handdator

Visa fullständig version : Ishink i zink (izhink?)

Ballonggreven
2007-08-05, 15:51
Jag tror att denna ishink är tillverkad i zink.
Skulle själv åldersbestämma den till 1910-tal, lite jugendstuk.
En märkning jag inte känner till. Vem kan tillverkaren vara? Tysk?

hose
2007-08-05, 16:55
Tror du ikke at det er alluminium?

Ballonggreven
2007-08-05, 21:50
Jag tycker den verkar för tung för att vara aluminium.

Ballonggreven
2007-08-06, 21:39
Är det ingen som känner igen märkningen?

Ballonggreven
2007-08-11, 08:58
Jag ger mig inte...

Finns det något sätt att avgöra om det är zink eller aluminium?

brodertuck
2007-08-11, 13:21
Ja, du kan ju damma av dina gamla fysikkunskaper och fastställa hinkens densitet, sen är det ju bara att kolla i en densitetstabell om resultatet är närmare zink än aluminium.

FBQ
2007-08-11, 13:28
Jag tittar på insidan av hinken - där ser den ju ut att ha korroderat - stämmer det?
Då måste det ju ändå vara zink. Aluminium får ju bara en grå oxidhinna tät ganska snart och oxiderar sedan inte mer.
(jag korrigerade mig själv fast det dök inte upp - nu fixade Jung Kee den saken. Aluminium brukar ju bli gråaktigt och lite mjöligt - zink blir mera blågrönt - visst der det ut som det är så på den här)

Jung_Kee
2007-08-11, 13:38
Nja, aluminium kan ju visst korrodera, men brukar inte se ut sådär, och på utsidan ser hinken gulaktig ut, nästan bronsaktig? Det kan inte vara mässingsbläck? Annars är nog det enklaste som sagt att kolla densiteten. Nu vet jag ju inte storleken men jag tycker att den borde rymmas i en vanlig plasthink så det borde inte vara så svårt att kontrollera om du har en fiskevåg hemma. Annars så håller jag med dig angående stilen och dateringen.

Ballonggreven
2007-08-12, 20:02
Densitetsövningen verkar för avancerad för en som drev fysikläraren till vansinnets brant när jag ville ha magnetism förklarad för mig (gav upp fysiken när jag aldrig förstod vad han sa).
Jag går på ärgningen och min första ingivelse: ZINK!

Fortfarande ingen ledtråd på stämpeln?