handdator

Visa fullständig version : Ballonggrevens klockglas

brodertuck
2007-08-12, 22:29
Köp, byt och sälj är ju stängt, men jag är fortfarande nyfiken på vad klockglasen ska användas till. Fler ledtrådar tack!
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=5375

Ballonggreven
2007-08-12, 22:58
Tack än en gång för länken, brodertuck! 150 klockglas är nu beställda.

Användning? Jag jobbar med dryckesutbildningar och när man provar spritdrycker avdunstar alkoholen snabbt och fyller rummet. Detta förhindras genom att man lägger ett klockglas som ett lock över glaset.
Så enkelt var det.

Hektor
2007-08-12, 23:07
Kan lite försiktigt hälla på ett lager olja, dämpar effektivt avdunstningen sen kan du ju lära folket att dricka med sugrör. Efter ett tag slänger dom sugröret och skrålar skål och då vet du att dom är full-fjädrade.

brodertuck
2007-08-12, 23:07
Okej, jag var inne på det där med lock, men fick inte ihop det med den mängden. Jag har ett whiskyprovarglas med lock nånstans, ska se om jag hittar det.
Har du några tips på bra provarglas annars?

Ballonggreven
2007-08-12, 23:12
För spritprovningar rekommenderar jag ISO-glaset (http://shop.oversite.se/product_info.php?products_id=307&osCsid=52...?ref=PandoraISP). Det är egentligen ett standardiserat glas för vinprovning i första hand, men jag tycker det funkar bättre för sprit.

Hektor
2007-08-13, 20:03
Ballo... du har funnit ett bra sätt att tjäna kulor i detta med kurs i "sprit" eller är det vin? Jag kan tänka mg att det finns en hel del folk som vill bli extra duktiga och vad slår då bättre än att knäppa alla andra "drinkare" på näsan med att Jag är specialutbildad.
Jag har full förståelse för att man åtminstone när det gäller vin behöver utbildning till tusen, ja eftersom normala viner har så små skillnader i "godhet".

Lägger man till en tia när man köper vin så får verkligen valuta för pengen om man har gått kurs, har man inte gått kurs så undrar man fortfarande vad detta nya är för rävgift.

Fruktigt.. smakar kaffe och vanilj, smakar det inte bubbelgum sirap och krysmynta också ja listan kan bli lång.

För min del har jag bara uttrycket ädelt om visst starkvin och det har jag inte lyckats "uppnå" än om jag satsat en hel del kulor på en flaska så tydligen har jag inte varit tillräckligt spendersam.
Riktigt ädelt vin är tydligen ytterst ovanligt, fast å andra sidan finns det inget godare i varken drycksväg eller mat...

Viner som var ädlare än ädlet hette Haut Sauternes, gyllenbrunt, just vid den tiden då fanns det ett lättvin billigt på Systemet med samma namn, var dock inte samma.