handdator

Visa fullständig version : Vetande eller tro

LS
2007-08-09, 09:17
Lars Kallins inlägg om hembygdsföreningar, bevisföring, önsketänkande m.m. fick igång hjärnan på många, däribland undertecknad. Om detta är bra eller dåligt kan diskuteras, för man vet aldrig vilka vägar tankar tar. Jag halkade in på den gamla debatten angående vetande kontra tro. Desto mindre vetande man har desto mer tror man, för hur ska man annars kunna förklara saker och ting. Och tron behöver inte alltid handla om någon slags gud, det finns ju annars en uppsjö av sådana att välja ibland. Det kan lika gärna handla om ens mer materiella intressen, t.ex. ett hembygdsrelaterat samlande.

Här i bygderna tror man att nästan alla gamla flaskor är tillverkade på Bromö Glasbruk. Bevisföringen kan vara att man har en flaska hemma med ett B på bröstet. När man läst på sin hemläxa VET man att den är blåst i Borensberg och påtalar vänligt detta. ”När flasktypen du har med B på började tillverkas hade för övrigt fönsterglasbruket på Bromö redan lagts ned.” Jaha, blir det tvivlande svaret, man vill inte veta sanningen för då blir i ett nafs objektet ointressant. Samma med flaskor från Breviks Glasbruk, de har ju Br på bröstet och det måste här i bygderna självklart vara Bromö, men det går också lätt att bevisa var de egentligen är tillverkade. Nu till den intressanta frågeställningen, ska man tala om hur det är och göra folk ledsna och besvikna eller tiga still och låta dem vara fortsatt lyckliga över sina objekt? Till saken hör att jag starkt gillar människorna här i Vadsbo, detta gör inte saken lättare. Men säger man inget har man ju faktiskt hjälpt till med historieförfalskning, men vad då, vad spelar det för roll om två tusen år. Hur ska man egentligen resonera, hur viktigt är mina intressen för resten av världen?

Avvikelse från ämnet har skett, åter till vetande kontra tro. Är det inte bättre att ”veta” att solen är i centrum och inte jorden? När jag trycker på ljusknappen är det då inte bättre att veta att ström kopplas på och skapar ljus än att tro att någon högre makt skapar ljuset? När jag trycker ned bilens gaspedal är det inte då bättre att veta att motorn tillförs mer energi än att tro att en osynlig gud går bakom och hjälper mig? I och för sig, om det vore som det sistnämnda kanske avgasernas karaktär vore av lite naturligare sort.

Det bästa, och det sämsta, med oss människor är nog fasen att kunna tänka.

Bruce
2007-08-09, 09:22
Jag tog mig friheten att ge tråden en mer beskrivande rubrik.

/Admin

FBQ
2007-08-09, 12:38
Jag har tänkt att många gånger när det blir konflikter här och på andra foran kring vetande och kunskaper handlar det om för dåligt kännedom om varandra.
Det är ju svårt att i vardagslag gå runt och citera avhandlingar för att belägga alla sina påståenden - man får väl oftast göra oftast göra någon allmän referens till litteratur eller påpeka hur man motiverar sitt påstående.

Man råkar ju som du säger ut för påståenden - bättre och sämre underbygda - känner man inte personen som uttalar dem eller får någon god motivering är det svårt att bedömma trovärdigheten i uttalandet. Man tror hellre på det man helst vill tro. Finns det dessutom en ton av "det där begriper du dig inte alls på - jag vet minsann bäst" då kan man frestas att försvara sin ståndpunkt in absurdum.

Det bästa du kan göra om du vill övertyga är att vara så ömjuk som möjligt, och erbjuda att skriva ut en lista till dem över alla svenska buteljglasbruk och deras märkningar. Fast det är ju ingen garanti för att det fungerar - och trots allt har ju faktiskt människor rätt att ha den tro de har.
I likhet med dig LS vill jag helst förstå - men kan enkelt konstatera att långtifrån alla människor resonerar likadant.

FBQ
2007-08-09, 12:43
Sedan tycker jag väl inte att du skall ta på dig för mycket ansvar för det här med historieförfalskning i buteljfrågan. Kunskapen finns ju kvar för den som vill ta till sig den. Det finns ju dessutom större och viktigare frågor här i livet än frågan om var några ölbuteljer är tillverkade.
Vill du gripa dig an historieförfalskningen så finns det många stora frågor där den spelar en avgörande roll :)

brodertuck
2007-08-09, 14:44
Jag har ett färskt exempel på spridning av felaktig information. På en loppis såg jag tre Zebra kaffekoppar och frågade damen som sålde vad de kostade och fick ett pris, efter lite förhandling var affären klar och hon började packa ner kopparna.
Ja, sa hon, det är ju Stig Lindbergs Zebra det här.
Nej, sa jag, det är Trost.
Hon ser på mig och det märks att hon inte har en aning om vem jag talar om.
Nu visste jag vad jag köpte, men den som bara fallit för utseendet på kopparna hade ju trott att det var Lindberg eftersom den som sålde sa så.
Så lätt kan felaktigheter få fäste.

Jung_Kee
2007-08-09, 22:12
Vad säger att ström inte är en högre makt? Och vem eller vad bistår med energin? Vad är energi?

Svårt att veta. Lätt att tvivla. Det kom Descartes fram till redan på 1600-talet och vad jag vet så har vi inte kommit längre idag, utan har bara mer utvecklade teorier. Därför tycker jag inte att det är så viktigt vad man "vet" utan desto viktigare att "tro med säkerhet" och förstå varför man tror så, på det att man då kan försvara eller revidera sin tro då ens tro konfronteras med en annan tro i frågan.

Sladden
2007-08-09, 22:33
Är det inte bättre att ”veta” att solen är i centrum och inte jorden? När jag trycker på ljusknappen är det då inte bättre att veta att ström kopplas på och skapar ljus än att tro att någon högre makt skapar ljuset? (LS)

Kanske dags att du utsätts för lite "redig" inkvisition, LS?
Sprida sådana här irrläror!
På nätet, dessutom:eek:!;)

Lars Kallin
2007-08-10, 15:18
Tron försätter berg säger man.

Troligen kan man förklara de signerades lärljungar med brist på tro.
Man väljer att gå på det skrivna istället för att gå på vad man själv tycker och vill ha.

Självklart är det inte fel att sälla sig till dessa, jag tycker kanske att det blir lite för enkelt när allt står skrivet.

Sen tycker jag personligen att det är lite roligare med det osignerade, man konkurerar då med de som har lite djupare kunskaper i jakten på föremål och som inte bara går på det skrivna , på detta vis har man mindre människor att konkurrera med.

Är man på jakt efter allt som är signerat konkurrerar man med alla läskunniga. Står det Höglund eller för den skullen ARBOGA eller dylikt så är det det, det är odiskutabelt.

Men som LS skriver är det många som inte är läskunniga de kan säga att något kommer från Bromö när det står Årnäs i botten. Det hör nog inte till tro eller vetande, det handlar nog mer om en folkbildningssak:)

LS
2007-08-11, 14:53
Folkbildning måste väl vara bland det viktigaste för alla samhällen. T.ex. rent politiskt, vad får man för regering om väljarna befinner sig på en låg kunskapsnivå? "Varje land har den regering den förtjänar" säger ett gammalt talesätt.

Samma i samlarleden vågar jag påstå, desto lägre kunskapsnivå desto fler bondfångerier.