handdator

Visa fullständig version : Mässingsplåtar

E.B.
2007-08-15, 16:45
Vad tror ni om dessa plåtar? Loppade två st. De är ca 35 cm i diameter. Tunn mässingsplåt, mönstret pressat. Likadan märkning på båda. Känns inte helt färska. Bilderna ljuger lite då det är stor skillnad på fram och baksida i lyster. Men som vanligt när det gäller mässing/metall är jag ute på mycket tunn is.

hose
2007-08-15, 19:19
Det skrevne ser ældre ud. Eller rettere ham som har skrevet har lært at skrive i en anden tid.
Presset som du skriver. Er der en jertråd som forstærkning i kanten eller er den "hul" indeni?

E.B.
2007-08-15, 19:48
Jag vet inte om det är ihåligt eller tråd i. hur avgör man det?

hose
2007-08-15, 21:27
Kik rundt i kanten ved samlinger om du kan se noget. Jeg tror ikke at der er en tråd i.

Tingeling
2007-08-15, 21:30
Funkar bra med en magnet också.......

E.B.
2007-08-15, 21:43
Funkar bra med en magnet också.......

Givetvis, tack för tipset Tingeling. Provade med en magnet och den fastnade så fint på kanten. Vad innebär det mer än att det är en järntråd inne i kanten?

Tingeling
2007-08-16, 09:12
Vet inte varför men antar att det var för att stadga kanten. När fabrikstillverkningen av mässing/koppar kom igång så slutade de använda järntråden. Det lustiga med dina är att min mamma har liknande på väggen och jag har aldrig tittat på dem! Tog för givet att det var 40-50tals saker så intresset är inte på topp där.....

hose
2007-08-16, 19:22
Tak for tipset med magneten. Jeg har aldrig tænkt på at man kunne anvende en sådan gennem kobber eller messing.
Jerntråden er for at styrke pladen. Så den holder facon.
Jeg er meget i tvivl om alderen på din. Først ville jeg sige omkring 50 år, men ved eftertanke så er jeg længere tilbage i tiden. Omkring 1900 er nok mere realistisk. Vi venter til FBQ kommer forbi. Så får vi en mening til.