handdator

Visa fullständig version : Midsommar2

LasseC
2007-06-20, 10:46
Jag undrar vad Ni skall göra i midsommar. Själv åker jag om en stund till Småland en vecka. Skall fira midsommar först på förmiddagen (kl10) i Gadderås om Ni nu vet var det ligger sedan blir det en färd till Kristvalla prästgård där hembygdsföreningen har sitt midsommarfirande. Mycket trevlig plats. Beskrivs lite i Din släktsaga om en missionär som slutade som präst i Kristvalla. Tror att den kommer som repris.
Ha en trevlig midsommar
Lasse

Tingeling
2007-06-20, 11:49
Binder alltid kransarna till midsommarstången på förmiddagen, går hem och fixar maten(vad det nu blir) och sedan tillbaks till hembygdsgården för att vara med på resningen av stången. Det är bara att hoppas att man får sällskap vid bindningen så det går fort, många tror att det är svårt och att de inte kan men med lite handledning fixar vem som helst det.

Hellen
2007-06-20, 13:19
Ska ta husbilen och åka till Fårö, firar där en traditionell midsommar med att titta på dansen runt stången (vuxna barn och inga barnbarn). Sedan blir det sill, färskpotatis, jansson och en liten skåne till det avslutas med jordgubbar och glass. Sedan lite dans till något trevligt dansband hoppas jag!

Ha den skön midsommar alla!

Äjth
2007-06-20, 14:17
Det blir midsommar vid Vänerns strand med en del av familjen. Sedan loppis för att rensa lådorna här hemma. Vi samkör några stycken i Vänersborg på en bakgårdsloppis, välkomna! om ni är i närheten!
Det borde ha blivit tredje året i rad här hemma med släkten men verandan står under ombyggnad och f.ö är nästan hela huset under renovering så det får eventuellt bli nästa år igen.
Jag önskar alla PES:are en fin Midsommar!!! where ever you are! :)

Peter S
2007-06-20, 16:00
På landet hos en kompis. Sörmlandstorp utan el och vatten... Men det brukar fungera bra ändå. God mat och trevligt sällskap och dans på gräsmattan till sent (tidigt!)... Glad midsommar!

Sladden
2007-06-20, 17:52
Själv har jag tackat nej till midsommarfirande.Tänkte sitta hemma med en gammal Chaplinfilm och ett bra rödvin upphällt i denna flaska!

Sladden
2007-06-20, 17:53
Förlåt!
Rödvinet skall vara här!
Dammejeannen är nog lite för stor för en kvälls förbrukning.

FBQ
2007-06-20, 18:26
Inget bestämt, men jag är ju i Leksand nu, så det blir väl en sväng förbi gropen antar jag.

Maria
2007-06-20, 18:40
Jag och Adde ska dela på en fläskfilé, med lite sallad och vitt vin till mej, Adde får hålla tillgodo med uppblött torrfoder till sin halva av fläskfilén.

Trevlig Midsommar Önskas Er Alla

Sladden
2007-06-20, 19:29
Inget bestämt, men jag är ju i Leksand nu, så det blir väl en sväng förbi gropen antar jag.

Har dom en grop i Leksand?

Hirvi
2007-06-20, 20:49
Jag undrar vad Ni skall göra i midsommar. Själv åker jag om en stund till Småland en vecka. Skall fira midsommar först på förmiddagen (kl10) i Gadderås om Ni nu vet var det ligger sedan blir det en färd till Kristvalla prästgård där hembygdsföreningen har sitt midsommarfirande. Mycket trevlig plats. Beskrivs lite i Din släktsaga om en missionär som slutade som präst i Kristvalla. Tror att den kommer som repris.
Ha en trevlig midsommar
Lasse

Gadderås ja!
Såg skylten sist jag var på Öland,
nästa gång svänger jag in, tänker på den där 8cm naveln,
du får gjärna sparka fram en till mig också
nu när du kommer ner!
Trevlig Midsommar! Hirvi

Mycke krånglande med PES för mig!!

Peter S
2007-06-20, 22:16
Jag och Adde ska dela på en fläskfilé, med lite sallad och vitt vin till mej, Adde får hålla tillgodo med uppblött torrfoder till sin halva av fläskfilén.

