handdator

Visa fullständig version : öl

brodertuck
2007-08-05, 18:17
Detta kanske har diskuterats här förr, skulle faktiskt förvåna mig om det inte har gjorts, men eftersom jag är ny här så undrar jag lite hur det står till med ölkulturen.
Är Carlsberg "the best beer in the world"?
Pripps 7,2 kanske? Eller Mariestad? Eller nöjer du dej med "stor stark"?

Äjth
2007-08-05, 18:35
Hej Broder. Vill tipsa om ett öl/vin/sprit forum
http://www.gustibus.se/forum/
F.ö passar en Corona mig om sommaren eller en Millers, vintertid; en skafferisval Tuborg.

Sladden
2007-08-05, 18:35
Det skall vara det dansktillverkade Tuborg Grön, mellanölet.
Just det dansktillverkade är rundare och mjukare i smaken än det som licenstillverkas i Sverige. Det beror tydligen på att Tuborgs vatten är lite speciellt.

Äjth
2007-08-05, 18:46
Ah, Sladden, du menar vattnet som kommer från Tuborg-sjön :D

Kecke
2007-08-05, 18:51
"Öl" är Mariestads export. :D

bwh
2007-08-05, 19:09
ÖL är belgiska trappist - Orval eller Chimay, t.ex.;)

Annars kan man ju lika gärna dricka Preppens Lätt och, vid behov, spetsa med lite 96%:D

brodertuck
2007-08-05, 19:20
Huvva! Det var ÖL vi skulle tala om! Är det verkligen bara bwh som har någon som helst ölkultur? Vad sägs om en Westmalle? Eller en engelsk ale?

Sladden
2007-08-05, 20:52
Huvva! Det var ÖL vi skulle tala om! Är det verkligen bara bwh som har någon som helst ölkultur? Vad sägs om en Westmalle? Eller en engelsk ale?

Äh! Du bara gör dig till.:rolleyes:
Riktig pilsner skall det vara. Bäst blir den dekanterad i en 1/3 LITER från Wentzelholm. Avnjut direkt ur flaskan.
DET är ölkultur!

brodertuck
2007-08-05, 20:59
Riktig pilsner är ok. Men grön Tuborg är inte pilsner, det är lager. Hoppas du skojar om dekantering av öl, RYYYS!!

Sladden
2007-08-05, 21:04
Riktig pilsner är ok. Men grön Tuborg är inte pilsner, det är lager. Hoppas du skojar om dekantering av öl, RYYYS!!

På Tuborg grönflaskan står det "Pilsner Öl" Du får ta upp det finstilta med dem.
Vill man blanda Öl och kultur så tycker jag det passar bra att dricka ur en riktigt gammal flaska.;)

hose
2007-08-05, 21:55
Og i et ølkrus. Gerne mørk øl :p

brodertuck
2007-08-05, 22:07
Nu börjar det likna något! Hade faktiskt inte en aning om att Carlsberg gjorde sånt här, men det har väl troligtvis aldrig sålts i Sverige, och det enda som svenskar köper i Danmark är väl elefantöl och Sort guld. Finns den gamla (vedervärdiga) klassikern Dynamit kvar förresten?:D

hose
2007-08-05, 22:42
Carlsberg laver rigtig mange forskellige øl, men det store hit er den almindelige. Jeg købte en kasse af disse og drak dem op til flere år efter sidste salgsdag (6 år tror jeg det var) og de blev bedre og bedre af det.:D

Elefant og Sort Guld ja den første laves og jeg mener også at den anden gør det, Dynamit den kender jeg ikke.:o

nisse 8
2007-08-05, 22:50
Inge fel på Norrlands Guld:)

Äjth
2007-08-05, 22:57
Inge fel på Norrlands Guld:)

:D Nä just det, när man vill vara sig själv en liten stund!

