handdator

Visa fullständig version : Luktar bättre än Hirvis....

Liljerik
2007-07-31, 18:56
Följde en av djuren upptrampad stig mitt inne i skogen och får syn på den här blomman. Antar att det är en orkidé. Verkar otroligt malplacerad där den kommer upp ur mossan mitt bland blåbär- och lingonris. Får en känsla av att den kommit upp alldeles nyss....ska gå förbi varje morgon och se hur den utvecklas, och ta ny bild om det nu blir något mer av den.

Luktade inte på den men jag är övertygad om att den luktar bättre än Hirvis.... :D

Peter S
2007-07-31, 19:19
Ingen orkidé, men en tallört:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/erica/monot/monohyp.html
Om jag minns rätt så luktar den ingenting, men det är ju ändå bättre än Hirvis...
Dom verkar vara riktrigt vanliga i år, har sett en hel del...

Hirvi
2007-07-31, 19:27
Ingen orkidé, men en tallört:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/erica/monot/monohyp.html
Om jag minns rätt så luktar den ingenting, men det är ju ändå bättre än Hirvis...
Dom verkar vara riktrigt vanliga i år, har sett en hel del...

Bra att du löste det Peter,
vi var i full fart att lösa det, men kom inte på!
Hirvi

LasseC
2007-07-31, 23:54
Den har väl inget klorofyll så den blir väl inte annorlunda. Vill minnas att man ofta ser en vissen fjolårsblomma strax intill.
DG

Kecke
2007-08-01, 08:29
Kul blomma.
Jag tror aldrig jag sett tallört tidigare.
Det ser ut som äggulor i mitten på blommorna.

Liljerik
2007-08-01, 12:00
Visst var den kul :)
men nu är jag lite besviken, precis som Lasse säger "den blir väl inte annorlunda".....har inte hänt ett dugg med den på 24 timmar :mad:
Trodde den liksom var på gång i raketfart och snart ändra färger å bli något riktigt häpnadsväckande :o
Nu är man lite blasé, -äh, en vanlig tallört.

Kecke
2007-08-01, 12:10
Kanske en vanlig, ovanlig vanlig tallört. ;)
Håll koll på den. Hur stor är blomman?

Liljerik
2007-08-01, 12:15
Den högsta är väl handhög :rolleyes:
Jo, jag kommer att gå förbi den varje morgon.....om det inte regnar för mycket.

Peter S
2007-08-01, 12:52
"saknar klorofyll" är en vacker, men ändå fullt sanningsenlig omskrivning av "parasit". Den måste alltså leva på näring som någon annan växt tillverkar. Den har ju ingen egen fotosyntes.

Om ni klickar på jordglobarna i min länk ovan så hittar ni utbredningskartor. Kanske är det så att jag vistas i ovanligt tallörtsrika nejder. För mig var den ingen nyhet eller ovanlighet iallafall.

Sladden
2007-08-03, 06:19
Kan det vara så att den parasiterar på tallar?;)

Liljerik
2007-08-07, 11:14
Kan meddela att tallörten sjunger på sista versen :(
Jag prickade nog in toppen på tallörtens formkurva just när jag tog fotot, nu är den brun och grådaskig :cool:

Kanske är det så att jag vistas i ovanligt tallörtsrika nejder. För mig var den ingen nyhet eller ovanlighet iallafall.

Har Kungsträdgården tallar? :D

Peter S
2007-08-07, 20:31
När det gäller naturupplevelser har jag mitt hjärta i Södermanland. Vi har alltid haft landet i trakterna kring Gnesta, och många av mina bekanta har också sommarviste där. Det vackraste landskapet i Sverige, enligt mig.
Gränsen mellan Södermanland och Uppland går tvärs igenom Gamla Stan, så Kungsträdgården har inga särskilda skönhetsupplevelser enligt mig. Kanske ev när körsbärsträden blommar.... :D