handdator

Visa fullständig version : Målarväder

nisse 8
2007-06-02, 23:45
Och äntligen kom värmen med lite målarväder:)
Har i dag hunnit med att klippa gräs och grillat kycklingfile samt måla hängrännor och stuprör med följden att 147 små jäv.. flugor drog sig till den vita färgen och fastnade, hur kul är det?
I morgon ska jag fortsätta med mitt 4åriga alltanprojekt (ca 55 kvadrat) varav 40 kvadrat är marklågt soldäck med stenar som det rinner vatten över och 15 kvadrat är inglasad högdel, bilder kommer när det är klart om ni vill se?
Vad har ni haft för er i dag?

LasseC
2007-06-03, 02:09
Det där lät verkligen invecklat ut.:D Vi vill gärna se ett hemma hos repotage. Tack
Lasse

Kecke
2007-06-03, 07:30
Nisse. Det lät lite krångligt det där med altanen och med tanke på att det är ett långtidsprojekt så skulle det vara trevligt med en bild nu.
Kanske kunde man få lite idéer. :)

Ulferic
2007-06-03, 07:52
Vår veranda blev klar redan 1928 så det jobbet slipper jag. Dagens jobb består i att gå igenom bilen då den tydligen skall godkännas för färd varje år. Upptäckte att vinterdäcken satt kvar så jag passar på att byta till sommarslicks samtidigt. Är väl bäst att påpeka att vinterdäcken är av dubbfri sort. Tillhör dom som använder icke motoriserad gräsklippare så även den skall släpas runt på grönytorna nu när de flesta maskrosorna gått i graven. Målning av knutar, fönster och vindskivor planerades för några år sedan men jag följer strikt den gamla hederliga femårsplanen så det finns fortfarande lite år kvar.

nisse 8
2007-08-02, 14:20
Här kommer två bilder på projektet, en på stenarna och en på den delen som ligger i träda.
Stocken kommer från Ryssland och den är ca12år gammal.
Jag har en pump som trycker upp vatten under den flata och rinner sen ner över "obelixen":)

Kecke
2007-08-02, 16:20
Här kommer två bilder på projektet, en på stenarna och en på den delen som ligger i träda.
Stocken kommer från Ryssland och den är ca12år gammal.
Jag har en pump som trycker upp vatten under den flata och rinner sen ner över "obelixen":)

Väldigt trevligt.
Jag gillar när man använder sten som dekoration. :)
Vad menar du med att stocken är 12 år gammal?
Låter lite lite... :confused:

LasseC
2007-08-02, 17:13
Nisse det där med sten börjar nästan se ut som hemma hos mig. Jag har sten nästan över hela tomten. Skulle varit mycket mer om inte hustrun bromsat. Det är hon som kör bilen med släpet när det skulle hem.:D Du får väl såga till om Du behöver någon speciell sten:)

Kecke är det inte så att stocken är 12 år och inte trädet. Trädet lär varit betydligt äldre:cool:
DG

Sladden
2007-08-02, 17:41
Vår veranda blev klar redan 1928 så det jobbet slipper jag. Dagens jobb består i att gå igenom bilen då den tydligen skall godkännas för färd varje år. Upptäckte att vinterdäcken satt kvar så jag passar på att byta till sommarslicks samtidigt. Är väl bäst att påpeka att vinterdäcken är av dubbfri sort. Tillhör dom som använder icke motoriserad gräsklippare så även den skall släpas runt på grönytorna nu när de flesta maskrosorna gått i graven. Målning av knutar, fönster och vindskivor planerades för några år sedan men jag följer strikt den gamla hederliga femårsplanen så det finns fortfarande lite år kvar.

Jag har också börjat avverka bitar av min 5årsplan.
Målat 3 fönster, köksdörren, en knut samt vindskivorna på garaget.
Vindskivorna på huset och fönstren på andravåningen samt rödfärgning av övervåningen måste jag fixa folk till. Har inte förmågan att stå på stege.
Snart skall rödfärgen borstas med rotborste på skaft. Tror dessutom jag skall koka min egen rödfärg den här gången, vill ha mera bindemedel och rött pigment än den färg som säljs på burk.
Hujedamej, vilket slit att vara hemmansägare!:)

nisse 8
2007-08-02, 19:34
Väldigt trevligt.
Jag gillar när man använder sten som dekoration. :)
Vad menar du med att stocken är 12 år gammal?
Låter lite lite... :confused:

Som Lasse säger är stocken 12år, hur gammalt trädet är får vi gissa:)

Kecke
2007-08-02, 19:55
Som Lasse säger är stocken 12år, hur gammalt trädet är får vi gissa:)

Jo, nog förstog jag att det var stockens ålder men tyckte ändå att det inte var någon ålder på en stock. :cool:

Hektor
2007-08-02, 20:06
Det är inte kul men människor som är lika envisa som en själv. Gossen kom hem 16:00 jag kallade på honom, vi skulle göra ett stort "drag" med rep.
Dirigerade honom hur han skulle binda men nej han visste precis lika bra och följde sitt eget "förstånd", en knuta så man kunde dra upp den. (Duktig makaron). Efter draget visade det sig att det inte alls gick att dra upp den, vi fick hålla på en halv timme med liten handslägga och stor polygrip för att få upp knuten.
Undrar om dom någon gång kommer att lära sig att riktiga knopar är lätta att få upp och att allt annat är bajs.
Det än inbyggt i generna, gör aldrig som någon annan säger utan utröna själv och kom fram till att det som blev en tillsagt var bäst.

Sladden
2007-08-02, 22:10
Äpplet faller väl inte långt från päronträ´t!;)

brodertuck
2007-08-02, 22:45
Pålstek är nog en av det mest användbara knoparna jag känner till. Det är ganska kul att kunna svinga till en pålstek på 2-3 sekunder, lägga den om dragkroken och bogsera, när bogseringen är klar vickar man lite på knopen och löser upp den.

Äjth
2007-08-02, 22:52
Och äntligen kom värmen med lite målarväder:)
Har i dag hunnit med att klippa gräs och grillat kycklingfile samt måla hängrännor och stuprör med följden att 147 små jäv.. flugor drog sig till den vita färgen och fastnade, hur kul är det?
I morgon ska jag fortsätta med mitt 4åriga alltanprojekt (ca 55 kvadrat) varav 40 kvadrat är marklågt soldäck med stenar som det rinner vatten över och 15 kvadrat är inglasad högdel, bilder kommer när det är klart om ni vill se?
Vad har ni haft för er i dag?

skrev du andra juni, men NU ska visst det goa målar/altanbyggarvädret komma :D

nisse 8
2007-08-03, 10:31
skrev du andra juni, men NU ska visst det goa målar/altanbyggarvädret komma :D

Igen!!!!!!!!!!!!! Alldrig får man vara ledig:)
När jag skrev första inlägget blev det ingen fortsättning på altanen på baksidan av huset men det blev utbyggnationer av den på framsidan, inget märkvärdigt med den bara enkel utan tak.
Vi har eftermiddags-kvällsol där och det är helt enkelt underbart att sitta där och sörpla på en öl, ska ta kort på den senare:)

nisse 8
2007-08-03, 13:41
Här är min plats i solen:)