handdator

Visa fullständig version : Frid ock endrägt

Lars Kallin
2007-05-17, 15:05
Fyndade på antikmässa idag.
Denna dosa har jag tidigare aldrig sett ute.
Attribueras till Skultuna Skulle tänka mig första delen av 1800-talet.

Hektor
2007-05-17, 17:00
Nog inte helt vanlig, var gick mässan av staplen?

Lars Kallin
2007-05-17, 17:25
Den gudsförgätna platsen Forshaga i värmland.

Hektor
2007-05-17, 17:37
Det är inget jag känner till, var det dessa Nordiska..?
Hur var utbudet för övrigt?

Lars Kallin
2007-05-17, 17:43
Nej det är någon idrottsförening som ligger bakom.
http://www.forshaga.se/

Det var ganska tunsått med saker för mig där.
Däremot tror jag det var ganska billigt generellt.
Köpte faktiskt en dosa till, den kan nog vara riktigt bra, men är inte riktigt säker.
Den är lite för obonnsk för att jag skall veta.

Ulferic
2007-05-17, 17:59
Som dossamlare är det alltid kul att se dylika. Ta ett foto på den andra du köpte så vi får titta på den.

Hektor
2007-05-17, 18:47
Phu felet med mig är att jag är lite utanför Svensson, samla på det ena och det andra, räcker det inte med antikt?
Svensson!!!!!!!!!!!! Dosa med mönster, mest mönster, ni får slut med att vara så instängda, vidga era vyer!!!!!!!
Hela världen ligger framför era fötter!

Lars Kallin
2007-05-17, 19:04
Jo visst ligger världen för våra fötter.
Jag handlar från i stort sett hela världen, men jag inriktar mig på det jag är lite mer påläst på.

Här kommer den andra dosan.
Lägg märke till gångjärnet.

Hektor
2007-05-17, 19:27
Den var mer tilltalande för min del, gångjärnet gjorde allt. Det är dom små detaljerna sm gör det.

Hektor
2007-05-17, 19:31
Ännu en skillnad, här har vi en som inte läser så mycket förutom efter det handlandet skett, det gäller för mig om jag tycker om eller ej, mycket enkelt!

FBQ
2007-05-17, 23:35
Vackra dosor, Lars - båda två.
Det var länge sedan jag hittade några snygga snusdosor, jag får nog ge mig ut i landet och leta lite.
Jag minns inte om jag visat den här på PES, på AP har jag haft den med en gång - ingen verkade ha sett något liknande då.
Den är ju inte heller riktigt bonnig. Lite sliten och välanvänd - men det hör ju i mitt tycke till.
Det verkar vara en salig blandning av material - någon slags lack på locket, papper i lock och botten, silverbeslag medan sidorna är i någon slags hornmaterial.

LS
2009-10-15, 18:15
ENDRÄGD, detta ord söker jag just nu på google av den anledningen att en medalj från Karl XIII:s tid idag invaderade min brevlåda. Google gjorde att jag hamnade här på grund av L K:s mässingask. Världen är emellanåt bra liten, speciellt om man är samlare.

Jag försöker få med ett foto med förhoppningen att någon kan hjälpa till att lösa mysteriet vad det är för samfund som haft denna "medalj" på sin agenda.

FBQ
2009-10-15, 19:45
Jag tror att det är en nykterhetsloge. Väldigt vanligt logenamn. Många av dem använde ju frimurarinspirerade insignier.

LS
2009-10-16, 10:29
Intressant, detta måste kollas upp om det går. För övrigt undrar man om den har kommit till rätt person i så fall?

Lars Kallin
2009-10-16, 12:33
Ja där ser du dosan jag talade om med nämnda text.
För övrigt, kanske jag kan drista mig till att hålla med om att den kanske kommit lite fel, särksilt vad avser godtemplarnas nykterhetslöften:)