handdator

Visa fullständig version : Kräftor!

Ballonggreven
2007-08-03, 22:36
Är det någon som provat på läckerheterna än?
Blev det svenska eller importerade? Vilket märke? Något att rekommendera?
Vilka tillbehör (läs "kryddad snaps") blev det?

Själv spanade jag på svenska signalkräftor i disken på ICA. Attans dyra (280 kr kilot) men så fina, trinda och röda de var de små sumpdjuren. Tror jag får dra in en loppisrunda och investera i ett tjog.

nisse 8
2007-08-03, 23:00
Nästa helg blir det kräftor enligt sambon och då troligen Kineser, det är tur att det finns kryddat brä......:D

PAT
2007-08-03, 23:03
Jag har inte ätit några än och äter istort sett vilka som men måste komma med en liten varning ät inte för många! det har jag gjort.

Kompis mamma ägde en fiskaffär och vi fick med oss vars en spann till en skiva där det redan fanns gott om kräftor.

Efter ett par snappsar skulle han och jag tävlade om vem som kunde äta flest, jag vann och morgonen därpå var mina ben illröda av utslag så ät dem med måtta ;)

Ballonggreven
2007-08-03, 23:04
Jag har inte ätit några än och äter istort sett vilka som men måste komma med en liten varning ät inte för många! det har jag gjort.

Kompis mamma ägde en fiskaffär och vi fick med oss vars en spann till en skiva där det redan fanns gott om kräftor.

Efter ett par snappsar skulle han och jag tävlade om vem som kunde äta flest, jag vann och morgonen därpå var mina ben illröda av utslag så ät dem med måtta ;)

Är du säker på att det inte var brännvinet du fick utslag av?;)

PAT
2007-08-03, 23:07
Hehe jag tåler iof inte sprit men näe det var kräftorna :)

Peter S
2007-08-04, 13:30
Flodkräftor eller bergsjökräftor gillar jag bäst! Signalkräftor är för hårda och svåra att skala. Alltså blir det oftast turkiska för mig, men i år har jag köpt bergsjökräftor från "kaukasus". Honor med rom som kommer att avätas ikväll. Troligen blir det ingen snaps till, utan vitt vin. Vi får se ikväll.

Kecke
2007-08-04, 15:22
Har någon gång lärt mej att man inte skall äta skaldjur under månader som saknar R.
Kan man kanske säga att augusti är en kRäftmånad? ;)

nisse 8
2007-08-04, 19:18
Har någon gång lärt mej att man inte skall äta skaldjur under månader som saknar R.
Kan man kanske säga att augusti är en kRäftmånad? ;)

På Islänska, AugustiR:D

Kecke
2007-08-04, 20:02
Skönt att höra.
Då är det bara maj, juni och juli som det är kräftfritt.
Kanske har även dessa månader något namn med R i på något språk. :D

Ballonggreven
2007-08-05, 00:05
Köpte svenska signalkräftor idag. Fyra stycken per person serverade med vällagrad Sveciaost på solroskärnebröd och en riesling från Penfolds. Mycket gott. Kanske inte så gott så att det slog bra frysta kräftor duktigt på fingrarna. Men fyra fina svenska kräftor om en förrätt var helt rätt.

Därefter åt vi grillad entrecote från Argentina med diverse tillbehör (refried black beans, guacamole, rödkålssallad med fetaost och en caprese. Allt nedskjöljt med ett australiensiskt vin som hette Basilisk.

Nu mår man som en prins!:D

Peter S
2007-08-05, 00:48
Det blev folköl och Moskovskaya till mina kräftor. Jag var inte helt nöjd med smaken på kräftorna samt att de kändes för små, men hoppas på ett större sortiment att välja bland snart.

Ballonggreven
2007-08-24, 18:58
Nu ska det njutas!!!