Hektor
2007-08-05, 23:27
Smakar Norrlands Guld någonting?
Dansk Sort Guld är den som för mig är det mest balanserade för tillfället.
Gösser (svensk) var bra förr i tiden innan dom kom på att den innehöll för mycket. För att inte tala om Bayersk export.
Alla överjästa kan dom ha för sig själva.
Bästa ölet är vissa tyska starkbock men dom är svåra att få tag i såvida inte man är högst 500m från bryggeriet.
Vissa specialare var Nanok (Dansk), är Einbeckers Urbock (Lybeck). Fransikanen urbock.

Hose din vagga måste varit ytterst skyddad, inte hört talas om Dynamit, den är lumsk.

A.F
2007-08-05, 23:33
Färsköl är det godaste jag druckit, tyvärr finns det inte
i alla affärer, men finns det Färsköl så köper jag det direkt.

Hektor
2007-08-05, 23:44
AF du kan vara lycklig, det ölet kan du framställa lätt som en plätt, inte för att jag smakat det men det är väl ett överjäst syrligt Ett.

Hose ditt glas är en skam för Oss antik "bemedlade".

A.F
2007-08-06, 00:33
Stämmer bra Hektor, Ytsads bryggeri gör dem både som
starköl och folköl.

hose
2007-08-06, 06:51
Hose ditt glas är en skam för Oss antik "bemedlade".
Ja jeg genbrugte et 2 år gammelt billlede og kruset er ikke gammelt, men godt at drikke af. Selv i 60erne kunne de lave glas og på maskine.
Benyttede du lejligheden til at tage en ekstra?

Jeg er mere til vin end øl. Igår åbnede vi en Tokay Pinot Gris den smagte som rævepis:( Købt forskellige restvine hos købmanden og denne var virkelig rest - udrikkelig.

Svensk øl kan ikke købes i Danmark - gad vide hvorfor?

Hektor
2007-08-06, 14:17
Jag är för tillfället inne i en period då nästan ingenting är bra nog, efter ett tag så är det nästan att man häller ut det sista från glaset.
Fast glas kan jag njuta av än om dom är nytillverkade, bara det är gjort med finess. Det är lite unikt.
Tål ni se mitt nytillverkade ännu en gång? Det är jätte mysigt. Ett riktigt ölglas!

brodertuck
2007-08-06, 17:32
A.F, har du provat Wisby klosteröl? Finns tyvärr bara på beställningssortimentet, men är väl värd att beställa hem. Allra bäst är den givetvis på fat, men det är ytterst sällsynt på fastlandet.

A.F
2007-08-06, 19:13
Wisby klosteröl har jag sett på olika nätsidor och har haft
funderingar på att köpa, har inte smakat det ännu.

miso
2007-08-06, 19:46
kl är 19.45 och det är 26 grader i skuggan.Nu är det gott med zeunerts

brodertuck
2007-08-06, 20:36
Zeunerts Altbier var en höjdare. Borta ur bolagets sortiment sen flera år. Tyvärr är det inte många som vågar ta ut svängarna och prova lite nytt, det blir de gamla vanliga Pripps och Spendrups, gärna med en alkoholhalt över 7%, "för det tar bättre".

A.F
2007-08-06, 20:39
Har lite svårt för dessa öl med 7% eller mer i, den enda
jag tycker är god av dessa är Sofieros 7,5%.

Annars är 3,5% till 5% lagom för smakens skull.

Äjth
2007-08-06, 20:42
Håller med dig A.F, för mkt alkohol i ölen förtar ölsmaken. Jag saknar mellanölets glada dagar - det var gott öl. TT. Basta!

brodertuck
2007-08-06, 21:01
Det är inte alltid en högre alkoholhalt gör ölet sämre. Trappistölen till exempel, de ligger oftast från 6 och ända upp till runt 11%, men den stickande alkoholsmaken finns inte. Underjästa öl (lager) håller jag helt och hållet med om att de inte ska vara över 5%.

Hektor
2007-08-06, 21:49
"Underjästa öl (lager) håller jag helt och hållet med om att de inte ska vara över 5%."
Jo det kan man göra om dom har snålat på maltvörtstyrkan ( som här i Sverige). Här får inget vara riktigt bra utan snålheten tar överhand, men i Tyskland där finns det riktigt öl med högre % än 5 som inte smakar sprit något nämnvärt.
Smakar bara maffigt till tusen.

