kameran, har den för det mesta i autoläget. Instruktionsboken är på 300 sidor så det finns mycket att lära.
Photoshop är ett bra program för att "fixa till" bilder. Tillfixandet är minst lika viktigt som själva fototillfället.
Det är fantastiskt roligt att fotografera, kameran är alltid med.
Att sedan kunna se på och manipulera bilderna direkt i datorn är ju otrolig för en så´n som mig som fotade med en gammal systemkamera förut. Kommer ni ihåg hur frustrerande det var att vänta upp till en vecka på att få bilderna?
Dessutom kunde de ju vara värdelösa och ändå kosta hundralappar.
Tacka vet jag dig.kamera. 750 bilder på minneskortet och ingen framkallningskostnad!

Sladden
2007-08-24, 19:05
Har du ingen vårta Sladden, då kan den bli din doktor,
denna Vårtbitare, bra bilder!
Hirvi

Jag som trodde det var en gräshoppa.
Men insekter vet jag inte mycket om så jag litar på dig, Hirvi.

Sladden
2007-08-24, 19:17
Titta på K-special ikväll 20.00 på Tv 2.
Ett program om fotografen Anders Petersen, där kan man snacka om bilder!

Sladden
2007-09-01, 17:27
Nattsuddare som dagdrömmer på min vägg, under ytterbelysningen.
Hirvi kanske känner igen den? Ca. 3 cm lång är den.
Jag vet inte.