handdator

Visa fullständig version : Kanna [ID: Kallmeyer & Harjes, Metallwarenfabrik Gotha, Tyskland]

Kecke
2007-08-16, 19:51
Har en kanna som jag tänkt kassera.
Innan jag gör det så kanske någon kan tala om vad det är?
Jag trodde först att det var en tennkanna men den är nog för blank. Nickel??? Ser egentligen mer ut som plåt.
Knappt 30 cm hög och rymmer drygt 9 dl.
Träknopp på locket och flätat handtag.
Vad betydeln?

Hektor
2007-08-16, 20:14
Vadå kassera, när det äntligen är något så skall det stampas på med stilettklacken. Jag frågar mig något orolig om den kannan inte är det bästa du har? Fast naturligtvis inte.....

Kecke
2007-08-16, 22:24
Vadå kassera, när det äntligen är något så skall det stampas på med stilettklacken. Jag frågar mig något orolig om den kannan inte är det bästa du har? Fast naturligtvis inte.....

Nu är det dags för en stor och omfattande utläggning om denna fantastiska kanna. ;)

Jung_Kee
2007-08-16, 23:01
Även jag tycker att den är ganska trevlig, 1920-tal förmodligen, nickel, tenn eller nysilver (svårt att se på bilden). Kul lagning. :)

bwh
2007-08-17, 01:57
1920 - 30 -tal stämmer säkert - denna typ av flätad rottingisolering på varmvattenkannor till theservisen var ju ganska vanlig då.-Mässing leder ju värme ganska bra.
Att ersätta lockknoppen med handtaget till en gammal vattenklosett tycker jag nog kanske var lite överdrivet:D

Kecke
2007-08-17, 09:31
Även jag tycker att den är ganska trevlig, 1920-tal förmodligen, nickel, tenn eller nysilver (svårt att se på bilden). Kul lagning. :)

1920 - 30 -tal stämmer säkert - denna typ av flätad rottingisolering på varmvattenkannor till theservisen var ju ganska vanlig då.-Mässing leder ju värme ganska bra.
Att ersätta lockknoppen med handtaget till en gammal vattenklosett tycker jag nog kanske var lite överdrivet:D

Tack grabbar.
Lagning?
Jaså, det var knoppen som var lagningen.
Jag tycker det ser ut som om den suttit där sedan tillverkningen.
Inuti är kannan ärgad gråvit. Ärgar nickel på det sättet?
Mässing kan det väl ändå inte vara?
Vad står stämpeln för?
Bifogar bilder på lockets över- och undersida + insidan.

Berth
2007-08-19, 00:39
Vet ej om det kan vara till någon hjälp. Den sexuddiga stjärnan var en vanlig företeelse bland medeltidens adelsvapen! Den har en religiös betydning. Kan kannan ha användts inom kyrkan?
mvh

Kecke
2007-08-19, 17:27
Vet ej om det kan vara till någon hjälp. Den sexuddiga stjärnan var en vanlig företeelse bland medeltidens adelsvapen! Den har en religiös betydning. Kan kannan ha användts inom kyrkan?
mvh

Alla ideér är bra Berth, men jag undrar om kannan inte är lite liten att ha används inom kyrkan.....eller????

Ballonggreven
2007-08-26, 14:58
Visst är väl detta jugend och från tiden?
Är det någon som känner igen stämpeln och kan hjälpa till att specificera ursprung? Örnen gör ju att man lutar åt Tyskland.

Kaptenen
2011-09-19, 11:44
Jag har slagit ihop två inlägg som båda handlar om kannor som är tillverkade av Kallmeyer & Harjes Metallwarenfabrik i Gotha, Tyskland. Fabriken grundades 1887 och tillverkade korpusarbeten i oädla metaller. Någon gång efter 1914 köper man upp bestickstillverkaren Hermann Zielkes firma (fd Henniger and Co.) i Berlin.

Inlägg som varit rena hänvisningar till resp tråd har jag raderat.

Pärm till produktkatalog 1924.

Kecke
2011-09-19, 14:03
Tackar. :)