Ballonggreven
2007-08-06, 22:00
Det skulle vara intressant att smaka de öl som ursprungligen fanns i de knoppöl som vi sett så många här på forumet. Jag tror att de skulle smaka ganska annorlunda mot våra moderna öl. Framförallt var de sällan pastöriserade, m.a.o var det färsköl i flaskorna(minns scenen i Hemsöborna där korkarna på ölen flyger när flaskorna står i solen, ett resultat av att jästen aktiverades igen).

Fascinationen över dansk pilsner har jag aldrig förstått. De bästa är ganska anonyma drycker i stilen "internationell lager". Visserligen har det på senare tid dykt upp lite intressanta sorter som Jacobsen samt små hantverksmässiga bryggerier.

Svensk öl har ett mycket gott internationellt rykte och vinner ofta priser. Carnegie Starkporter räknas till ett av världens absolut bästa öl.
Sedan har vi en uppsjö av små ambitiösa bryggerier som fantastiskt bra öl i olika stilar; ale, veteöl, stout, pilz, porter osv. Slottskällan och Oppigård är bara två exempel.

Vad dricker jag själv? Just nu ingen öl alls (GI-diet för att komma ur mitt spolformiga stadie). Men när det ska njutas blir det grna en Lundgrens Lager eller en mörk (svart) tjeckisk lager. På sommaren, när det är varmt vill säga, dricker jag gärna en veteöl eller en Corona med lime. Utomlands dricker jag alltid det lokala ölet, helst från fat.

brodertuck
2007-08-06, 22:08
Har du något bra exempel Hektor. Gärna något som går att få tag på i Sverige. Tyskt öl är ett för mig tämligen outforskat område, frånsett weissbier. König Ludwig Dunkel är väl förresten underjäst? Det är ett gott öl! Men jag vet inte hur starkt det är.

Hektor
2007-08-06, 22:41
Det enda som jag sett utanför en radie av 10000m från bryggeriet är Einbeckers urbock, det är dock inte en typisk rep. för vad jag gillar bäst.
Jag tycker om maltrika saker och någon sådan vet jag inte för tillfället.
Vad jag i nuläget kör med om det skall smaka bäst är dansk Sort guld, svenskarna har sin vana trogen sparat på malten i Sort Guld eftersom Vi inte har någon smak för vad som är behövligt. Här kan dom sälj vad som helst bara det rinner. Fast ett försonande drag är att Vi är jättebra i jämförelse med amerikanskt slabb, till deras framställning behövs inge ingredienser över huvud taget, bara koldioxid.

En dansk bira som var stöff i var Danish Pried, en sådan öl hade svenskarna överhuvud taget inte kunnat komma i närheten av beroende på deres snåla läggning vid tillverkningen.

brodertuck
2007-08-06, 22:44
Ballonggreven, Närke Kulturbryggeri har gjort ett öl som de kallar "svensköl".
Tyvärr finns det inga upptecknade recept, så mycket är gissning. I min smak var detta svensköl vedervärdigt! Faktiskt en av de ytterst få gånger jag inte druckit upp ölen för att den inte smakade bra. Men gillar man rauchbier så kanske även detta faller i smaken.

brodertuck
2007-08-06, 22:50
Hektor, det finns allt bra amerikanska öl också. Av de största märkena är det väl Samuel Adams som har en del intressanta sorter. Annars har du t.ex. Anchor vars "Steam" och "Christmas Ale" är två bra sorter. Mikrobryggerierna växer även i USA.

Hektor
2007-08-06, 23:07
Jag betvivlar att jag skulle tycka om något Ame... så jag har inte ambitionen att göra en smaktest.
Vi kan konstatera att smaken är ytterst olika personer emellan, för min del är tysk "konst" kanon. England är helt kass enl. mitt tycke vid jämförelse.
Jag har blivit lika förvånad varje gång någon har prisat det engelska, har nästan fått en chock och tänkt mindre smickrande tankar om personen i fråga.
Min smak är udda jag vet, Guaffins dubbelblandning försvann beroende på dess ringa förbrukning, den var himmelsk för mig så det är nog tur att den försvann. Tack Systemet!!!!!!!!
Jag avskyr sprit som är mindre än 40% och undrar med stor förvåning hur folk kan välta i sig 38% snapsar, fy FFFFFFFFFF vad illa det smakar.

