handdator

Visa fullständig version : Kan man tolka...

Hektor
2007-07-05, 21:00
Något som skrivs på sämsta tänkbara sätt så gör man det.
Är det inte i sämsta laget att tolka ett inlägg som beskriver "att om man skulle efterapa gamla flaskor så skulle man förespråka flaskor i mint..." som ett faktum att den som förespråkar (visar) en mint skulle just ha "gjort" den eller ha onda avsikter. Jag tror att Ahmid får ta igen sig och försöka tänka lite längre.
Herre ... hur trångsynt får man vara, det är väl en självklarhet att att den som gör falsarium förespråkar det som är lättast att åstadkomma, detta måste man väl kunna påpeka utan att någon "trångsynt" lägger sin näsa i blöt.
För så vitt jag kan förstå måste det vara Trångsynt, men man kanske har fel.
Och skulle man ha fel så passar man inte in i gänget!

Bruce
2007-07-05, 21:31
En diskussion angående formuleringar och tolkningar är ganska meningslös då återgivande av ordalydelsen (som var ganska graverande och inte som ovan "återgivits") återigen skulle kasta anklagelser på en forummedlem.
Det räcker att påpeka att om någon känner sig anklagad för något av annan medlem så räcker detta för en strykning av inlägg samt varning.

Tänk på hur era ord kan uppfattas.

/Admin

Hektor
2007-07-05, 21:51
Inte i min vildaste fantasi skulle jag kunna tolka min antydan som en anklagelse mot just den som visade flaskorna.
Ett problem i denna den bäst av världar är att folk inte är införstådda med hur mycket förfalskningar det finns. Det är nästan uteslutet att någon skulle försöka efterapa något och sedan förespråka att det har ålder.
Och det är tur att det är på det viset!

Bruce
2007-07-05, 22:02
Strykningarna av inlägg samt utdelad varning skedde efter anmälan från medlem och verkade fullt befogad.
Efter närmare kontroll visade det sig att denna medlem tidigare fört en infekterad debatt under två alias i syfte att smutskasta flera medlemmar.

I sken av detta ber vi om ursäkt för den förhastade reaktionen och drar tillbaka varningen.

/admin

Bruce
2007-07-05, 22:15
Även tidigare raderade inlägg är nu återställda.

/Admin

Peter S
2007-07-05, 22:15
Frågan är ändå intressant. Och högaktuell! Hur för man ett hypotetiskt resonemang utan att någon ska känna sig kränkt? Det finns idag en massa regler för uppförande, som ändå tillslut bottnar i hur mottagaren känner sig, snarare än avsändarens innebörd eller formella förhållningsregler. Ett exempel är den klassiska negerbollen. Hur förhåller man sig till den? Eller gjorde jag mig skyldig till något nu? (Det finns andra, värre exempel, som förhindrar varje uns av diskussion kring själva företeelsen utan att de som diskuterar blir stämplade för -förakt, -fientlighet och -hat)

Hirvi
2007-07-05, 22:26
Inte i min vildaste fantasi skulle jag kunna tolka min antydan som en anklagelse mot just den som visade flaskorna.
Ett problem i denna den bäst av världar är att folk inte är införstådda med hur mycket förfalskningar det finns. Det är nästan uteslutet att någon skulle försöka efterapa något och sedan förespråka att det har ålder.
Och det är tur att det är på det viset!

Hektor, Hektor, Hektor!!!!
Det vi ser behöver ju inte bli så drastiskt!
Jag tror) är vi inte i kontakt mid SVERIGES stora flasksamlare,
då väntar (åtminstånde jag ett svar) att äga dessa, och tro
att det är så, med dessa 1700 talare, (det är väl ett måste om jag samlar)
Blanka,Isade ,Syrade, eller rullade i sax smörja!
Hirvi

Maria
2007-07-05, 23:13
Peter här kommer 2 exempel på nya ord, som jag tycker kan vara lika kränkande som den goda bullen, Blatteförmedling och Svenneförmedling.

Peter S
2007-07-06, 01:38
Ja, det verkar som om Blatte går samma väg som Bög, från början mycket stigmatiserat, men sedan mer och mer avdramatiserat. Men det är ännu inte helt OK för "utomstående" att säga blatte. Men det kommer väl...