handdator

Visa fullständig version : Gratis råd (och rön)

TinaSand
2007-08-14, 19:32
Har i min ägo en lite förträfflig bok ”Iduns hjälpreda för hemmet” – utgiven 1906. Det finns massor av treflig läsning, recept på maträtter och bakverk, mm,mm.
”Råd och Rön” är ett litet specialkapitel som avslutar varje månads kapitel (boken har ett kapitel för varje månad). Det är ganska roligt att läsa de här råden och jag vill dela med mig av några. Även om de kanske inte riktigt hör hemma på PES kan de kanske ”få godkänt” med hänvisning till att de i alla fall är antika (över 100 år).

Fläckar på mahogny borttagas genom gnidning med en i fin olja doppad flanellapp. Om detta ej hjälper, gnider man fläcken med en kork, doppad i en lösning af litet skedvatten eller oxalsyra och vatten, tills färgen återkommer, hvarefter träet poleras.

Mattor rengöras genom att en gång i veckan beströs med groft koksalt, som därefter bortsopas.

Att borttaga lack, som drupits på skifbordet eller annat ställe, går lätt för sig genom att drypa sprit på lacket, som däraf upplöses och kan borttagas utan att lämna spår efter sig. Polerade skifvor gnidas efteråt med olja och sprit.

Att rengöra flaskor. Intet är svårare att rengöra än flaskor, i hvilka det varit olja eller andra fetthaltiga vätskor. Om man vill hafva sådana flaskor riktigt rena, måste man fylla dem med aska, ställa dem i en gryta med kallt vatten, låta detta långsamt komma i kokning och därefter låta det koka ungefär en half timme. Sedan låter man flaskorna blifva stående i det kokande vattnet att svalna på samma gång som detta, hvarefter man slår såplut i dem och sköljer dem slutligen grundligt, så att all aska aflägsnas, samt ställer dem att torka.

För att bleka tangenter, som blifvit gula, kan man lätt bestryka dem med en blandning af lika delar terpentinolja och sprit. Försiktighet måste iakttagas, då blandningen är eldfarlig.

Speglar, som blifvit matta, polerar man med pulvriserad bränd magnesia, som man blandat med renad benzin. Man doppar en bomullstuss i blandningen och gnider därmed den matta fläcken samt polerar därpå med mjukt skinn eller tyg. Om kvicksilfverytan är skadad så hjälper detta medel emellertid icke.

Om någon PES:are dristar sig till att prova något av råden, vore det roligt att få veta resultatet:D

Hektor
2007-08-14, 19:49
Det är folk som vet vad dom talar om som framfört råden.

brodertuck
2007-08-14, 20:04
:mad: Vilket kasst råd! Mitt tangentbord blev helt fördärvat av terpentinolja och sprit!
Nu ska jag gå och sopa bort saltet från mattan, men jag tror inte det funkar heller.;)

Reseda
2007-08-15, 11:19
För att bleka tangenter, som blifvit gula, kan man lätt bestryka dem med en blandning af lika delar terpentinolja och sprit. Försiktighet måste iakttagas, då blandningen är eldfarlig.

Läste i hastigheten fel igår kväll. Tyckte det stog tapeter. Tog mig an verket direkt. Vad gör jag nu med fettfläckarna?