handdator

Visa fullständig version : Mässing eller malm? Hjälp önskas

TinaSand
2007-06-02, 12:34
Jag har ett dilemma som jag hoppas kunna få hjälp med. Hur kan man se (kolla) om ett föremål är gjort av mässing eller malm? På vissa saker tycker även jag att det är ganska lätt - ljusstakar t ex som jag tycker har olika klang.
Men - jag har en hästsko, i form av en dörrkläpp (se bild), som jag i åratal "tänkt mig" som mässing. Har fått mig berättat att den är handgjord, något som är högst sannolikt. Nu har en tvekan inställt sig. Hästskon har nämligen en helt annan färgton än de saker jag har och som jag VET är mässig. Som jämförelse på fotot är en vas i mässing och färgskillnaderna framgår klart. Hästskon är lite "rödare" än vasen. Den är också ganska tung, 475 gram. Materialet i den ser ut att vara ett och samma, alltså inte att det skulle vara en vanlig hästsko som blivit överdragen med något gult material.

Blir mycket glad om någon har kunskap och vill förbarma sig över mig - och delge mig information.:)
Tina

hose
2007-06-02, 14:56
Dit spørgsmål er forkert.
Messing eller malm er begreber som dækker over det samme. Nogen tror, at malm er finere end messing. Måske fordi kirkeklokker er lavet af malm og så må det være finere. Det er ikke tilfældet.
Messing er ikke et grundstof, men en legering.
Idag blandes messing af 70% kobber + 30% zink. Det giver en gul farve. I empiren var et materiale tombak populært det indeholdt 85% kobber + 15% zink - resultatet er en guldfarve.
Bronze er en anden kobberlegering bestående af kobber + tin - hvor også farven varierer fra rød over i grå afhængig af hvor meget kobber legeringen indeholder. Grå er 60% kobber og 40% tin.

Dine ting er altså messing. Farveforskellen kommer af den legering som er anvendt til fremstilling. Jeg tror også at din dørhammer er lavet som dørhammer og altså af messing.

Her ser du en empirestage i tombak. Bemærk den har en hårdere metallisk farve, men den var altså populær dengang.

TinaSand
2007-06-02, 15:24
Tack, bäste hose :) Nu vet jag bättre...än tidigare :D
Tina

hose
2007-06-02, 15:48
Ok - jeg vil iøvrigt gerne se billeder af dit krus. Bund samlinger, kant osv samt noget tæt på graveringen.

TinaSand
2007-06-06, 15:53
Hej hose,

här kommer några bilder på min mässingsvas (krus) som du önskade.
Håll tillgodo:)
Tina

TinaSand
2007-06-06, 15:57
missade några bilder, kommer här

TinaSand
2007-06-06, 16:04
Och en på gravyren

TinaSand
2007-06-06, 17:13
Jag kan tillägga, att vasen (kruset) är handgjord ? någon gång i början på 1930-talet, av en som arbetade på Örlogsvarvet i min hemstad. (Min pappa arbetade också på varvet och beställde den).
Vasen är 14 cm hög, 11 cm i diameter upptill och 8 cm diameter nedtill.

Samme man har även gjort min stora bricka (fat) ? 58-42 cm, samt två vägglampetter som är ca 25 cm. Jag skickar bilder även på dessa föremål ( om de kan intressera):D
Tina