BlåbärsPutte
2007-08-06, 23:36
Mellanöl finns fortfarande. Säljs på systembolaget.

bwh
2007-08-07, 01:46
Mina vänner i München säger att det bästa ölet är Paulaners "Spatenbrau" - det är så bra att de EGENTLIGEN inte vill exportera det men det finns ibland på systemet - är väl omkring 4% och är RIKTIGT gott!:D

Annars måste jag protestera mot nedvärderandet av engelska ölsorter - vid vissa tillfällen är en "Bishops Finger" oöverträffad - finns faktiskt ibland som Zwichenbier på ICA;)

brodertuck
2007-08-07, 08:32
Gillar du Bishops finger kommer du att älska Old speckled hen! Eller varför inte prova lite ur Wychwoods sortiment? Hobgoblin om du gillar ale, eller Black Wych om du är mer åt stouthållet. Finns även ett veteöl som är riktigt bra, Fiddlers Elbow.

cjf
2007-08-07, 09:20
Vad dricker jag själv? Just nu ingen öl alls (GI-diet för att komma ur mitt spolformiga stadie).

Herr Greven vet väl att det numera även finns s.k. GI-öl. Jag har haft det mycket tvivelaktiga nöjet att smaka en dylik, och fasen vet om jag inte hellre hade druckit tvålvatten, men om man blir desperat är det möjligen bättre än ingenting...

LasseC
2007-08-07, 13:19
Jag måste säga att bws förslag om Belgist tappistöl faller mig också i smaken Jag brukar inhandla Chimay då och då

Annars dricker jag ofta öl från Nynäshamns Ångbryggeri
Bedarö bitter, Vintervikens pale ale, Ålö ale.
Tyvärr är väl samtliga beställningsvaror. Gå in på bryggeriets hemsida så ser Ni flera sorter. Jag vet inte om alla deras sorter säljs på systemet.
AF där har Du förmodligen öl som skulle passa Dig.
LasseC på biblioteket i Nybro

Hektor
2007-08-07, 13:46
Tingsryds mellanöl på sin tid var toppen men så tog dom också vattnet från kyrkogården, när man hällt upp och luktade på det så kom en konjaks doft emot en.

Sladden
2007-08-07, 18:12
Jag måste säga att bws förslag om Belgist tappistöl faller mig också i smaken Jag brukar inhandla Chimay då och då

Annars dricker jag ofta öl från Nynäshamns Ångbryggeri
Bedarö bitter, Vintervikens pale ale, Ålö ale.
Tyvärr är väl samtliga beställningsvaror. Gå in på bryggeriets hemsida så ser Ni flera sorter. Jag vet inte om alla deras sorter säljs på systemet.
AF där har Du förmodligen öl som skulle passa Dig.
LasseC på biblioteket i Nybro

Hej, Lasse!
Trevligt att du gästar Småland. Du kan alltså inte hålla dig ifrån PES. Det gläder mig.
Med tanke på Nybro så kan jag berätta att jag gjorde lumpen på Kosta skjutfält, det var då glasintresset startade. Åkte runt på bruken på ledig tid och spanade och inhandlade.

Så till Ölet!
Harboe Pilsner är en fin pilsner med bra beska. Finns på syst.

