handdator

Visa fullständig version : And

Kecke
2007-07-10, 21:36
Den här anden är inte lik de vanliga.
Tycker det ser ut som en hanands huvud och en honands kropp. Märkligt. :confused:
Vad tror du om den Hirvi?

Kolmårdstrollet
2007-07-10, 21:53
Är det inte en ung and? Alla andungar är ju lika från början. Det här är väl en som håller på att förvandlas till en vuxen hane.

Liljerik
2007-07-10, 22:05
Kecke, har du dresserat änderna? Hur kan du annars få så bra bilder på dem?
Tänker även på den lyftande anden i en annan tråd, den som Hektor förfinade lite :D

Hirvi
2007-07-10, 22:05
Fåglar ja!, inte så vanligt på PES!
Under häckning har hanen (praktdräkt)!
Fågeln på bilden går över i (Eklipsdräkt) , efter häckning!
Senare får hanen sin praktdräkt igen!
Hirvi

Kecke
2007-07-10, 22:29
K-trollet.
Det är en fullvuxen and.

Liljerik.
Visst, jag kämpar hårt med anddressyr. Försöker nu dressera en trana eller stork eller vad det nu kan vara men dressyren biter inte. :D
Den vägrar envist att komma så nära så det går att få en någorlunda bild.

Tack Hirvi.
Eklipsdräkt. Intressant. Vad betyder det och varför händer detta med hannen efter häckning?

Hirvi
2007-07-10, 22:40
K-trollet.
Det är en fullvuxen and.

Liljerik.
Visst, jag kämpar hårt med anddressyr. Försöker nu dressera en trana eller stork eller vad det nu kan vara men dressyren biter inte. :D
Den vägrar envist att komma så när så det går att få en någorlunda bild.

Tack Hirvi.
Eklipsdräkt. Intressant. Vad betyder det och varför händer detta med hannen efter häckning?

Ja det betyder att den ruggar av sin slitna häckningsskrud, blir då honlik ett tag, sedan kommer nya frächa fjädrar!
Hirvi

Kecke
2007-07-10, 22:43
Tack igen Hirvi.
Naturen är förunderlig. :)

Peter S
2007-07-11, 00:41
Kecke, har du aldrig undrat vart hanarna tar vägen på sommaren? Det är ett av naturens mysterier.

Gudingarna vet vi numera att de lägger sig i yttersta kustbandet eller ute på öppet vatten. Förr trodde man att de flög iväg till Gud (därav namnet). Undrar vartifrån Ådan fått sitt namn. Är den kvar hemma i ån? Vi pratar Ejder nu om någon undrar...

Här i Stockholm är änderna mer påträngande. Man behöver bara närma sig vattenkanten så kommer de simmande. För någon månad sen fick jag hicka när två tjejer stog på en badklippa i Bromma. Anden, med små ungar, visste hur man skulle tigga: Hon puttade sina små framför sig upp på land. Rakt under fötterna på tjejerna... Och det kan ju inte en vettig människa motstå.

Kecke
2007-07-11, 10:09
Kecke, har du aldrig undrat vart hanarna tar vägen på sommaren? Det är ett av naturens mysterier.

Gudingarna vet vi numera att de lägger sig i yttersta kustbandet eller ute på öppet vatten. Förr trodde man att de flög iväg till Gud (därav namnet). Undrar vartifrån Ådan fått sitt namn. Är den kvar hemma i ån? Vi pratar Ejder nu om någon undrar...

Här i Stockholm är änderna mer påträngande. Man behöver bara närma sig vattenkanten så kommer de simmande. För någon månad sen fick jag hicka när två tjejer stog på en badklippa i Bromma. Anden, med små ungar, visste hur man skulle tigga: Hon puttade sina små framför sig upp på land. Rakt under fötterna på tjejerna... Och det kan ju inte en vettig människa motstå.

Nej, jag har inte haft en tanke på vart dom tagit vägen, har inte ens märkt det.
Intressant. Varför smiter hannarna på sommaren?