handdator

Visa fullständig version : Hej då...

Äjth
2007-05-31, 23:29
...säger jag. Har varit besökare på forumet sen starten men ser inte längre ngn anledning till att stanna kvar. Ytterst få frågor/diskussioner som jag startar får något svar eller gehör. Det mesta hanmdlar om glas och fastän jag är en stor glasälskare känner jag mig inte välkommen i glaskretsen. PES har blivit ett trångt och trist forum där pendeln slår i sin förutsägbara takt.
Tack och hej från mej! Äjth/kerstin

FBQ
2007-05-31, 23:56
Men Äjth, inte skall du väl svika oss :(
Jag vet att det mest brukar vara glas här, fast jag kan ju gärna inte övertala andra att intressera sig för det jag gillar.
Själv tycker jag att de flesta som gillar keramik bara vill ha Stig Lindberg och andra designsaker, ingen som letar 17- och 1800-tal som jag, men man får väl försöka leva med och hoppas att fler hittar hit. Smaken är ju som baken, och jag inser nog att det inte finns så många som samlar på samma sätt som jag gör.
Trots allt finns ju AP för den som vill ha den typen av forum - andra alternativ när det gäller gamla saker är det väl ganska glest med.
Nu kan vi ju hoppas på att de tekniska problemen snart blir lösta så alla fall forumet börjar fungera lite bättre.

Cobe
2007-06-01, 10:32
Ja jag håller fulständigt med dig och det verkar vara fler som jag inte sett här på ett tag . Saknar ju 766 trevliga komentarer tex . Men det är ju likadant i det andra forumet ! Finns det någon ny sida som startat dit alla försvunnit eller ?

Peter S
2007-06-01, 11:00
Jag tycker inte att flasknördarna "förstör" för oss andra. Om man har frågor om annat än det såfinns det ju utrymme för det också. Men man kanske inte ska förvänta sig att att alla ska ha intresse av allt.

Om det kommer frågor om allmogekeramik eller mindre keramikverkstäder så är inte jag så intresserad av det och har inte heller så mycket information att komma med. Men det hoppas jag att man förstår.

Jag tycker mig anan ett drag av desperation. Behöver det vara så svartvitt, Äjth? Kom igen! Ta det som det kommer!

FBQ
2007-06-01, 17:01
766 heter numera Hektor, om han har ändrat sin personlighet på vägen vet jag inte.
Känner inte till något annat antikforum utom A & A:s, det fanns ett annat en tid som jag tror är helt dött nu - det var överhuvudtaget knappast något liv där.
Historiskt samlarforum, men det är mest militaria och likande där.
Det finns något utländskt silverforum som Hose visat mig någon gång - fast annars vet jag inte.

Sladden
2007-06-01, 17:13
Det är väl också upp till oss själva att hålla liv i de ämnen man är intresserad av?

hose
2007-06-01, 18:10
Og jeg iler til at gentage den adresse. Til basis siden som indeholder stempler fra store dele af verden.
http://www.925-1000.com/

Og til forummet som har en del kompetente svarere på alverdens sølv.
http://www.925-1000.com/forum/index.php

Det forum blev lukket en periode fordi de blev oversvømmet med spam - indlæg uden indhold så admin gik træt, men det er nu oppe og kører igen.

Omkring denne tråds indhold - ja min interesse er i metallerne. Medens porcelæn og kunst er 1 by i Rusland samt 1 by i Ydre Mongoliet :o

Lars Kallin
2007-06-01, 19:52
Det är nog så med alla forum.

Det går i perioder, man är mer eller mindre aktiv. Alla forum bygger ju på engagemang från deltagarna. Ett forum blir aldrig bättre än sina deltagare, det är de som är grundstenen för hela idén.

Det finns en otrolig massa människor som läser allt som skrivs på PES, av olika anledningar så väljer de att inte framträda. Det måste vi nog acceptera. Det som skrivs om är kanske det som de flesta är intresserade av, tråkigt nog är det kanske så att få skribenter är intresserade av just dina områden Äjth.

Jag själv tillhör skaran av de exhibitionistiska som gärna delar med mig av mina saker, tankar och åsikter. Jag vet inte? Skall man tro att man fyller en funktion på så vis. Jag tror och hoppas nog det.

Många är kanske rädda att träda fram i det ofantliga rummet.

Jag säger som Christer Björkman ?I morgon är en annan dag?
Vem vet vad den har i sitt sköte????

Vem vet kanske jag har något ickeglas som jag kan dela med mig av.

Hektor
2007-06-01, 21:55
Här är en som också saknar 766 trevliga komentater och vad spirituell han var..det är med en tår i ögat som man ser tillbaka på den tiden då vår kära 766 livade upp omgivningarna med sitt glada "skratt".
Äjth jag kommer med det snaraste köpa något av Höglund så vi komma på gröna kvisten igen.

Sladden
2007-06-01, 21:59
Gör ett sådant inköp å det snaraste, Hektor!
Kommer säkert att "stilla din själ".

Hektor
2007-06-01, 23:00
Motståndet är stort mot Högis, får mig att tänka på stora "fabriken" med tusentals massproducerade i långa rader. Och inte bara det, tänk vad Svensson man skulle känna sig. Phu kan jag övervinna detta motstånd, ja det skulle var om kostnaden var ytterst rimlig.