Jung_Kee
2007-08-08, 23:26
Härlig tråd! Det är ju tydligt att smaken är som b*ken! :D

Själv så gillar jag riktigt mörk, mustig öl! Ahlafors stout "Russki Imponerande" är kanongod och svensk! Går inte att beställa från systemet dock :(

Om någon skulle vara i Göteborgstrakterna så rekommenderar jag ett besök på Delirium! ;)

Ballonggreven
2007-08-09, 19:23
Jag betvivlar att jag skulle tycka om något Ame... så jag har inte ambitionen att göra en smaktest.
Vi kan konstatera att smaken är ytterst olika personer emellan, för min del är tysk "konst" kanon. England är helt kass enl. mitt tycke vid jämförelse.
Jag har blivit lika förvånad varje gång någon har prisat det engelska, har nästan fått en chock och tänkt mindre smickrande tankar om personen i fråga.
Min smak är udda jag vet, Guaffins dubbelblandning försvann beroende på dess ringa förbrukning, den var himmelsk för mig så det är nog tur att den försvann. Tack Systemet!!!!!!!!
Jag avskyr sprit som är mindre än 40% och undrar med stor förvåning hur folk kan välta i sig 38% snapsar, fy FFFFFFFFFF vad illa det smakar.

Din bristande erfarenhet av goda drycker är uppenbar. Men det är hedrande att du stoltserar med din oskuld. Sådan ser man så lite av idag.;)

Skulle gärna sitta ner med dig och prova några maltdrycker helt blint. Visst hade det varit kul? Säg bara var och när...
Någon annan som är intresserad så kan vi bli ett gäng.

Ballonggreven
2007-08-09, 19:30
Om någon skulle vara i Göteborgstrakterna så rekommenderar jag ett besök på Delirium! ;)

I Göteborg finns ett fantastiskt litet bryggeri vars produkter inte får missas:
http://www.dugges.se:8080/dugges/Cascade/

brodertuck
2007-08-09, 19:59
Vill tipsa om ölfestivalen i Söderbärke i slutet av oktober. Ett ypperligt tillfälle att prova sånt som du aldrig annars kommer i kontakt med. Mycket trevligare än Stockholm Beer Festival också.
http://smof.barkemalte.com/

Hektor
2007-08-09, 20:17
Ballo... nu är det ju så att man smakat en del andra också men eftersom dom inte fallit på läppen så har jag dragit slutsatsen att den sortens öl inte passar mig, det har i sin tur gjort att jag ej lagt det på minnet.
Har för mig att jag druckit Trapist öl ur något speciellt glas i Bryssel, men som sagt det skall mer än speciella glas till för att imponera.
Berliner Weiss i Berlin, gick väl ner men inte mer.
Jag är inte gjord av pengar att spendera på öl så att springa omkring och köpa en herrans massa sorter bara för smakanders skull har inte fallit mig in.
Men en grej som kunde locka skulle vara att utröna om det på systemet går att få tag i något starkbocks öl där dom inte sparat på krutet.
Jag är mycket skeptisk.
Shinga går ann, urquel för bäsk, fransk öl, går ann, var ett tag sedan, finsk blask, Polen går ann, Tjeckien går ann, Ginnes går ann, Amstel gååår med ???
Gösser går ann, England massor av slabb, men har en naturlig förklaring eftersom folket som dricker det i regel skall upp nästa dag.

Till annat: På den gamla goda tiden då jag ibland klämde en Bayersk Export tvättade jag inte glaset efter det att jag tömt det, utan satte det upp och ned på en träställning för hatt. Efter ett tag hade en hartsliknande beläggning bildats på foten av "malt". Det är nog en finess som ej bildas längre skulle jag tro. Blir där någon rest efter droppar av öl i nuläger?
Bryggerierna har för länge sedan slutat presentera stamvörtstyrkan, varför skall man göra det?

Hektor
2007-08-09, 20:27
Skulle gärna sitta ner med dig och prova några maltdrycker helt blint. Visst hade det varit kul? Säg bara var och när...
Har du några förslag på urbocksliknande i klassen lite söta, "mycket malt" smak lagom beska (vad nu det är) och så pass mustiga så dom inte smakar sprit trots den inte är försumbar. Då kan jag tänka mig att prova dom.

Hektor
2007-08-09, 20:39
Ballo... du kommer inte förbi trakten av Rödby sådär i brådrasket, där hade dom denna Danisch Pride, var väl en stark rackare men jag minns att den var imponerande. Den hade inte råttan sprungit förbi med ett maltkorn bundet i svansen.

