handdator

Visa fullständig version : Trädgårdsdax

Hirvi
2007-07-28, 13:54
I dag åkte vitlöken ur jorden,
risk att den ruttnar i blötan!
Hirvi

Äjth
2007-07-28, 15:50
Härligt! den där högen fick gärna bo hos mig!

nisse 8
2007-07-28, 17:03
Det är så jä... gott med vitlök, egen vitlöksmör är balsam för kroppen mmmm:D

Ballonggreven
2007-07-28, 17:32
Ugnsbakad färsk vitlök är ett fantastiskt tillbehör till det grillade köttet! Fantastisk mild och lite söt smak.

(Klyv vitlöken jämns med "ekvatorn", pensla med olivolja, salta lite och baka i ugnen i 225 grader till snittytan fått fin färg)

Hirvi
2007-07-28, 18:05
Ugnsbakad färsk vitlök är ett fantastiskt tillbehör till det grillade köttet! Fantastisk mild och lite söt smak.

(Klyv vitlöken jämns med "ekvatorn", pensla med olivolja, salta lite och baka i ugnen i 225 grader till snittytan fått fin färg)

Det får vi nog testa!
Ja mild och fin är den!
Tvättad med högtrycksprutan!
Löken är kommen från en grannsläkt när jag var liten,
(Soldat 100 Mood hette han) Linnar Linnarsson har skrivit en bok om honom som heter så, jag jobbade med hans barn barn!
Hirvi

brodertuck
2007-07-28, 18:49
Ugnsrostad vitlök är onödigt gott! Vitlök överhuvudtaget är ett måste i nästan all mat. En kompis har besökt en restaurang som har vitlök som tema. Det var vitlök i ALLT, desserten var vitlöksglass och maten sköljdes ner med vitlöksöl. Minns inte var restaurangen låg, men det var i Sverige iaf.

Har stulit ett citat ur vitlöksguiden på den här sidan:
http://lutz.se/food/vitlok.htm

"Kom ihåg att god vitlök är god i enorma mängder, och man måste vara idiot för att inte vilja äta vitlök. Idioter kan man inte ta någon hänsyn till, för de är idioter, och alltså kan man räkna med att ingen man behöver ta någon hänsyn till kommer att tycka att man inte borde ha ätit vitlök för man luktar illa."

Läs gärna resten av vitlöksguiden, den är kul:D

cjf
2007-07-28, 18:58
Ugnsrostad vitlök är onödigt gott! Vitlök överhuvudtaget är ett måste i nästan all mat. En kompis har besökt en restaurang som har vitlök som tema. Det var vitlök i ALLT, desserten var vitlöksglass och maten sköljdes ner med vitlöksöl. Minns inte var restaurangen låg, men det var i Sverige iaf.

Det torde vara Bröderna Olsson, finns lite här och var i landet men kommer ursprungligen från småländska Vislanda (om jag inte minns galet). Har inte heller varit där, men alla som jag känner som besökt stället har låtit meddela att det varit mycket minnesvärt (och gott!)! ;)

http://www.garlicandshots.com/main_se.html

viol
2007-07-28, 20:36
Vacker skörd! Köp stora champinjoner, gröp ur foten, gör eget vitlöksmör, fyll champisarna med smöret upp till kanten, in i ugnen 175 grader, 7-10 minuter, ät till grillad mat, Det är smarrigt!

Ballonggreven
2007-07-28, 20:37
Vacker skörd! Köp stora champinjoner, gröp ur foten, gör eget vitlöksmör, fyll champisarna med smöret upp till kanten, in i ugnen 175 grader, 7-10 minuter, ät till grillad mat, Det är smarrigt!

Kallas inte detta "falska sniglar"?

viol
2007-07-28, 20:41
I dont know, det enda jag vet är att det är gott!

Ballonggreven
2007-07-28, 20:47
I dont know, det enda jag vet är att det är gott!

Och det är ju det viktigaste!:)