Kolmårdstrollet
2007-06-02, 20:42
Kom igen Kerstin, inte skall vi ge oss. Inte heller jag får svar på allt. Det brukar mest vara någon yrskallig lustigkurre som går in för att förstöra mina trådar:mad: . Men vi lever ju i ett relativt fritt land så va f..
Vi får väl svara varandra:rolleyes: .

nisse 8
2007-06-02, 22:13
Äjth för helv.. :D kom igen nu, jag proppagerar för att folk ska registrera sig och vara med i "vårat gäng" :cool:
Jag får heller inte svar på alla mina frågor men vad gör väl det, det är bara och tjata på så kommer ett rätt var det är:p
Snälla goa rara Kerstin kom tillbaka;)

Hektor
2007-06-02, 22:41
Jag säger bara Damtoaletten!

nisse 8
2007-06-02, 23:26
Jag säger bara Damtoaletten!

Du är obotlig, men chick och gullig;)

nisse 8
2007-06-03, 00:13
Man saknar inte kon förän båset är tomt:D

HALLÅ HOHO ÄJTH HALLÅ

Björn L
2007-06-04, 11:28
Jag hade först inte tänkt att komentera Äjths lite små martyriska farväl, men jag måste säga att att jag blev lite besviken på de signaler till nya besökare som hennes utalande sänder. "Trångt,trist och förutsägbart" är ju ingen bra reklam slogan direkt. Och välkommen är man garanterat i det här gänget oavsett kunnade eller vad man har hemma på hyllan ! Att man har synpunkter är okey men att avsluta med paj kastning är inte så snällt mot de som fortfarande stortrivs här. Även jag har lite svårt att se vad det tjänar till att bli så drastisk ? Man behöver väl inte säga upp bekantskapen bara för att det kanske är lite mindre inlägg som belyser just det som man prioriterar i sitt samlande...

Jag har förståelse till att vissa ämnen kan upplevas som "iskalla" och att det är långt mellan inläggen, men så är det på många forum helt enkelt. Det är dessutom en tid på året då de flesta har annat för sig än att skriva på nätet och det gör onekligen sitt det med. Sen vet jag att flera kunniga personer ibland struntar i att svara på saker som de endera tycker är ointressant eller är något de redan svarat på vid ett antal tillfällen. Det är ju självklart så att om man vill hålla ett forum vid liv så får "di lärde" kanske bemöda sig att svara på sånt som kanske inte ger så mycket tillbaka men som istället hjälper en oinvigd. Ta tex en predikant som exempel, han kan ju inte låta bli att sprida budskapet vidare till nyfrälsta bara för att han redan har berättat samma sak vid otaliga tillfällen. Så en liten näsbränna är nog på sin plats till alla de som sitter inne med svar och inte delar med sig av sin kunskap.

Avslutningsvis vill jag bara poängtera att jag har full respekt för Äjth och hennes beslut men hoppas precis som de flesta här att hon kommer tillbaka till oss och skriver. ALLA är lika värdefulla här och så hoppas jag att det kommer att vara även fortsättningsvis... Mvh Björn

Peter S
2007-06-04, 19:38
Jag tar inte åt mig av näsbrännan, trots att jag kan passa in på beskrivningen. Det här ska vara kul för mig OCKSÅ! Jag har inget behov av att frälsa, direkt, utan bara att småprata om sånt som är kuligt. Att vi dessutom klarar av att hålla trevlig stämning och trådar som vara mer än en sida är ju en bedrift i sig. Vill man bara ha svar på kunskapsfrågor finns det ju andra sajter också, där kunskapen kan vara lika hög, men utan den småputtriga stämningen...

Björn L
2007-06-05, 10:46
Peter ! Jag skrev mitt inlägg lite provocerande med flit. Anledningen till detta var att det skulle komma fram fler synpunkter på varför vissa frågor blir obesvarade. Jag skulle tro att de flesta tänker som du här, ( jag själv bla ) Att det skall vara kul och intressant är ju en självklarhet, och då frågorna ibland inte riktigt väcker engagemang så uteblir svaren. Jag har själv ställt flera frågor som ingen bemödat sig att svara på men so what ? Det är inget jag gräver ner mig för, det är bara att söka vidare på annat håll efter svar...

TinaSand
2007-06-05, 17:05
Hej,
Som ganska ny medlem har jag med intresse läst ? och läser ? väldigt många inlägg i olika trådar. Har dock ännu inte hunnit med alla. Eftersom jag inte har annat än ytterst marginell kunskap om de skilda saker som här diskuteras ? det må vara keramik, porslin, glas, etcetera ? så lär jag mig väldigt mycket av /i de olika trådarna. (Jag vet dock mycket om mycket annat).
Jag blev så GLAD när jag fann detta forum eftersom här finns det jag letat efter, dvs kunskap, informativa inlägg och även trevliga diskussioner. När jag nu läser inläggen i denna tråd blir jag lite betryckt ? eller tveksam ? eller vad jag ska säga.

När man hittar, och blir medlem i ett forum likt PES, är det förstås av skilda anledningar. Men nog är väl intresse den främsta? Det är iaf det som är huvudsaklig anledning för mig. Förvisso har jag, som ovan nämnts, inte särskilt stor kunskap men jag tar till mig för varje dag. Jag har också skickat frågor om, och bilder på, föremål jag vill veta mer om, av skilda skäl. Några vill jag behålla, andra ämnar jag sälja. Oavsett anledning till frågor är svar och information ?guld värt? för en nybörjare. Intresset växer ju med mängden kunskap man tillägnar sig.

Så?.min förhoppning är, att jag i forumet inte ses som ?besvärlig? och mina frågor/bilder/inlägg totalt ointressanta, för det skulle göra mig bedrövad. Så småningom kan kanske även jag bidra på ett helt annat sätt än nu, när jag lärt mig mera.
Ni, som besitter kunskapen och har vänligheten att dela med er, är mina lärare. Och ni är MYCKET uppskattade.
Mvh Tina