Sladden
2007-08-09, 20:57
Smaken är som sagt som baken och av den anledningen är den här tråden ganska meningslös.
Om man nu inte skulle vara öppen för nya intryck och tips.
Leta djupt i Ert inre och se vad som döljer sig där?
Kanske en gammal knoppis med en god pilsner i?
Dekanterad?
Självklart!

Hektor
2007-08-09, 21:50
Om Ballo... fixar till ett gäng Pridare så ser jag tråden som synnerligen meningsfull, vi kan då sätta in en bild av flaskorna så även ni där uppe får en Look.

Per
2007-08-10, 16:38
Låt oss återvända ett tag till flaskan. Kring millennieskiftet lanserades öl på plastflaska, minns ni det? Det måste ha blivit en rejäl flopp, för när drack du senast öl ur plastflaska?

brodertuck
2007-08-10, 17:36
Vad tänker du på för flaska, Per? Har sett vanliga ljusa 1,5 liters PET fyllda med nått blask som hette blågul eller nått sånt. Jag har även provat en ny förpackning från Tetrapack för ett par tre år sen, det var en plastflaska med ett mycket tunnt glasskikt invändigt. Vete fan hur det gick till, men gick gjorde det! Har inte sett den på marknaden ännu, men den kommer nog.
Sen fanns ju några flaskor på 70-talet, vilka jag tappat namnet på just nu, men det skulle ju vara nån form av miljöflaska, tunn plast och ett papprör var det iaf, den överlevde väl ett par år.

nisse 8
2007-08-10, 17:44
Vad tänker du på för flaska, Per? Har sett vanliga ljusa 1,5 liters PET fyllda med nått blask som hette blågul eller nått sånt. Jag har även provat en ny förpackning från Tetrapack för ett par tre år sen, det var en plastflaska med ett mycket tunnt glasskikt invändigt. Vete fan hur det gick till, men gick gjorde det! Har inte sett den på marknaden ännu, men den kommer nog.
Sen fanns ju några flaskor på 70-talet, vilka jag tappat namnet på just nu, men det skulle ju vara nån form av miljöflaska, tunn plast och ett papprör var det iaf, den överlevde väl ett par år.

Rigello:)
Bilderna lånade på nätet:rolleyes:

Sladden
2007-08-10, 17:58
Men rigellon kom inte runt millennieskiftet.
De tillhör ju mellanölets glada dagar.
Om man gjorde ett hål i bottnen så kunde man, mer eller mindre, spruta ner innehållet i magen.
Ytterst okultiverat men var då endast ute efter ruset.

nisse 8
2007-08-10, 18:02
Men rigellon kom inte runt millennieskiftet.
De tillhör ju mellanölets glada dagar.
Om man gjorde ett hål i bottnen så kunde man, mer eller mindre, spruta ner innehållet i magen.
Ytterst okultiverat men var då endast ute efter ruset.

Han hade tappat namnet på 70tals plastflaskor, så då fick han namnet:)
Väldigt lättdrucket var det, vi brände hål i botten med en cigg:D

Hektor
2007-08-10, 19:06
Plastflaska med glas invändigt då blir det splitter i drycken om glaset skulle gå sönder eller det kanske bara är bundet glaspulver.

Hektor
2007-08-10, 19:17
På tal om mellanöl så måste man dricka lite Coca mellan varven för att rapa om man skulle klämma 24 flaskor mellis, det var tider det.
Efter den bravaden fick vi dra iväg till annan camping eftersom omgivningen inte gillade för mycket glasklirr när dom skulle ta sin eftermiddags lur.
Det blev bara 8L inte så blodigt.

brodertuck
2007-08-10, 19:17
Det var det som var så mystiskt, flaskan gick att klämma på som en vanlig plastflaska, så glaset måste vara "elastiskt" eller nått. Inget problem att tappa den i backen heller tydligen.