Trevlig Midsommar Önskas Er Alla

Har du en älg i soffan, Maria? Nej, jag skojade bara, men jag kunde inte låta bli... Han var jättesöt!

Liljerik
2007-06-20, 22:21
Blir hemma med sambo och en son. Ingen av oss är duktiga på det här med att fira storhelger. Blir mest bara lite festligare mat. Sambon sa att vi kanske kunde dricka lite alkohol......hmmm, hon blir bakis av en cider :cool: Inte så givande att pimpla själv.
Låter det tråkigt? Vi kanske åker till Siggebohyttans bergsmansgård och kollar in firandet och byggnaderna.

Hoppsan! :o
Glömde.... Ha en fin midsommar alla PESare!

TinaSand
2007-06-20, 22:37
För första gången på flera år är jag ledig en Midsommarhelg. Liksom Maria kommer jag att fira den med pälsklätt sällskap. Blir det regn tar jag en lång promenad. Blir det sol tar jag en ännu längre promenad. Och om det blir jättevarmt ska mina sambor o jag njuta av nyinvesteringen (en air condition).
Lite mat ska vi förstås ha men har ännu inte bestämt menyn. kanske kokt fisk som vi ju kan inmundiga alla tre:) Som synes har samborna redan dukat - eller kanske snarare: DE är redan uppdukade:D
Önskar alla en trevlig helg. Tina

E.B.
2007-06-21, 10:32
Ungarna och frun drar upp till Pershyttan och får åka lite häst och vagn, själv så fixar vi nog lite med förberedelserna inför kvällens firande. Då ingår säkert bastubad vid sjön, några kalla öl och snapsar + en och annan sillbit. Kompisen har byggt ett riktigt härligt hus i lärkträd med otrolig utsikt över sjön och Nora, det blir fint att kolla in framåt kvällningen.

Maria
2007-06-21, 16:29
Hej Peter

Jo, han är ganska så stor och respektingivande när han reser på sej, det är många som tar ett extra steg och kliver år sidan är man är ute och går med honom, han väger 52 kilo, men han är otroligt snäll.

FBQ
2007-06-21, 17:25
Har dom en grop i Leksand?

Japp! Det är där stora majstången och himlaspelsscenen står. Jag hittade inga bra bilder här hemma, och nätet törs jag inte låna några ifrån.

Nu skall jag alla fall över till min syster en sväng.
Glad midsommar på er allihopa! :)

nisse 8
2007-06-22, 00:14
Trevlig midsommar önskar jag alla på PES även Admin.

Ta det lungt i helgen och gör inget som inte jag skulle göra:cool:

LasseC
2007-07-02, 22:31
Gadderås ja!
Såg skylten sist jag var på Öland,
nästa gång svänger jag in, tänker på den där 8cm naveln,
du får gjärna sparka fram en till mig också
nu när du kommer ner!
Trevlig Midsommar! Hirvi

Hej Hirvi.
Jag gick en runda där i veckan. Inte ett spår efter någon navel. Däremot har kommunen börjat borra hål för att undersöka hur mycket det är förorenat. De påstår att det ligger arsenik på marken!! Jag tror inte riktigt på det Det bör väl ha försvunnit för länge sedan. I marken kanske det kan finnas en del otrevligheter. Det kan ju bli så att allt inhägnas, så det gäller väl att företa lite mera undersökningar.
Hälsn Lasse

Hirvi
2007-07-02, 22:50
Hej Hirvi.
Jag gick en runda där i veckan. Inte ett spår efter någon navel. Däremot har kommunen börjat borra hål för att undersöka hur mycket det är förorenat. De påstår att det ligger arsenik på marken!! Jag tror inte riktigt på det Det bör väl ha försvunnit för länge sedan. I marken kanske det kan finnas en del otrevligheter. Det kan ju bli så att allt inhägnas, så det gäller väl att företa lite mera undersökningar.
Hälsn Lasse

Ok Lasse! jag har ju den på bild!

Tidigare har det varit ett helsikes liv här också,
prover hit och dit, vattentäkten går utanför tippen,
men där var inget förorenat, allt ståhej tystades ner, nu ligger det där det ligger, utan staket, halva Fåglavik har väl glas i botten,
jag tror det ligger bäst där det ligger,
Jag har aldrig trott på det där,
Vi får väl se hur det går i Gadderås!
Hirvi