handdator

Visa fullständig version : 12-Armad ljusstake i järn

LO-Teks
2007-05-26, 19:46
Jag undrar lite om denna lilla ljusstake som endast är 3,5cm hög och ca 10 cm i diametern med plats för 12 mycket smala ljus. Troligen gjord i järn. Vad kallas denna "modell" ? Tyckte mej se liknade i PES butik (på bild) Vad vet ni om den ?

9508

Äjth
2007-05-26, 19:51
Om du tittar i botten borde det stå IHQ Denmark, Jens Quistgard med andra ord. En liten ljushållare för 12 bankett/blomsterljus. Det är betydligt enklare att finna dessa ljushållare än stearinljusen.

LO-Teks
2007-05-26, 20:04
Det knappt läsbart vad som står i cirkel i botten Men JHQ står det med ett otydligt Q. Lyckades komma över 6 st grönaljus som syns på bild. På ljus förpackningen står det "ASP Paro-Stager ASP-HOLMBLAD Kongelig Hofleverandor Danmark" i fall detta hjälper dej hitta ljus.

Äjth
2007-05-27, 12:28
Under tiden det begav sig fanns många tillverkare av dessa ljus och själv har jag en hel del. Var i danmark och letade efter nytillverkade, då de gamla ofta bleknat, men jag fann inga. Tanken är väl att bara ha ljusen till dekoration och då bör de inte stå i direkt sol eller nära värmekälla.

LO-Teks
2007-05-27, 16:20
Tråkigt att de är svåra att finna dessa ljus såg att brinn tiden var på ca 2 och en halv timma. Tycker själv att dessa ljushållare hade funkat på det romantiska bordet. Kanske hade varit något för ljusstöparen att ta fram ljus till dessa trevliga ljushållare?