Per
2007-08-11, 22:52
Se mer här http://www.nyteknik.se/art/18837
Bara en skiss på flaskan, men den jag tänker på var grön.

brodertuck
2007-08-11, 23:47
http://www.nyteknik.se/art/1965
Här är den flarran jag har sett och testat.

Sladden
2007-08-12, 08:44
Stötte på en ny, för mig, pilsner igår.
Vimmerby pilsner, från Åbro.
God:).

brodertuck
2007-08-12, 10:44
Låter spännande! Har inte träffat på den tidigare. Åbro har ju en riktigt bra pilsner sen tidigare, Bryggmästarens. Annars är väl Åbros sortiment i mitt tycke tämligen platt, det är inte mycket mer än den nämnda pilsnern och julbock som sticker ut. Har inte begripit varför man ska ha flera nästa exakt lika öl i sitt sortiment. Ta exemelvis Åbro original, Andersson, kung och några till, det är nog inte så väldigt många som märker nån större skillnad på dessa märken.

fer_g_i
2007-08-12, 13:56
Varför säger man pilsner då? Är det för att det är pilsnergubbar med keps och mycket näshår som dricker det? :D

Berth
2007-08-12, 14:31
från Wikipeida:
Pilsner, ljust, underjäst, förhållandevis beskt öl, ursprungligen från staden Plzeň (på tyska Pilsen) i Böhmen (nuvarande Tjeckien), där ölsorten bryggdes första gången 5 oktober 1842. Pilsner är den vanligaste ölsorten i Tyskland där den heter Pilsener eller Pils. Ölsorten är ursprunget till alla moderna ljusa lageröl.

Den första pilsnern i Sverige brygdes år 1871. Den allra första i Borås, men senare samma år började Georg Sellmann på Hamburgs Bryggeri (Hamburgerbryggeriet) i Stockholm brygga en pilsner, som blev så populär att den nya ölsorten snart var den dominerande i Sverige.

Pilsner kom även under starkölsförbudets tid 1917-1954 att bli benämningen på den alkoholsvaga klass II-ölen, vilket gjorde att pilsner under en period hamnade i vanrykte. Med Staropramen och andra tjeckiska pilsnersorters segertåg i Sverige under 1990-talet, och senare, har pilsnerbegreppet dock återfått sin forna status.

brodertuck
2007-10-10, 22:20
Vill påminna om det här evenemanget: http://smof.barkemalte.com/
Ses vi där?

LasseC
2007-10-10, 23:26
Jag håller med bwh. Chimay är ett av de bästa öl jag avnjutit. Idag skulle jag dock dricka en av ölen från Nynäshamns ångbryggeri. Bedarö bitter eller Indianviken Pale ale. Men ack de var bägge slut på matstället i Nynäs. Illa De går åt på en gång.
DG

brodertuck
2008-01-02, 13:09
Eftersom öldiskussionen kom i gång i en annan tråd så puffar jag upp den här lite.

Ballonggreven
2008-01-02, 13:28
Kan verkligen rekommendera en hantverksmäsigt gjord ale från Frankrike - La Goudale. Delvis framställd av vete. Mild men smakrik och en härlig munfyllande känsla. Riktigt bra!
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1603&Butik=0&SokStrangar=

Äjth
2008-01-02, 14:02
Då får jag nämna min favorit, som är perfekt till god lagad husmanskost efter en hård arbetsdag: Gambrinus. Finns på bolaget på flaska.

brodertuck
2008-01-02, 16:40
Gambrinus har jag inte druckit på länge. Har bara provat den på fat, men den är bra.
Sitter för övrigt och ondgör mej över systembolagets sortimentsurval.
Varför finns till exempel Mariestads export i ALLA förpackningsstorlekar i alla butiker?
Är det inte bättre att bredda utbudet med flera sorter?
Jag gjorde ett enkelt sökexperiment, sökte smaktyp Ale = 101 träffar varav nio i basutbudet, likadan sökning på ljus lager gav 198 träffar varav 49 i basutbudet!:mad::mad:
Ska ta fram ett mera utförligt underlag och ta ett snack med Anitra;)